3.2.2022 Ajoneuvot Moottorin sähköautovertailu: miten sähköautot ovat kehittyneet 10 vuodessa? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot alkavat nykyisin olla jo arkipäivää, mutta vuosikymmen sitten maailma oli kovin erinäköinen. Kehityshistoria näkyy Moottorin sähköautovertailun osanottajissa selvänä. Kun ajassa palataan yli kymmenen vuotta taaksepäin, reitti pienempiin hiilipäästöihin ei ollut lainkaan niin selvä kuin miltä se nykyisin näyttää. Valmistajat viilasivat polttomoottoreitaan, jotta ne selviäisivät mahdollisimman puhtaasti tuolloisesta NEDC-kulutusnormisyklistä. Myös kaasuautot nähtiin tulevaisuuden vaihtoehtona, ja vedynkin huhuttiin olevan autoissa ”ihan kohta”.Oli toki heitäkin, jotka intoilivat sähköautojen perään. Useimmat kuitenkin vain nauroivat ajatukselle patteriautojen yleistymisestä. Historian kulkuun on syytä palata nyt, kun Moottorin vertailuun asettuu kolme erihintaista sähköautoa, Nissan Leaf vm. 2014, Hyundai Ioniq Electric vm. 2020 ja Hyundai Ioniq 5 vm. 2021.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaisten alkupanosSähköautoja ei reilu vuosikymmen sitten ollut juuri tarjolla, etenkään sellaisia, jotka olisivat mitoiltaan kelvanneet normaaleiksi perheautoiksi. Kunnes vuonna 2010 Nissan toi markkinoille suorastaan mullistavan auton, Leafin. Japanilaisvalmistaja oli tehnyt pienimuotoisia sähköautokokeiluja jo 1990-luvulta lähtien, mutta Leaf oli selkeä yritys tuoda sähköautoilua massojen keskuuteen.Nissan ei lähtenyt liikkeelle sieltä mistä aita on matalin – eli polttomoottoriauton sähkökonversiosta – vaan Leaf laadittiin heti omalle perusrakenteelleen. Ufomaisesti muotoiltu kokonaisuus oli sen verran vakuuttava, että auto saavutti Vuoden Auto Maailmassa 2011 -palkinnon. Tämän jälkeen kyseisen tittelin on onnistunut saavuttamaan ainoastaan yksi sähköauto, Jaguar I-Pace vuonna 2019.Leafin, jonka käyttötesti alkoi juuri vertailun alla, jälkeen markkinoille alkoi hiljalleen virrata muitakin sähköautoja. Tesla Model S tunnetaan edelläkävijänä, joka osoitti sähköauton sopivan muuhunkin kuin lyhyille ajomatkoille, mutta amerikkalaisvalmistajan ensimmäinen niin sanottu kansanauto oli vasta vuosia myöhemmin esitelty Model 3.Myös muut perinteikkäät merkit kokeilivat siipiään sähköistyvässä maailmassa; näistä Ford Focus Electric ja Volkswagen e-Golf jäivät varsin vaisuiksi esityksiksi.Korealaiset korottivatMoottorin ensimmäiseksi täysin sähköiseksi käyttötestiautoksi valikoitui aikanaan Hyundai Ioniq Electric, johon toimitus tutustui kokonaisen vuoden ajan. Ioniq oli saatavana myös ladattavana ja ”tavallisena” hybridinä, eli perusrakennetta ei ollut vielä suunniteltu pelkkää sähkökäyttöä varten.Muutenkaan Ioniq Electric ei tuonut sähköautoiluun mullistavia teknisiä innovaatioita, vaan tuntui käytössä tuiki tavalliselta autolta – kunnes tuli tarve ladata akkua.Latausnopeus oli kyllä kunnossa: akku täyttyi 80 prosentin varaukseen asti likipitäen ilmoitetulla 50 kilowatin huipputeholla, mutta tuohon aikaan pikalatausverkosto oli huomattavasti nykyistä suppeampi, eli pidemmän matkan tekeminen 28 kilowattitunnin akun kanssa vaati enemmän suunnittelua.Myöhemmin Ioniq Electric päivittyi nykyiseen asuunsa, mikä tarkoitti 10 kWh suurempaa akkukapasiteettia. Harmittavasti samassa päivityksessä akku myös muuttui huonommin pikalatausta vastaanottavaksi.Tuorein täyskäsiTätä päivää vertailussa edustaa käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5, joka on korealaisvalmistajan ensimmäinen sähköautoille tarkoitetulle E-GMP-perusrakenteelle tehty auto.Varsin pitkä ilmoitettu WLTP-toimintamatka ja supernopea pikalataus nostavat odotukset korkealle, ja kesäkelillä tehdyssä koeajossa totesimmekin matkanteon sujuvan Ioniq 5:llä erinomaisesti. Mutta tämä siis lämpimänä vuodenaikana. Vertailussa lähdimme testaamaan, miten asiat muuttuvat ilmojen kylmentyessä, ja miten eri-ikäiset sähköautojen tekniikat siihen suhteutuvat.Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2022. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAlle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”