29.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus uudelleenbrändätty automalli jää historiaan vähintään yhtä lailla kuin sen esikuva, kuten Zastava 128, joskus taas ei, niin kuin Nasr 128. Fiat 128 on yksi italialaisvalmistajan muistettavimmista malleista 1960- ja 70-luvuilta. Se muistetaan erityisesti edistyksellisestä voimalinjastaan, joka perustui poikittain eteen sijoitettuun moottoriin ja etuvetoon. Fiat 128 on tosiasiassa yksi historian merkittävimmistä kompaktien autojen suunnannäyttäjistä, sillä sen rakenteen vallankumoukselliset hyödyt auton kokonaistilankäytön kannalta huomioitiin hyvin pian myös kilpailevilla tahoilla. Yhden aikansa merkittävimmistä autosuunnittelijoista, Dante Giacosan, kädenjälki nautti laajaa suosiota ja tuli muun muassa nimetyksi Vuoden autoksi Euroopassa 1970. Olihan 128 – ainakin mikäli Fiatin mainostoimistoa on uskominen – itsensä Enzo Ferrarin valinta omaksi kauppakassikseen.Kaiken mainitun ohella Fiat 128 on mainio tapaus Nimi muutettu -juttusarjaan. Sitä kun ehdittiin valmistaa Oseaniaa ja Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta kaikilla asutuilla mantereilla ja Fiatin lisäksi kolmen eri automerkin tuotteena. Niitä olivat Zastava Jugoslaviasta, El Nasr Egyptistä sekä kolmiovisen coupéen osalta silloinen Espanjan Fiat eli SEAT. Tässä jutussa käsittelemme näistä kahta ensimmäistä, SEAT-version juurista pääset lukemaan täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakkaalla Zastavalla on monta nimeäZastava Automobili oli jugoslavialainen ja myöhemmin serbialainen ajoneuvovalmistaja, joka valmisti suurimman osan autoistaan joko suoraan Fiateina tai Fiat-lisenssillä omalla nimellään (näistä saisi läjäpäin Nimi muutettuja). Sen parhaiten tunnettu tuote on nimeltään Zastava 101, -128, -1100, -1300, Zastava Skala, -Skala 55, Yugo Skala tai Zastava GTL, riippuen malliversiosta ja/tai markkina-alueesta. Tästä eteenpäin käytämme vahvasti käytännön syistä mallin Iso-Britannian markkinointinimeä Skala.Vain parin viikon päästä tulee kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä, kun ensimmäiset Zastavan hattu päässä nykyisessä Serbian tasavallassa valmistetut Skalat rullasivat ulos tehtaasta. Niissä oli Fiat-sisariinsa nähden hieman eri tavalla muotoiltu perä sekä tietenkin uudet merkinnät ja logot. Kiistämättä eroa löytyi myös valmistuksen ja materiaalien laadusta, jotka eivät vastanneet italialaisten tasoa. Innovaatioiden tasolla jugoslavialaiset kuitenkin keksivät uutta tekemällä autosta viisiovisen version. Lyhytperäisen sedanin sisätilojen käytettävyys parani näin entisestään. Myöhemmin Zastava teki autosta myös omanlaisensa avolavaversion.Zastavan valmistusmaan eli Jugoslavian sosialistisen liittotasavallan sijainti rautaesiripun sillä tai tällä puolella ei ollut aivan yksiselitteistä, sillä vaikka maassa noudatettiin sosialistista hallitusjärjestelmää, pyrki se eroon Neuvostoliiton välittömästä vaikutuspiiristä. Näin ollen Zastava sai paremman vastaanoton lännessä kuin monet muut itäautot.Pyramidin huipullaTunnemme Egyptin ennen kaikkea superrikkaasta historiastaan, henkeäsalpaavista matkailukohteistaan sekä ajoittaisesta poliittisesta kuohunnastaan ja vallankumouksistaan, muttemme niinkään autoteollisuudestaan. Joka tapauksessa siitäkin löytyy esimerkkejä, kenties nimekkäimpänä El Nasr, joka valmisti aikanaan lisenssillä autoja monista eri alkuperistä, Fiatin osista.Kun Jugoslavian ja Egyptin autoteollisuuden keihäänkärjet löysivät toisensa, syntyi Nasr 128. Nasr valmistettiin Egyptiin laivatuista Zastavan osista. Teknisesti ottaen tämä egyptiläisversio on siis uudelleenbrändätty versio Fiat 128:n sijaan nimenomaan Zastava Skalasta.Nasr on arabiaa ja tarkoittaa voittoa, mutta mihinkään massiivisiin voittoihin tämäkään sen nimellä tehdyistä malleista ei Egyptin kokoisessa arabitasavallassa yltänyt, sillä valmistusmäärät laskettiin tuhansissa. Näin ollen yhteensä miljooniin yltäneisiin Fiat 128:aan ja sen muihin johdannaisiin nähden El Nasr oli todellakin pyramidin huippu.Erottui (muun muassa) hinnallaan 2000-luvullaZastava Skala muistetaan 70- ja 80-lukujen autona, mutta tosiasiassa viimeiset erät mallista tehtiin niinkin myöhään, kuin 2008. Malli oli markkinoilla kaikkiaan peräti 37 vuotta, mikä teki siitä sinänsä varsin erottuvan 2000-luvun automarkkinoilla. Toinen merkittävä tekijä oli hinta, jota ei uuden auton kohdalla kovinkaan saituri voinut pitää suolaisena. Veroitta 4 000 euron pintaan sijoittunut hankintahinta teki autosta yhden maailman halvimmista.Skalan poistuttua lopulta näyttämöltä alkoi Zastavan tarina automerkkinä olla finaalissa. Merkin kohdemarkkinoilla Itä-Euroopassa ei ollut enää varsinaiseksi halpamerkiksi mielletylle Zastavalle riittävästi kysyntää. Vähän ennen merkin lopettamista automaailma ehti saada siltä vielä yhden tarinan uudelleenbrändäyksestä, kun toisen sukupolven Fiat Puntosta tehtiin pelkällä logonvaihdolla Zastava 10.Vaikka Zastava loppui, sen tehdas Serbiassa ei jäänyt suinkaan tyhjilleen. Silloinen FCA hankki sen kokonaan itselleen. Tehdas on ollut vuodesta 2012 lähtien valjastettuna Fiat 500L -tila-auton kokoonpanoa varten.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Zastava Automobili, FiatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Peugeot P4 – kun ranskalaiset rakensivat kirjaimellisesti oman G-Mersun Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?