22.11.2022

Käyttötesti: Peugeot 308 Hybrid vie bensiiniä vain 4,5 litraa sadalla

Kuva Jari Saarentaus

Käyttötesti-Peugeotimme kesärengaskausi ajettiin päätökseen, ja on kulutusanalyysin aika.

Käyttötestin aiemmissa väliraporteissa olemme käsitelleet muun muassa Peugeot 308 SW Hybrid 180 -mallin ajettavuutta, tiloja sekä käyttöliittymää, mutta kenties kaikkein kiinnostavin asia eli ladattavan hybridin kulutus on odottanut paljastustaan aina tähän hetkeen asti.

Ennen sitä halusimme luonnollisesti kerätä mittariin riittävän määrän kilometrejä. Saimme käyttötestiauton alle kesäkuun puolivälissä maahantuojan suorittaman 1 294 kilometrin sisäänajon jälkeen. Lokakuun lopussa, juuri ennen kuin autoon vaihdettiin talvirenkaat, Peugeot tankattiin 15 309 kilometrin kohdalla. Näissä kilometrilukemissa on otettu huomioon 308:n matkamittarin 0,1 prosentin virhenäyttämä.

Peugeot 308 kulutus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskikulutus 4,5 l/100 km

Kesärenkailla mitattiin siis kulutus reilun 14 000 kilometrin matkalta, ja bensan menekki oli tässä vaiheessa asettunut melko tarkkaan 4,5 litraan sataa kilometriä kohden. Ei siis mikään absoluuttinen haamulukema vaikkapa pihiin dieselautoon verrattuna, mutta täytyy muistaa, että käyttötestiautolla on ajettu keskimäärin vajaat 3 000 kilometriä kuukaudessa, mikä vastaa varsin reipasta 33 500 kilometrin vuotuista ajoa.

Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että vaikka olemme ladanneet Peugeotin akun täyteen aina kuin mahdollista, etenkin pidemmillä yhtäjaksoisilla taipaleilla on jouduttu etenemään valtaosin bensiinin voimin. Testin korkeimmat, heinäkuussa ajetut kolme tankkausväliä lukemiltaan 6,0, 6,6 ja 6,9 l/100 km kertovat siitä, mihin kulutus lataamatta yltää. Tosin tätä enempää 308 Hybridiä ei akku tyhjänä sitten saakaan viemään edes kesäisessä hellemoottoritieajossa – tai satasen alueella rekkoja ohitellessa.

Peugeot 308 käyttötesti

Säästöä lataamalla

Edellä mainitut ovat nimenomaan niitä huippulukemia kaikkiaan 19 suoritetun tankkauksen joukossa. Mutta koska kyse on lataushybridistä, piuhan päässä pitämällä menoveden menekin saa putoamaan tuntuvasti alhaisemmaksi. Piheimmät tankkausvälit ovat tähän mennessä asettaneet kulutuksen 2,7 ja 3,7 l/100 km -tasoille – noilla etapeilla täyssähköistä ajoa kertyi poikkeuksellisen paljon.

Loput 14 tankkausta paljastavat kuitenkin käyttötestiauton kulutuksen todellisen luonteen ainakin nyt suorittamallamme maantie- ja moottoritiepainotteisella ajorytmillä. Sekä nelosella että viitosella alkavia kulutuslukemia kertyi kumpiakin seitsemän kappaletta, eli pääsääntöisesti on päästy varsin vähällä polttoainemäärällä – erityisesti 308 Hybridin todella vaivaton suorituskyky huomioon ottaen.

Ja ääripäänä on tietysti se, että jos ajomatka jää latausten välillä sopivaan haarukkaan, kulutus on pyöreät nolla litraa sadalla. Leudossa kymmenen plusasteen kelissä, eli kun ilmastointi tai toisaalta lämmityslaite eivät joudu puskemaan täysillä, yltää maantiellä helposti 60 ja moottoritiellä 45 kilometrin täyssähköiseen kantamaan. Ja jos tästä jatketaan bensiinin voimin, esimerkiksi sadan kilometrin moottoritieajosta selviää plus miinus 3 l/100 km -kulutuksella.

Käyttötesti Peugeot 308

Nolla-ajoa paikallisesti

Kaupunkiajossa puolestaan pääsee yhdellä latauksella noin 40 kilometriä, mikä riittää varsinkin maakuntakeskuksissa jo melkein minkälaisiin kauppareissuihin tahansa. Paikallispäästötöntä etenemistä edesauttaa se, että polttomoottori ei Electric-tilassa käynnisty, ellei kuski vaadi autolta aivan maksimaalista suorituskykyä – eikä sitä normaalissa liikenteessä tietysti juuri koskaan tarvitakaan. Toinen asia ovat tulevat pakkaskelit: niissä ehdimme vielä kokeilemaan useaan otteeseen, pysyykö Peugeot silkassa sähkömoodissa vai joutuuko se ottamaan kylmällä bensakoneesta tukea.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia