11.10.2021

49 vuotta symmetriaa – tuona aikana Subaru on myynyt 20 000 000 nelivetoautoa

Subaru

Subaru haluaa kulkea omia polkujaan. Parhaiten niillä pärjää toimivalla nelivetojärjestelmällä.

Viisi vuotta sitten saimme onnitella Subarua sen 50-vuotisesta taipaleesta vastaiskumoottoreiden kanssa. Nyt keskitymme merkin toiseen isoon tavaramerkkiin ja kulmakiveen, symmetriseen nelivetoon. Onnea siis Subarulle, joka on valmistanut 20. miljoonannen nelivetoautonsa kuluneen kesän aikana. Tällä hetkellä kaikista maailmalla myydyistä Subaruista peräti 98 prosenttia myydään bokserimoottorilla ryyditettyinä ja kaikista nurkista tietä raapivina. Autocar-lehden laskelmien mukaan japanilaisvalmistaja onkin maailman suosituin nelivetoautojen valmistaja. Esimerkiksi vuonna 2017 noin 15 prosenttia kaikista myydyistä nelivetoautoista oli Subaruja.

Subaru

Merkkipaalun kunniaksi päätimme nostaa merkin historiasta, nykyisyydestä sekä myös tulevaisuudesta yhteensä kuusi vähän erilaista nelivetotähteä. Miksi juuri kuusi, tulee tietysti Subarun merkistä. Se, mikä näistä malleista nousee Seulasten alfa-tähdeksi, jääköön arvoitukseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leone

Ensimmäisenä nelivetomallihistoriasta nousee luonnollisesti auto, joka hyvin pitkälti toi tämän vetotavan perheautoluokkaan. Leone oli Subarun volyymimalli, ja se esiteltiin yleisölle ensi kertaa tasan 50 vuotta sitten, lokakuussa 1971. Neliveto tuli Leoneen seuraavana vuonna, ja vaikka tämä vetotapa oli valinnainen, myytiin suurin osa autoista – yhteensä kolmessa sukupolvessa – sellaisina.

Subaru
1. polven Leone farmarimallisena

Leone oli yhtenä ehdottomana avainmallina myös Subarun maailmanvalloituksessa, joka alkoi Israelista ja Yhdysvalloista. Merkin ihka ensimmäinen markkinamaa Japanin ulkopuolella oli Israel, jossa Subaru oli ainoa Kaukoidän automerkki lähes kahden vuosikymmenen verran 1960-luvulta 80-luvulle. Koko tuon ajan Leone oli Israelin suosituin automalli, auringonpaahteen takia nimenomaan valkoisena. Subarun Luvatussa maassa olikin aikoinaan sarkastinen sanonta, ”tavataan valkoisen Subarun luona”, sellainen kun löytyi joka kadunkulmasta.

Justy

Vaikka Subaru tunnetaan lähinnä isompikokoisista autoista, on sillä toki meriittejä myös pienikokoisten kaupunkiautojen luokassa. Japanissa autojen koko halutaan pitää kompaktina, siksi tällaisen niin kutsutun kei carin valinnutta autoilijaa kiitetään verohelpotuksin. Subarun näkemys kei carista on nimeltään Justy, ja sen on tietenkin saanut nelivetoisena. Täälläpäin maailmaa Justy oli ensimmäinen pikkuauto, johon sai nelivedon.

Subaru
Vm. 1984 Justy nelivetoisena

Sittemmin Justy on toteutettu useaan otteeseen logonvaihtojen keinoin. Nykyään Subaru Justyn nimeä kantaa Japanissa neliovinen ja tarvittaessa -vetoinen, kei-luokan tapaan hyvin laatikkomainen malli, joka on Subarun logot saanut Daihatsu Thor.

Impreza/WRX

Leonen suora seuraaja kantaa tuttua nimeä Impreza. Alkujaan vuonna 1992 markkinoille tullut Impreza on pukenut valmistajalleen urheilullisen viitan. Varsin pirteä se on jo perusasussaankin, mutta suurimmat näytöt ovat tulleet rallin MM-sarjassa. Subaru on pokannut valmistajien mestaruuden kolme kertaa, jokaisen niistä Imprezalla.

Subaru
Impreza WRX STI 2004

Käytännössä kaikki Imprezat myydään nelivetoisina. Suomessa perusmalleja, hatchbackia ja sedania ei enää myydä, mutta XV:n nimellä kulkevaa trendikästä crossoveria kylläkin.

Tehomallin nimi oli Impreza WRX, kunnes vuonna 2014 Imprezan rinnalle luotiin oma WRX-mallinsa. Muutama viikko sitten saimme nähdä tästä räyhäkkään toisen sukupolven edustajan. Siitä odottelemme vielä huippuunsa viritettyä STI- eli Subaru Tecnica International -versiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Outback

Subaru Outback on yksi ensimmäisiä korotetun maavaran farmariautoja, ja sen voi varmaankin sanoa olevan luokkansa menestynein. Ideana on, että kun matala farmari korotetaan, saadaan vastaavankokoisen maasturin kyvyt ilman kasvanutta otsapinta-alaa ja ilman turhia kehityskuluja. Outback, joka lainaa nimensä Australian keskiosan käymättömältä korpimaalta, tuli ensimmäisen kerran markkinoille toisen polven Legacyyn perustuvana vuonna 1996.

Subaru
Ensimmäisen polven Outback retkeilemässä.

Legacy Outbackin seuraajia ovat olleet selvemmin itsenäiset Outbackit, nyt kuudennessa sukupolvessaan. Myös Imprezasta on nähty erityylisiä Outback-versioita. Outback kuuluu myös meikäläiseen tuontiohjelmaan, mutta myyntiluvut ovat pysyneet maltillisina. Sen sijaan Subarun ykkösvientimaassa Yhdysvalloissa se mahtuu 20 myydyimmän automallin joukkoon, myyntimäärien osuessa vuosittain 150 000 – 200 000 välille.

Forester

Näinä katumaasturiystävällisinä aikoina crossover/suv-mallit tuovat suurimmalle osalle autonvalmistajista leivän pöytään. Myös Subarulla katumaasturimalli Forester on kansainvälisesti myydyin. Ilman Foresteria Subarun ei kannattaisi lukujen valossa olla edes edustettuna Euroopassa.

Subaru

Forester tuli markkinoille alkujaan 1990-luvun loppupuolella. Ensimmäiset sukupolvet olivat jokseenkin matalakorisia katumaastureiksi, ilmentäen Subarun urheilullista imagoa. Kolmannessa polvessa vuonna 2008 auto kasvoi melkoisesti korkeutta. Tuolloin luokka alkoi olla yhä enemmän kilpailtu. Foresterin valttikortteina omassa luokassaan ovat olleet verrattain todella hyvät maastoajo-ominaisuudet, dieselkäyttöinen bokserimoottori sekä ansaitun luotettavan ja taloudellisen auton maine.

Foresterin kori on kasvanut sikana korkeutta.

Solterra

Subaru on koko historiansa ajan tehnyt autoja omalla tavallaan, ja siinä samalla kuulunut automaailman konservatiivisimpiin merkkeihin. Seulasmerkki on joutunut myynnin puolesta ahtaalle läntisessä Euroopassa, eikä vähiten isokokoisten nelivetomalliensa päästöjen ja niistä koituvien verohaittojen muodossa. Liikenteen päästöjä pyritään kitkemään tavalla tai toisella isossa osassa maailmaa, ja juuri tällä hetkellä ratkaisuna pidetään sähköistämistä.

Subaru Soltrerra – Subarun sähköauto

Subarun ratkaisu tähän maailmanaikaan on täyssähköinen crossover Solterra. Useat japanilaismerkit ovat tiivistäneet keskinäistä yhteistyötään. Niin myös Solterra syntyy tiiviissä yhteistyössä Toyotan kanssa. Jostakin isosta on nyt kuitenkin tämän mallin kohdalla luovuttava, nimittäin bokserimoottorista, eikä koko SAWD-järjestelmäkään näin aivan koskemattomana säily.

Subarun omistajat elävät varmasti keskimäärin paljon yhteiseloa luonnon kanssa, ja tätä yhteiseloa Solterra valmistajansa mukaan ilmentää. Olemme saaneet Subarun ensimmäisestä täyssähköautosta jo kourallisen ennakkotietoja ja kuvamateriaalia, mutta kokonaisuudessaan Solterra nähdään vasta ensi vuonna.

Subarun sähköauton sisätilat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä Symmetrical AWD tarkoittaa pähkinänkuoressa?

Subaru lanseerasi Symmetrical All-Wheel Drive -järjestelmän 49 vuotta sitten. SAWD on juuri niin nerokas ja toisaalta niin yksinkertainen, kuin miltä se kuulostaakin. Järjestelmä koostuu keskelle keulaa pitkittäin sijoitetusta bokserimoottorista, josta voima välittyy edelleen keskellä autoa sijaitsevan vaihdelaatikon kautta etupyörille ja kardaania pitkin takapyörille. Vetoakselit ovat näin luonnollisesti kummallakin puolella yhtä pitkät. Nelivetojärjestelmä on jatkuva, ja kaikille pyörille menee periaatteessa kaiken aikaa yhtä paljon voimaa, mikä tuntuu auton ajettavuudessa vähänkin epämääräisemmällä tieosuudella varmuutena.

SAWD tekee auton fyysiselle painojakaumalle hyvää kahdella tapaa. Täysin keskellä sijaitseva voimalinja pitää painopisteen sivusuunnassa katsottuna keskellä, ja painopiste on bokserivetoisen järjestelmän ansiosta myös korkeussuunnassa alhaalla. Voimalinja on kokonaisuudessaan auton painavin osakokonaisuus, ja sen paino kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi.

Subaru

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Subaru, Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Luetuimmat