18.3.2024 Ajoneuvot 16-sylinterinen V-moottori tulee olemaan kesällä debytoivan seuraavan Bugatti-hyperauton kruununjalokivi – kampiakselina metrin halko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aika kuluu ja muoto vaihtuu, mutta 16-sylinterinen pysyy. 2020-luvun sähköautojen nousukaudellakin voi luottaa siihen, että Bugatista löytyy automaailman hurjin polttomoottori, vaikka sitten pienellä sähköavustuksella. Bugatti tulee kesäkuussa palaamaan hyperautojen maailmaan ryminällä. Tai murinalla. Tai majesteettisella ujelluksella. Jotain sellaista voi 16-sylinteriseltä V-moottorilta odottaa. Bugatti siirtyy seuraavaan sukupolveensa kuuluisan lauseen pohjalta, joka menee suomeksi suunnilleen niin, että jos autoa voi verrata toiseen autoon, se ei ole enää Bugatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 16 sylinteriä uuteen muotoon Bugatin koko moderni historia - alkaen siitä kun Volkswagen merkin viime vuosituhannen lopussa pelasti - on perustunut nykyisen automaailman ainoan peräti 16 sylinteriä käsittävän voimanlähteen ympärille. Uuden mallin myötä vain muoto muuttuu. Veyronista, Chironista ynnä muista erikoismalleista tuttu W16 oli itse asiassa aikansa kuva Volkswagenin 1990- ja 2000-lukujen moottorivillityksestä, nimittäin VR-moottorista. Tässä V- ja rivimoottorin yhdistelmässä on samassa sylinterinkannessa sylintereitä ikään kuin lomittain. Kyseessä on siis äärimmäisen kapeakulmainen V-moottori, jossa on vain yksi sylinteriblokki. Kun sitten kaksi VR-moottoria yhdistetään V-muotoon samaan kampiakseliin, syntyy W-moottori. Kahdesta VR4:stä muodostuu W8, joka on aikoinaan nähty ainakin Volkswagen Passatissa. Kaksi VR6:ta riittää puolestaan tekemään W12:n, jollainen asennettiin aikoinaan muun muassa Audi A8:aan sekä nyt viimeisiä kertoja Bentley Continentaliin. W16:n lohko Samalla logiikalla kahden VR8:n V-muodostelmasta syntyi W16. Aivan näin yksinkertaisesti Bugatin monsterimoottori ei tosin syntynyt. Volkswagen käytti sen kehitystyöhön valtavan määrän rahaa, ja hioi siitä versiosta riippuen jopa pitkälle yli 1 000 hevosvoimaisen muun muassa neljällä turboahtimella ja kymmenellä jäähdyttimellä. Mutta nyt siis hiljattain saadussa tiiserikuvassa Bugatti valottaa hiukan salaisuuksien verhoa tulevan hyperautonsa voimanlähteen suhteen. Nykyisin kroatialaisjohtoisen ranskalaisvalmistajan hylättyä W16:n tulee tilalle V16. V16 on ideana juuri niin yksinkertainen kuin miltä se kuulostaa. 16 sylinteriä on V-muodossa eli kummassakin blokissa on kahdeksan pyttyä linjassa. Tuloksena syntyy arvatenkin äärimmäisen pitkä moottori, ja sen kampiakselin kerrotaan olevan jopa metrin mittainen. Moottorihan on teoriassa yhtä pitkä kuin rivi-8. Jos tämä moottorimuoto tuntuu vieraalta, johtuu se siitä, että rivikasit kuolivat käytännössä täysin sukupuuttoon jo 1950-luvulla. Syynä siihen oli V-moottoreiden yleistymisen lisäksi se, että niin pitkää kampiakselia oli hankala saada kestämään, vaikka moottori onkin käynniltään erittäin tasainen. Bugatilla on varmasti ollut resurssit ratkaista tämä ongelma. Bugatilla on muuten oma pitkälle ennen sotia juontava historiansa myös rivi-8:n kanssa. Bugatti Type 50S vuodelta 1930 oli yksi monista menestyksekkäistä rivi-8:aa hyödyntäneistä Bugateista. Hiljattain debytoinut Chiron Super Sport Hommage Type 50S on sen ultimaattinen tribuuttimalli. Moottorin tilavuutta ei vielä paljasteta, mutta tuskin tuolla sylinteriluvulla on mahdollista jäädä ainakaan paljon alle edeltäjän kahdeksan litran. Itse asiassa jos moottori on yhtään mitään sukua VW-konsernin nykyiselle EA825-sarjan 4,0-litraiselle V8:lle, tilavuus voisi olla juuri 8,0 litraa. Huomionarvoista on myös se, että Bugatti kertoo uutuusmoottorin sisältävän hybriditekniikkaa. Tuhannen kilowatin yli tässä joka tapauksessa mennään, mutta kuinka paljon, se nähdään kesäkuussa. Lähde ja kuvat: Bugatti Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Bugatti Veyron Grand Sport ”Wei Long” juhlii lohikäärmeen vuotta 31.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret 13.9.2022 Ajoneuvot Bugatti W16 Mistral – 16-sylinterisen viimeinen karjaisu 16.7.2022 Ajoneuvot Euroopan viimeiset Bugatti Chironit ovat kunnianosoitus Ettore Bugattin tyttärelle 30.5.2022 Ajoneuvot Yhden ruuvin takaisinkutsu: Bugatti kutsuu Chironin – siis yhden auton 9.7.2021 Ajoneuvot Bugatti haltuun – Porsche ja Rimac yhdessä 1.11.2020 Ajoneuvot Bugatti Bolide eli 1850 hevosvoimaa ja yli 500 km/h 19.9.2020 Ajoneuvot Volkswagenin huhutaan myyvän Bugatti kroatialaiselle Rimacille – miksi? 28.1.2020 Ajoneuvot Haluatko ajaa 420 km/h? Pidä kiirettä – Bugatti Chironin valmistus loppuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?