23.2.2022

Uusi Ford Ranger Raptor: 288 hevosvoimaa ja bensiini-V6!

Ford Ranger Raptor

Yhtiön mukaan kyseessä on "kovin koskaan tehty Ranger", eikä Ford Performance olekaan arkaillut uuden Rangerin Raptor-käsittelyssä.

Ensimmäisenä uudesta Ranger-perheestä saapuu markkinoille Ford Ranger Raptor. Sukupolvivaihdoksen yhteydessä automalli on kehittynyt itsevarmasti esimerkiksi moottoritilanteen suhteen.

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor perustuu hiljattain esiteltyyn uuteen Rangeriin, mutta tehoversiona se ennättääkin markkinoille ensimmäisenä. Massamarkkinoiden osalta Ranger Raptorin 2,0-litrainen dieselmoottori vaihtuu nyt 3,0-litraiseen EcoBoost tuplaturbo-V6:een. Uudet strategiset mitat ovat 288 hevosvoimaa ja 491 newtonmetriä vääntöä. Fordin mukaan moottorissa käytetty grafiittirautainen sylinterilohko on jopa 75% vahvempi kuin tavalliseen rautalohkoon verrattuna.

Moottoritilannetta on päivitetty myös Ford Performancen kehittämällä "anti-lag"-järjestelmällä, joka pitää turboahdinten kierrokset ylhäällä jopa kolmen sekunnin ajan kaasun nostamisesta. Auto vastaa tuolloin kaasupolkimen uuteen painallukseen välittömästi. Yhdessä aktiivisen pakoputkiston kanssa Ranger Raptor kuuluneekin kauas menevissä ajotiloissa. Maastoajoon tarkoitetussa Baja-ajotilassa järjestelmän kerrotaan muistuttavan suoraa putkistoa. Toisaalta kotipihasta pääsee poistumaan hiljaisessa ajotilassa.

Ford Ranger Raptor

Vaihteistona Ranger Raptorissa jatkaa tuttu 10-vaihteinen automaatti, mutta V6-moottorin ahdot on suunniteltu nyt vaihdekohtaisesti. Väistyvän Ranger Raptorin osalta dieselmoottoria perusteltiin sen pitkällä toimintamatkalla tankillisella sekä taloudellisuudella. Ford kertoo, että myös tuttu 213 hevosvoiman dieselvaihtoehto palaa Ranger Raptoriin 2023, mutta merkki kertoo dieselin tilanteesta tarkemmin myöhemmin markkina-alueittain.

Voimalinjan viimeisenä komponenttina on kokonaan uusittu jatkuva neliveto. Vaihteiston kaksialueisen jakolaatikon lisäksi etu- ja takatasauspyörästön lukkotoiminnot ovat sähköisesti ohjatut. Ajotilat on suunniteltu varsinkin erilaisille maastopinnoille, halliten nelivedon, luistoneston, ajonvakautuksen, kaasuvasteen, ABS-herkkyyden ja pakoputkiston toimintaa. Rajuin tiloista on jälleen aavikkoralleihin nyökkäävä Baja, josta on tehty auton suorituskyvyn äärimmäinen osoitus.

Ford Ranger Raptor

Helpompaa maastoajoa varten käytössä on myös Trail Control -vakionopeussäädin, jossa auto hallitsee nopeutta maastossa, joten kuljettaja saa keskittyä ohjaamiseen. Suurin nopeus tällä toiminnolla on 32 km/h.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjoiluehdotus: maasto

Ford Ranger Raptor on ansainnut kannuksensa maastoajo-ominaisuuksillaan, eikä uusi mallipolvi tuota pettymystä. Jousitus on suunniteltu kokonaan uudelleen. Alumiinisilla ala- ja ylätukivarsilla on haettu keveyttä, mutta pääpaino on ollut joustovaroissa. Lisäksi autoa on jäykistetty esimerkiksi C-pilarin kohdalta, vararengaskotelon luota sekä lavakaukalon kohdalta. Taka-akselin Watts-tuentaa on kehitetty edelleen joustoliikkeiden hallintaa ajatellen. Ford Performance on säätänyt alustan ominaisuudet mieleisekseen maavarasta iskunvaimennuksen profiiliin, ajotilojen, vakauden ja pidon suhteen.

Ford Ranger Raptor

Iskunvaimentimista vastaa jälleen FOX, jonka sähkösäätöiset 2,5-tuumaiset Live Valve -iskunvaimentimet on täytetty nyt Teflon-infuusioöljyllä, vähentäen kitkaa noin 50 prosentilla nykymalliin verrattuna. Iskunvaimentimissa on myös erillinen pohjaamisenhallinta, jossa vaimennusliikkeen viimeinen 25% tarjoaa suurimman mahdollisen vaimennusvoiman. Takaiskunvaimentimet pitävät auton vakaana myös voimakkaissa kiihdytyksissä.

Ford Ranger Raptor on onnellisimmillaan kovassa menossa, joka vaatii paljon myös suojaukselta. Keulan alustasuojus on tehty 2,3 mm teräksestä ja levy on lähes tuplakokoinen muihin uusiin Rangereihin verrattuna. Lisäksi moottori ja vaihteisto ovat saaneet omat suojalevynsä. Tavoitteena on ollut suojata auton tärkeimpiä komponentteja.

Ford Ranger Raptor

– Se on kovin koskaan tehty Ranger, kommentoi Ranger Raptorista vastaava Ford Performancen pääinsinööri Dave Burn.

Oi beibi mikä varustelu

Ford Ranger Raptor on varustettu kahdella hinauslenkillä edessä ja takana, joten hinausapu onnistunee tilanteessa kuin tilanteessa. Kahdella lenkillä on myös mahdollisuus käyttää tasapainoliinoja syvän hiekan tai mudan kanssa. Astinlaudat ovat valettua alumiinia ja pinnoitettu hyvää pitoa ajatellen. Takapuskurissa on erillinen askelpaikka ja vetokoukku on sijoitettu ylös jättökulmaa ajatellen.

Uuden Ford Rangerin hengessä myös Raptor on saanut uuden ilmeen. Auton leveyttä korostavat leveät pyöränkaaret ja visuaalisesti efektiä on haettu myös C-muotoisilla ajovaloilla. Led-päivänajovalojen lisäksi ledimatriisivalot antavat mahdollisuuden automaattiseen valokorkeuden säätöön, kaarreajovaloon ja muihin mukautuviin toimintoihin. Myös takavalot ovat led-tyyppiset.

Ford Ranger Raptor

Keulalla itsevarma F-O-R-D -tekstilogo on muodostunut jo tavaramerkiksi. Pyöränkaarista löytyvät 17-tuumaiset vanteet, jotka on varustettu Raptorille suunnitelluilla maastoajorenkailla. Ilmanohjaimet ja jäähdytysritilät ovat toiminnalliset.

– Kaikilla Ranger Raptoriin suunnitelluilla ominaisuuksilla on tarkoituksensa, kommentoi Ranger Raptorin ulkomuotoilusta vastaava Dave Dewitt.

Ford Ranger Raptor

Sisätiloissa Ford kertoo, että uudet istuimet ottavat inspiraationsa suihkuhävittäjistä, joten niiden pitäisi tarjota enemmän tukea erityisesti sivusuunnassa. Sisätilojen kontrastivärinä on oranssi, joka näkyy ompeleiden lisäksi sisävalon värinä. Ohjauspyörä on nahkaverhoiltu ja lämmitetty. Digimittaristo on 12,4-tuumainen ja sen näkymät muuttuvat ajotilojen mukaan. Kojelaudan 12-tuumainen kosketusnäyttö sisältää Fordin uuden Sync 4A -tietoviihdejärjesetelmän, joka tukee älypuhelinpeilausta langattomasti.

Fordin mallistossa Ranger Raptor sijoittuu osaksi Ford Performancen maastomallistoa, johon kuuluvat hilljattain päivittynyt F-150 Raptor sekä Bronco Raptor. Tehdas muistuttaa myös, että muuan Sébastien palasi voittokantaan Monte Carlossa juuri Ford Pumalla.

Ford Ranger Raptor

– Tiesimme, että asiakkaat osasivat odottaa meidän parantavan uuden sukupolven Raptorin suorituskykyä maastoajossa. Mutta en ole varma, odottivatko he niin valtavaa harppausta kuin olemme tehneet. Autoa on todella hauska ajaa ja uskon, että auton raaka suorituskyky tulee todella yllättämään heidät, Burn sanoo.

Ford Ranger Raptor saapuu ensimmäisenä Rangerina asiakkaille vielä tänä vuonna. Suomen osalta tarkempi aikataulu ja hinnoittelu julkistetaan kevään aikana.

Lähde ja kuvat: Ford

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat