7.2.2024 Ajoneuvot Punainen lanka hakusessa? – Rallin MM-sarja tarvitsee rajuja muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarjaa ollaan muokkaamassa lähiaikoina rankalla kädellä. Labyrintin takaperin kulkeminen on alkanut, ja puheissa vilahtelee siirtyminen huomattavasti edullisempiin Rally2-autoihin. Viisas veto vai silmänlumetta? Puhumalla tulossa olevista, merkittävistä sääntömuutoksista rallipromoottori myöntää leuka rinnassa erehdyksensä. Rally1-autot eivät saavuttaneet kahden kauden aikana sitä statusta, jota niille kaavailtiin. Vihreästä siirtymästä puhuminen muuttuu vähitellen vaivaantuneeksi yskimiseksi, eikä hybridihirmujen saattojoukoista tule kovinkaan laajat.Lue myös: Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta”Faktaa on, että yli miljoonan euron arvoinen auto on poissuljettu vaihtoehto yksityiskuljettajilta – pois lukien varakkaat elämysmatkailijat, joita MM-sarjassa on nähty säännöllisesti. Nuorelle ja ylöspäin pyrkivälle kuljettajalle ja tämän taustavoimille kyse on kuitenkin sijoituksesta, jonka tuotospanos -suhde on niin pahasti vinksallaan, ettei moiseen kannata lähteä.Kalle Rovanperän mentoroima Roope Korhonen voitti viime kaudella WRC3-luokan mestaruuden. Tänä vuonna Korhonen kilpailee Rally2-autolla, mikä saattaa olla mainio sijoitus tulevaisuutta ja uusia sääntöjä ajatellen.Vastausta tilanteen korjaamiseksi ei tarvitse hakea kaukaa. Ainut asia on varmistaa, että asiat tehdään täsmälleen oikein, jottei hyvää tarkoittava ele huuhtoudu pesuveden mukana.Rally2-auto, jollaisella taistellaan WRC2-luokan mestaruudesta, maksaa täydellisessä kisakunnossa noin 350 000 euroa. Hintaa voi pitää jonkinlaisena maksimina autolle, joka syntyi silloiseen R5-luokkaan, ja jolle määriteltiin ohjeellinen 180 000 euron hintakatto. Tarkoitus oli pitää kulut kurissa ja tehdä luokasta kiinnostava mahdollisimman monen silmissä.Ja siinä myös onnistuttiin. Ford ja Skoda ovat myyneet yli 500 Rally2-autoa (ennen R5) kumpainenkin, minkä lisäksi Citroen, Peugeot, Volkswagen ja Hyundai ovat yhteisvastuullisesti vastanneet lopuista 500 autosta, mistä muodostuu liikkeellä oleva 1500 auton kanta ympäri maailman.Pelkästään Skoda-merkkisiä Rally2-autoja saattaa olla yhtenä viikonloppuna sata yksilöä liikkeellä ralleissa ympäri maailman.Skoda on yksi Rally2-luokan suosikkimerkeistä. Andreas Mikkelsen (kuvassa) pohjusti pääluokkaan paluunsa viime kaudella tsekkimerkin ratissa.Viimeisimpänä joukkoon liittyy Toyota, jonka Rally2-luokituksen autoa on odotettu jo useiden vuosien ajan. Monte Carlossa auton kilpailukyvystä saatiin osviittaa, kun neljä autokuntaa starttasi tositoimiin. Ainoana sinivalkoisena soturina Ranskan Merialppien äkkiväärille teille starttasi Sami Pajari.Lue myös: Mitä MM-rallikauden avaus Monte Carlossa kertoi?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutotehtaita kuunneltavaNiin hullulta kuin asia kuulostaakin, suurin ongelma liittyy tällä hetkellä siihen, että autotehtaat ovat luovuttaneet aivan liikaa valtaa rallipromoottorille. Käytännössä mitään ei tapahdu ilman promoottorin siunausta, mikä on erittäin huono asia lajissa, jossa maksajan ääni on aina ollut laki.Ilman ristiriitoja asiassa tuskin olisi kummoistakaan purnaamista, mutta juuri tällä hetkellä promoottori seisoo tukevasti tulevaisuuden tukkeena.Toyota ja Hyundai haluaisivat pääluokaksi Rally2-autot, kun taas promoottori ja osa olemassa olevista, Rally2-autolla kilpailevista merkeistä eivät ole asiasta samaa mieltä.Tällaisessa tilanteessa ei järjellä ajateltuna ole kuin yksi mahdollinen lopputulos. Maksaja, eli autotehtaat päättävät, ja tässä tapauksessa suurimmat tehtaat, Hyundai ja Toyota, jotka ovat olleet lojaaleja MM-sarjalle jo vuosien ajan ja hyödyntäneet rallia yhtenä markkinointityökaluistaan. On turha haaveilla käytäväpuheista poimittuja Subarua tai Lanciaa mukaan sarjaan, jos perusasiat eivät ole kunnossa.Lue myös: Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul lataa selvät sävelet rallin tulevaisuudesta: ”Sarjan arvoa on lisättävä”Hypnoottinen toistelu lajin kalleudesta on puoliksi totta. Yksityiskuljettajat rallin ruohonjuuritasolla kaipaavat autoja, joissa suorituskyky ja kustannukset lyövät kättä. Sen sijaan autotehtaille on aivan se ja sama, maksaako käytettävä auto miljoonan tai kaksi. Mikäli auto on liian edullinen, insinöörien kädet ovat sidotut, eikä ralli-innovaatiosta siirry siviilipuolen markkinoille todennäköisesti mitään.Toyotan autotehtaan markkinointibudjetti on melkoisella varmuudella vähintäänkin prosentin verran liikevaihdosta, eli 2750 miljoonaa euroa. Mitä käytännön merkitystä heille on rallissa mahdollisesti säästetyillä 20 miljoonalla eurolla – varsinkin, jos se tehdään sisällön kustannuksella?Rallin MM-sarjan tilanne vetää Toyotan entisen pääjohtajan ja armottomana rallifanina tunnetun Akio Toyodan mietteliääksi.Isot autotehtaat ovat valmiita maksamaan, jos MM-sarja on sijoituksen arvoinen kohde. Mikäli näin ei ole, sarja ei ole heidän mielessään sijoituksen arvoinen kohde, ei edes tingittyyn hintaan.Tällä hetkellä Toyota käyttää 45 miljoonaa euroa rallin MM-sarjan kiertämiseen. Raha on riittänyt hyvin, ja se on mennyt suurimmaksi osaksi henkilöstö- ja logistiikkakuluihin. Näin ollen pelkkä auton hinnan putoaminen ei ratkaise yhtään ongelmaa, jos talous ylipäänsä olisi ongelma.Mikäli Rally2-autoista tulee rallin MM-sarjan uusi pääluokka vuonna 2025, on ensiarvoisen tärkeää, etteivät kustannukset siinä vaiheessa karkaa yksityiskuljettajien käsistä. Nykyinen auton hankintahinta ja noin sadan euron kilometrikohtainen käyttökulu rajoittavat jo tehokkaasti osallistujien määrää. Moni lahjakas kuljettaja jää rannalle tarkastettuaan lompakkonsa täytteen.Vaara hinnan karkaamiselle on olemassa, sillä samoissa puheissa autoista oltaisiin tekemässä vapaammin viriteltyjä, mikä automaattisesti nostaa hankintahintaa ja käyttökustannuksia. Sen sijaan Rally2-autojen siirtäminen pääluokaksi nykykunnossa olisi viisain päätös miesmuistiin, sillä eihän esimerkiksi Toyota rakentanut autoaan nykysääntöjen kuosiin, vain joutuakseen muuttamaan sitä kiireellä seuraavaksi kaudeksi.Päätösten aika on nyt, ja niiden on parasta olla hyviä.Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti