22.11.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 Hybrid vie bensiiniä vain 4,5 litraa sadalla Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötesti-Peugeotimme kesärengaskausi ajettiin päätökseen, ja on kulutusanalyysin aika. Käyttötestin aiemmissa väliraporteissa olemme käsitelleet muun muassa Peugeot 308 SW Hybrid 180 -mallin ajettavuutta, tiloja sekä käyttöliittymää, mutta kenties kaikkein kiinnostavin asia eli ladattavan hybridin kulutus on odottanut paljastustaan aina tähän hetkeen asti.Ennen sitä halusimme luonnollisesti kerätä mittariin riittävän määrän kilometrejä. Saimme käyttötestiauton alle kesäkuun puolivälissä maahantuojan suorittaman 1 294 kilometrin sisäänajon jälkeen. Lokakuun lopussa, juuri ennen kuin autoon vaihdettiin talvirenkaat, Peugeot tankattiin 15 309 kilometrin kohdalla. Näissä kilometrilukemissa on otettu huomioon 308:n matkamittarin 0,1 prosentin virhenäyttämä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskikulutus 4,5 l/100 kmKesärenkailla mitattiin siis kulutus reilun 14 000 kilometrin matkalta, ja bensan menekki oli tässä vaiheessa asettunut melko tarkkaan 4,5 litraan sataa kilometriä kohden. Ei siis mikään absoluuttinen haamulukema vaikkapa pihiin dieselautoon verrattuna, mutta täytyy muistaa, että käyttötestiautolla on ajettu keskimäärin vajaat 3 000 kilometriä kuukaudessa, mikä vastaa varsin reipasta 33 500 kilometrin vuotuista ajoa.Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että vaikka olemme ladanneet Peugeotin akun täyteen aina kuin mahdollista, etenkin pidemmillä yhtäjaksoisilla taipaleilla on jouduttu etenemään valtaosin bensiinin voimin. Testin korkeimmat, heinäkuussa ajetut kolme tankkausväliä lukemiltaan 6,0, 6,6 ja 6,9 l/100 km kertovat siitä, mihin kulutus lataamatta yltää. Tosin tätä enempää 308 Hybridiä ei akku tyhjänä sitten saakaan viemään edes kesäisessä hellemoottoritieajossa – tai satasen alueella rekkoja ohitellessa.Säästöä lataamallaEdellä mainitut ovat nimenomaan niitä huippulukemia kaikkiaan 19 suoritetun tankkauksen joukossa. Mutta koska kyse on lataushybridistä, piuhan päässä pitämällä menoveden menekin saa putoamaan tuntuvasti alhaisemmaksi. Piheimmät tankkausvälit ovat tähän mennessä asettaneet kulutuksen 2,7 ja 3,7 l/100 km -tasoille – noilla etapeilla täyssähköistä ajoa kertyi poikkeuksellisen paljon.Loput 14 tankkausta paljastavat kuitenkin käyttötestiauton kulutuksen todellisen luonteen ainakin nyt suorittamallamme maantie- ja moottoritiepainotteisella ajorytmillä. Sekä nelosella että viitosella alkavia kulutuslukemia kertyi kumpiakin seitsemän kappaletta, eli pääsääntöisesti on päästy varsin vähällä polttoainemäärällä – erityisesti 308 Hybridin todella vaivaton suorituskyky huomioon ottaen.Ja ääripäänä on tietysti se, että jos ajomatka jää latausten välillä sopivaan haarukkaan, kulutus on pyöreät nolla litraa sadalla. Leudossa kymmenen plusasteen kelissä, eli kun ilmastointi tai toisaalta lämmityslaite eivät joudu puskemaan täysillä, yltää maantiellä helposti 60 ja moottoritiellä 45 kilometrin täyssähköiseen kantamaan. Ja jos tästä jatketaan bensiinin voimin, esimerkiksi sadan kilometrin moottoritieajosta selviää plus miinus 3 l/100 km -kulutuksella.Nolla-ajoa paikallisestiKaupunkiajossa puolestaan pääsee yhdellä latauksella noin 40 kilometriä, mikä riittää varsinkin maakuntakeskuksissa jo melkein minkälaisiin kauppareissuihin tahansa. Paikallispäästötöntä etenemistä edesauttaa se, että polttomoottori ei Electric-tilassa käynnisty, ellei kuski vaadi autolta aivan maksimaalista suorituskykyä – eikä sitä normaalissa liikenteessä tietysti juuri koskaan tarvitakaan. Toinen asia ovat tulevat pakkaskelit: niissä ehdimme vielä kokeilemaan useaan otteeseen, pysyykö Peugeot silkassa sähkömoodissa vai joutuuko se ottamaan kylmällä bensakoneesta tukea.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen