8.9.2022 Ajoneuvot Uusi Nissan X-Trail: perhemaasturin seuraava sukupolvi on vihdoin täällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännessä sukupolvessaan Nissan X-Trail kulkee ensisijaisesti sähköistetyllä e-Power -voimalinjalla - nyt myös nelivetoisena. X-Trailin suunnittelusta huokuu, että tavoitteena on ollut toimiva perheauto. Kansainvälisiä automarkkinoita laajemmin seuraaville uusi X-Trail on jo tutumpi tuote, onhan pääpiirteissään sama auto Nissan Roguen nimellä ollut Pohjois-Amerikan markkinoilla tuotannossa jo vuoden 2021 keväästä lähtien, ja Japanin kotimarkkinoillakin X-Trail nähtiin tuotantovalmiina jo kuukausia sitten. On kuitenkin asioita, jotka erottavat euromallisen X-Trailin sekä Amerikan että Japanin versioista. Eroa löytyy muun muassa voimalinjasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-Power nyt myös nelivetoisenaUusi X-Trail kulkee Euroopassa Qashqai e-Powerista tutun, 1,5-litraisen muuttuvapuristussuhteisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin johdolla. Moottori on suurennettu versio Japanissa tarjottavasta 1,2-litraisesta. Polttomoottorilta voima ei e-Powerissa totutusti kuljekaan vaihteiston kautta pyörille, vaan tavallisesti pienelle ajoakulle, tarvittaessa myös suoraan sähkömoottorille, ja ajotuntuma mukailee täyssähköautoa. Qashqai e-Power on ainakin toistaiseksi aina etuvetoinen, mutta uuteen X-Trailiin sähkömoottorin saa myös taka-akselille.Nelivetoinen e-4orce -versio on luonnollisesti myös se tehokkaampi. Järjestelmän kokonaisteho on 213 hevosvoimaa, mikä auttaa kiihdyttämään perhemaasturin nollasta sataan seitsemässä sekunnissa, ollen sekunnin verran etuvetoversiota ripeämpi. Nissanin mukaan taka-akselilla vääntömomentti on käytettävissä 10 000 kertaa nopeammin, kuin mekaanisesti toteutetuilla nelivetojärjestelmillä, mikä tuo esiin sähkömoottorin vahvuuksia. Vääntöä on etuakselilla 330- ja takana 195 newtonmetriä. E-4orceen kuuluu myös maastoautoista tuttuja ajo-ohjelmia, jotka mukauttavat voimalinjaa kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.Dieselit ovat historiaa nyt myös X-Trailin osalta.Perinteisempään polttomoottorin rooliin luottaville on myös oma versionsa, joka rakentuu saman 1,5-litraisen yksikön pohjalle. Markkinoiden suurimpiin kolmisylinterisiin kuuluva moottori kehittää 163 hevosvoimaa ja 300 newtonmetriä. Moottorin yhteydessä on 12 voltin starttigeneraattori (kevythybridi) ja jatkeena portaaton Xtronic -vaihteisto. Tämä voimalinja on saatavilla ainoastaan etuvedon kera.X-trail on rakenteellisesti läheistä sukua jo aiemmin esitellylle nykypolven Mitsubishi Outlanderille, joka näyttää jääneen Euroopan ulkopuolelle. Molemmat valmistetaan Japanissa.Valttikorttina käytettävyysEsimerkiksi pikkusisareensa Qashqaihin verrattuna X-Trailin valttikorttina on koko sen parikymmenvuotisen historian aikana ollut tila ja käytettävyys. Auto on edelleenkin maksimissaan seitsenpaikkainen, joskin Nissan rehellisyyden nimissä muistuttaa, että mukavimmin taaimmaisella rivillä matkustavat alle 160-senttiset. Tavaratilaa löytyy kolmas rivi kaadettuna 585 litraa. Keskirivin saa kaadettua suhteessa 60:40, ja keskellä on suksiluukku. Huomionarvoista on myös takaovien aukeamiskulma, lähes 90 astetta. Se tulee keräämään kiitosta monilta eri käyttäjäkunnilta.Kuljettajan paikalta avautuu nykyaikaisesti digisävytteinen näkymä. 12,3-tuumaisten digitaalimittariston ja monitoiminäytön lisäksi tuulilasiin heijastuu 10-tuumainen HUD, joka tarjoaa kaikki perustiedot ilman, että katsettaan irroittaa tiestä. Perheautonäkökulmasta positiivista on tilavuuden ja seitsenpaikkaisuuden lisäksi keskirivin omat ilmastoinnin säädöt sekä USB-portit. Keskikonsolissa on älypuhelintelakka, jonka kautta voi lataamisen lisäksi heijastaa musiikit, Apple Carplayn tai Android Auton suoraan tietoviihdejärjestelmään.Uudessa X-Trailissa ProPilot on päivittynyt. ProPilot with Navi-link osaa vakionopeudensäätimenä ottaa huomioon GPS-tiedot esimerkiksi nopeusrajoituksista ja yhdistää ne liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän antamiin tietoihin mukauttaen ajonopeuden niihin. Niin ikään muidenkin nykyaikaisimpien vakionopeudensäätimien tavoin päivittynyt ProPilot pystyy jarruttamaan liikennevirran mukana jopa pysähdyksiin asti. Kaikella tällä on varmasti stressiä lievittävä vaikutus ruuhkissa jonotettaessa kaupunkimaasturilla.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaDieselin korvaaja: Nissan Qashqai e-Power alkaa hahmottua nyt myös hintojensa puolesta Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – bensiiniauto ilman vaihteistoa on nerokas keksintö, mutta liian myöhään Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?