26.1.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 Drive – ekomalli alle viidellä tonnilla! Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ostimme käyttötestiin vähän kuluttavalla dieselmoottorilla varustetun vanhan pikku-Volvon. Tarjoaako energiakriisin ekomalli muutakin kuin säästöä sopuhintaan? Polttonesteiden huiman nousun myötä toimituksessa heräsi ajatus, että seuraavaksi käytetyksi käyttötestiautoksi on saatava jokin todella pienikulutuksinen auto. Ladattavat hybridit ovat vielä liian kalliita ja vanha sähköauto koettu, joten käyttövoima ohjautui perinteisen dieselin pariin.Vaikka dieselin hinta on viime aikoina noussut ja vuotuinen käyttövoimavero rokottaa edelleen, vähän vievänä tällainen auto on yhä ajankohtainen. Käyttötestissä onkin mielenkiintoista päivittää kokemus siitä, millaisilla kilometrimäärillä diesel voittaa kustannuksissa vastaavanlaisen bensiiniauton – jos voittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhdottomasti ekomalliBudjetiksi asettamamme viisituhatta euroa rajasi valikoiman reilut kymmenen vuotta vanhoihin dieselautoihin. Tarjontaa tuossa ikäluokassa riittää, sillä vuoden 2008 alussa Suomessa siirryttiin CO2-pohjaiseen autoverotukseen, jolloin vähän kuluttavien dieselautojen kysyntä räjähti.Myös niin sanonut ekomallit olivat tuolloin muodissa, kun valmistajat tuunasivat dieselmalleistaan vieläkin pihimpiä versioita. Juuri tällainen sopisi käyttötestiimme kaikkein parhaiten. Haussa oli lisäksi pienemmän kokoluokan farmari, eli kokoluokasta tinkimällä saisimme vähän maltillisemmin ajetun auton – dieseleillä kun ajetaan tyypillisesti vuosittain paljon.Pihejä parannuksiaLopulta kartoitus kulminoitui Volvon pienemmän mallisarjan kartano- eli V50-versioon ja sen Drive-ekomalliin. Siinä jo valmiiksi taloudellisen 1,6-litraisen dieselauton kulutusta oli alennettu mm. moottorin uudelleen ohjelmoinnilla, energiaa säästävämmillä vaihteistoöljyillä, kolmen suurimman pykälän eli kolmos-, nelos- ja viitosvaihteiden pidemmillä välityksillä sekä mittariston vaihdeopastimella.Aerodynamiikkaa puolestaan parannettiin 10 mm pienemmällä maavaralla, umpinaisemmalla jäähdyttimen säleiköllä ja tehokkaammista V50-malleista lainatulla etuspoilerilla. Viimeisen silauksen antoivat 16-tuumaiset, ilmanvastukseltaan siloiset Libra-vanteet.Tulokset olivat selvät: ilmoitettu kulutus aleni vakioihin dieselversioihin nähden puoli litraa sadalla, ja myös käytännön kulutuslukemat puolsivat pihiyttä.Vannekauppa ennen autoaNäillä pohjatiedoilla lähdimme kaupoille – tosin ennen sitä autokuume kasvoi kasvamistaan ja johti lopulta hupaisaan tapahtumaketjuun, jonka keskiössä olivat juuri nuo edellä mainitut Libra-ekovanteet.Lopulta jäljellä oli kolme eriväristä V50-ehdokasta. Näistä viininpunainen oli reissussa rähjääntynyt ja tummansininen ehdittiin myydä edestämme, joten tartuimme hopeanväriseen yksilöön, joka irtosi autoliikkeestä tingittyyn 4 700 euron hintaan.Uutena vuonna 2009 tällainen auto, koko nimeltään Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business maksoi 27 250 euroa, joten jälleen kerran on tilaisuus päästä kiinni kunnon kulkupeliin vähällä rahalla. Millaiseen – siitä lisää seuraavassa väliraportissa. Koko juttu löytyy Moottorin 25.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2023, jonka voit lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle