3.2.2022 Ajoneuvot Moottorin sähköautovertailu: miten sähköautot ovat kehittyneet 10 vuodessa? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot alkavat nykyisin olla jo arkipäivää, mutta vuosikymmen sitten maailma oli kovin erinäköinen. Kehityshistoria näkyy Moottorin sähköautovertailun osanottajissa selvänä. Kun ajassa palataan yli kymmenen vuotta taaksepäin, reitti pienempiin hiilipäästöihin ei ollut lainkaan niin selvä kuin miltä se nykyisin näyttää. Valmistajat viilasivat polttomoottoreitaan, jotta ne selviäisivät mahdollisimman puhtaasti tuolloisesta NEDC-kulutusnormisyklistä. Myös kaasuautot nähtiin tulevaisuuden vaihtoehtona, ja vedynkin huhuttiin olevan autoissa ”ihan kohta”.Oli toki heitäkin, jotka intoilivat sähköautojen perään. Useimmat kuitenkin vain nauroivat ajatukselle patteriautojen yleistymisestä. Historian kulkuun on syytä palata nyt, kun Moottorin vertailuun asettuu kolme erihintaista sähköautoa, Nissan Leaf vm. 2014, Hyundai Ioniq Electric vm. 2020 ja Hyundai Ioniq 5 vm. 2021.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaisten alkupanosSähköautoja ei reilu vuosikymmen sitten ollut juuri tarjolla, etenkään sellaisia, jotka olisivat mitoiltaan kelvanneet normaaleiksi perheautoiksi. Kunnes vuonna 2010 Nissan toi markkinoille suorastaan mullistavan auton, Leafin. Japanilaisvalmistaja oli tehnyt pienimuotoisia sähköautokokeiluja jo 1990-luvulta lähtien, mutta Leaf oli selkeä yritys tuoda sähköautoilua massojen keskuuteen.Nissan ei lähtenyt liikkeelle sieltä mistä aita on matalin – eli polttomoottoriauton sähkökonversiosta – vaan Leaf laadittiin heti omalle perusrakenteelleen. Ufomaisesti muotoiltu kokonaisuus oli sen verran vakuuttava, että auto saavutti Vuoden Auto Maailmassa 2011 -palkinnon. Tämän jälkeen kyseisen tittelin on onnistunut saavuttamaan ainoastaan yksi sähköauto, Jaguar I-Pace vuonna 2019.Leafin, jonka käyttötesti alkoi juuri vertailun alla, jälkeen markkinoille alkoi hiljalleen virrata muitakin sähköautoja. Tesla Model S tunnetaan edelläkävijänä, joka osoitti sähköauton sopivan muuhunkin kuin lyhyille ajomatkoille, mutta amerikkalaisvalmistajan ensimmäinen niin sanottu kansanauto oli vasta vuosia myöhemmin esitelty Model 3.Myös muut perinteikkäät merkit kokeilivat siipiään sähköistyvässä maailmassa; näistä Ford Focus Electric ja Volkswagen e-Golf jäivät varsin vaisuiksi esityksiksi.Korealaiset korottivatMoottorin ensimmäiseksi täysin sähköiseksi käyttötestiautoksi valikoitui aikanaan Hyundai Ioniq Electric, johon toimitus tutustui kokonaisen vuoden ajan. Ioniq oli saatavana myös ladattavana ja ”tavallisena” hybridinä, eli perusrakennetta ei ollut vielä suunniteltu pelkkää sähkökäyttöä varten.Muutenkaan Ioniq Electric ei tuonut sähköautoiluun mullistavia teknisiä innovaatioita, vaan tuntui käytössä tuiki tavalliselta autolta – kunnes tuli tarve ladata akkua.Latausnopeus oli kyllä kunnossa: akku täyttyi 80 prosentin varaukseen asti likipitäen ilmoitetulla 50 kilowatin huipputeholla, mutta tuohon aikaan pikalatausverkosto oli huomattavasti nykyistä suppeampi, eli pidemmän matkan tekeminen 28 kilowattitunnin akun kanssa vaati enemmän suunnittelua.Myöhemmin Ioniq Electric päivittyi nykyiseen asuunsa, mikä tarkoitti 10 kWh suurempaa akkukapasiteettia. Harmittavasti samassa päivityksessä akku myös muuttui huonommin pikalatausta vastaanottavaksi.Tuorein täyskäsiTätä päivää vertailussa edustaa käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5, joka on korealaisvalmistajan ensimmäinen sähköautoille tarkoitetulle E-GMP-perusrakenteelle tehty auto.Varsin pitkä ilmoitettu WLTP-toimintamatka ja supernopea pikalataus nostavat odotukset korkealle, ja kesäkelillä tehdyssä koeajossa totesimmekin matkanteon sujuvan Ioniq 5:llä erinomaisesti. Mutta tämä siis lämpimänä vuodenaikana. Vertailussa lähdimme testaamaan, miten asiat muuttuvat ilmojen kylmentyessä, ja miten eri-ikäiset sähköautojen tekniikat siihen suhteutuvat.Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2022. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAlle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”