17.9.2021 Ajoneuvot Tulivuoritoimintaa – uusi Subaru WRX näyttää kuumemmalta kuin koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäksi Seulaset kertoivat meille, että WRX nielee mukisematta tietä kuin tietä. Subaru tekee autoja omalla tavallaan, ja saa näköjään myös luonnonvoimat osaksi markkinointistrategiaansa. Nimittäin, samaan aikaan, kun Subaru of America julkisti uuden WRX:n maailmalle netissä paikallista aikaa 10. syyskuuta, purkautui auton synnyinmaassa Japanissa tulivuori Suwanosejima. Subaruhan on aikaisemmalta nimeltään Fuji Heavy Industries – Fujikin on tulivuori. Tällä kertaa pääsimme tämännäköistä aasinsiltaa pitkin auton muotoiluelementteihin. Jatketaan siis tulivuoriteemalla, jota on vahvasti havaittavissa takavaloissa, jotka näyttävät vuorenrinnettä pitkin valuvalta laavalta. Onko tämä nyt sitten laavalampun uusi tuleminen?Jos silmäillään yleisemmin auton korindesignia, voidaan kyllä todeta, että WRX:llä suorat kilpailijat ovat vähässä. Uutuus on edeltäjiäänsäkin rohkeampi kokonaisuus. Perustaltaan ja profiililtaan auton voidaan sanoa karkeasti olevan Honda Civicin tai Mazda3:n kokoinen sedan. Kun tähän sitten lisätään diffuusoria ja ilmanohjainta, rivi pakoputkia, vähintäänkin riittävästi seikkailumuovia sekä ihan vain tarvittavan särmikkäät koripellit, voidaan ainakin ulkonäön perusteella alkaa puhua WRX:stä.WRX ei ole enää vuodesta 2014 lähtien perustunut Imprezaan, vaan on ihan oma mallinsa, vaikka osuukin kooltaan ja monilta rakenteellisilta yksityiskohdiltaan lähelle valtavirtaisempia Imprezaa ja XV:tä. Varsinkin keulassa on nähtävissä sukunäköä toisen polven Levorgiin. Uusi WRX on rakennettu mainittujen sukulaismallien tavoin Subaru Global Platformille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToivotunlainen voimalinjaOn päivänselvää, että Subaru-fanit haluavat omansa bokserimoottorilla ja SAWD-nelivedolla, nehän ovat japanilaisvalmistajan ehdottomia tavaramerkkejä. Mutta Yhdysvalloissa, jossa käsin vaihtamisesta ei yleisesti pidetä, 75 prosenttia WRX-asiakkaista on halunnut omansa nimenomaan käsivalintaisella vaihteistolla. Asiakkaiden toiveet ovat päätyneet voimalinjaan asti, jossa kuusilovinen manuaalivaihtoehto on edelleen mukana kuvioissa. Toinen vaihtoehto on kahdeksanvaihteinen Subaru Performance Transmission -automaattilaatikko, jonka vaihdot sujuvat nyt jopa puolet aiempaa sutjakammin sekä myös pehmeämmin ja monilta osin optimaalisemmin, kiitos avustavan teknologian.Itse BOXER on totutusti nelisylinterinen. 2,4-litraiseksi kasvaneena ja ahdettuna se antaa tasan 271 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä, jälkimmäinen laajalla kierrosalueella 2 000 – 5 200. Moottorin suunnittelussa on kiinnitetty huomiota erityisesti muun muassa imuilman puhtauteen sekä jäähdytykseen. Samaista konetta samoilla virityksillä on huhuttu istutettavaksi myös Japanissa myytävään Levorg-farmariin.Uuden WRX:n alusta on edeltäjäänsä jäykempi joka suunnassa, ja auton painopistettä on saatu laskettua. Jousitus sallii yhä kovemman vauhdin yhä karskimmalla pinnalla. Ohjaus on uudistetun sähköisen tehostuksen kautta terävämpi ja tuntumaltaan luonnollisempi.Myöskään Subaru Tecnica International eli STI-siipi ei ole unohtanut uutuutta, vaan WRX STI tullaan näkemään vähän tuonnempana. Sitä ennen (ja toki myös sen jälkeen) vauhdinnälkäisimpiä WRX-asiakkaita hemmotellaan uudella GT-varustetasolla. Se muun muassa antaa parannuksia alustaan ja ajettavuuteen sekä auton säädettävyyteen ja tuo sisätiloihin Recaron räätälöidyt urheiluistuimet sekä muita tyylillisiä yksityiskohtia sisälle ja ulos.Sisällä kaikki näyttää niin käteensopivalta, kuin WRX:n kaltaisessa autossa kuuluukin. Keskeltä tummanpuhuvaa kojelautaa löytyy Subaru Starlink -järjestelmän 11,6-tuumainen pystypäinen näyttöpääte, jollaisen olemme nähneet jo esimerkiksi uudessa Outbackissa. Ratkaisu vaikuttaa varsin onnistuneelta, sillä valtava näyttö uppoaa kivuttoman oloisesti osaksi tämän matalaprofiilisen auton sisustaa. Tämä ratkaisu ei tosin löydy hinnat alkaen -mallista, siellä tarjotaan päällekkäin kahta pienempää näyttöä.Lähinnä Amerikkaa varten - hyvästä syystäSubarun kotimaan Japanin ohella eniten tähtimerkin autoja, mukaan lukien WRX:iä myydään Yhdysvalloissa. Jokaisesta Japanin ulkopuolelle laivatusta tuhannesta Subarusta noin 700 myydään Amerikassa, jossa on myös joidenkin mallien valmistusta. Näiden tietojen perusteella ei enää liene epäselvää, miksi Amerikan-markkinoihin kannattaa panostaa.Meikäläinen Subaru-mallisto koostuu vain kolmesta mallista, Foresterista, Outbackista ja XV:stä, jotka ovat kaikki korkean maavaran malleja, eikä WRX:ääkään ole näillä näkymin odotettavissa myyntiin tänne saakka.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Subaru Lisää aiheestaGR86 on uusi GT86 – Toyota-Subarun takavetosporttiin 255 hevosvoimaa? Koeajo: aavistuksen kevyempi Subaru Outback Koeajo: erikoisen nimen omaava Subaru Levorg 50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita – onnea boxereille! Erottaudu, jää mieleen – Subarun tieMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa