18.3.2024

16-sylinterinen V-moottori tulee olemaan kesällä debytoivan seuraavan Bugatti-hyperauton kruununjalokivi – kampiakselina metrin halko

Aika kuluu ja muoto vaihtuu, mutta 16-sylinterinen pysyy. 2020-luvun sähköautojen nousukaudellakin voi luottaa siihen, että Bugatista löytyy automaailman hurjin polttomoottori, vaikka sitten pienellä sähköavustuksella.

Bugatti tulee kesäkuussa palaamaan hyperautojen maailmaan ryminällä. Tai murinalla. Tai majesteettisella ujelluksella. Jotain sellaista voi 16-sylinteriseltä V-moottorilta odottaa. Bugatti siirtyy seuraavaan sukupolveensa kuuluisan lauseen pohjalta, joka menee suomeksi suunnilleen niin, että jos autoa voi verrata toiseen autoon, se ei ole enää Bugatti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

16 sylinteriä uuteen muotoon

Bugatin koko moderni historia - alkaen siitä kun Volkswagen merkin viime vuosituhannen lopussa pelasti - on perustunut nykyisen automaailman ainoan peräti 16 sylinteriä käsittävän voimanlähteen ympärille. Uuden mallin myötä vain muoto muuttuu.

Veyronista, Chironista ynnä muista erikoismalleista tuttu W16 oli itse asiassa aikansa kuva Volkswagenin 1990- ja 2000-lukujen moottorivillityksestä, nimittäin VR-moottorista. Tässä V- ja rivimoottorin yhdistelmässä on samassa sylinterinkannessa sylintereitä ikään kuin lomittain. Kyseessä on siis äärimmäisen kapeakulmainen V-moottori, jossa on vain yksi sylinteriblokki.

Kun sitten kaksi VR-moottoria yhdistetään V-muotoon samaan kampiakseliin, syntyy W-moottori. Kahdesta VR4:stä muodostuu W8, joka on aikoinaan nähty ainakin Volkswagen Passatissa. Kaksi VR6:ta riittää puolestaan tekemään W12:n, jollainen asennettiin aikoinaan muun muassa Audi A8:aan sekä nyt viimeisiä kertoja Bentley Continentaliin.

W16:n lohko

Samalla logiikalla kahden VR8:n V-muodostelmasta syntyi W16. Aivan näin yksinkertaisesti Bugatin monsterimoottori ei tosin syntynyt. Volkswagen käytti sen kehitystyöhön valtavan määrän rahaa, ja hioi siitä versiosta riippuen jopa pitkälle yli 1 000 hevosvoimaisen muun muassa neljällä turboahtimella ja kymmenellä jäähdyttimellä.

Mutta nyt siis hiljattain saadussa tiiserikuvassa Bugatti valottaa hiukan salaisuuksien verhoa tulevan hyperautonsa voimanlähteen suhteen. Nykyisin kroatialaisjohtoisen ranskalaisvalmistajan hylättyä W16:n tulee tilalle V16.

V16 on ideana juuri niin yksinkertainen kuin miltä se kuulostaa. 16 sylinteriä on V-muodossa eli kummassakin blokissa on kahdeksan pyttyä linjassa. Tuloksena syntyy arvatenkin äärimmäisen pitkä moottori, ja sen kampiakselin kerrotaan olevan jopa metrin mittainen. Moottorihan on teoriassa yhtä pitkä kuin rivi-8. Jos tämä moottorimuoto tuntuu vieraalta, johtuu se siitä, että rivikasit kuolivat käytännössä täysin sukupuuttoon jo 1950-luvulla. Syynä siihen oli V-moottoreiden yleistymisen lisäksi se, että niin pitkää kampiakselia oli hankala saada kestämään, vaikka moottori onkin käynniltään erittäin tasainen. Bugatilla on varmasti ollut resurssit ratkaista tämä ongelma. Bugatilla on muuten oma pitkälle ennen sotia juontava historiansa myös rivi-8:n kanssa.

Bugatti Type 50S vuodelta 1930 oli yksi monista menestyksekkäistä rivi-8:aa hyödyntäneistä Bugateista. Hiljattain debytoinut Chiron Super Sport Hommage Type 50S on sen ultimaattinen tribuuttimalli.

Moottorin tilavuutta ei vielä paljasteta, mutta tuskin tuolla sylinteriluvulla on mahdollista jäädä ainakaan paljon alle edeltäjän kahdeksan litran. Itse asiassa jos moottori on yhtään mitään sukua VW-konsernin nykyiselle EA825-sarjan 4,0-litraiselle V8:lle, tilavuus voisi olla juuri 8,0 litraa.

Huomionarvoista on myös se, että Bugatti kertoo uutuusmoottorin sisältävän hybriditekniikkaa. Tuhannen kilowatin yli tässä joka tapauksessa mennään, mutta kuinka paljon, se nähdään kesäkuussa.

Lähde ja kuvat: Bugatti Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat