16.3.2023

Käyttötesti käytetyllä: helpotusta Volvo V50:n lapsiperhearkeen alle sadan euron sijoituksella

Käytetty Volvo V50
Siinäpä yksi diesel-Volvo - Moottorin käyttötesti käytetyllä -V50.

Vanhoissa autoissa ei välttämättä ole lastenistuinten Isofix-pikakiinnitysmahdollisuutta. Joihinkin autoihin sen voi kuitenkin asentaa itse jälkikäteen – kuten Moottorin käytettyyn Volvo V50:een.

Vuonna 1997 turvaistuinvalmistaja Britax-Römer esitteli yhdessä Volkswagenin kanssa Isofix-turvaistuinkiinnityksen. Kyseessä on yksinkertaisesti penkin ja selkänojan väliin sijoittuva rauta, jossa on kaksi kiinnityskoukkua turvaistuimelle. Keksinnön tarkoituksena on taata helppo tapa asentaa turvaistuin oikein turvavyörumban sijaan.

Jo paria vuotta esittelyä myöhemmin isossa osaa Volvoista löytyi kyseinen varuste. Sikäli olikin pienoinen yllätys, kun vuosimallia 2009 edustavasta käyttötestiautostamme ei kyseisiä rautoja löytynyt.

Hätä ei kuitenkaan ollut tämän näköinen. Autoon sai tilattua erikseen itse asennettavat Isofix-raudat. Kahdelle raudalle toimituskuluineen jäi hintaa reilut 90 euroa, joka todellakin on pieni hinta verrattuna kahteen uuteen turvaistuimeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helppo asennus

Rautojen asentamiseen löytyi yksityiskohtaiset ohjeet Volvon omilta sivuilta.

Käytetty Volvo V50

Yksinkertaistettuna urakka hoitui niin, että ensin kipattiin takaistuin ja irrotettiin istuimen sivupehmike. Tämän jälkeen irrotettiin selkänojan kiinnitysruuvi, ja nostettiin selkänoja irti paikaltaan. Takaistuimen alta paljastui peitelevy, joka poistettiin, ja valmiisiin reikiin asennettiin Isofix-kiinnike kahdella pultilla. Kaikkiaan kahden Isofix-raudan asentamiseen meni noin tunti aikaa, ja isoin osa ajasta tuhrautui yksinään pitkän selkänojan paikalleen painimiseen. Toisella kertaa homma tietysti hoituisi huomattavasti nopeammin.

Käytetty Volvo V50

Penkin paikalleen laittamisen jälkeen oli aika sovittaa lastenistuinta. Klipsit loksahtivat paikalleen ja istuin tuntui tukevalta. Plussaa kuitenkin olisi selvemmät kolot verhoilussa, jolloin Isofixien löytäminen istuinta ährätessä olisi helpompaa. Kaikkiaan auton lapsiperhekäytettävyys kuitenkin parani kertaheitolla.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat