19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Teksti Benjamin Helander Kuva Citroën Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Citroën C3 Aircross on Euroopan markkinoiden ensimmäinen seitsenpaikkainen B-SUV, ja tulee tässä konfiguraatiossa saataville sekä polttomoottorisena että täyssähköisenä. Puhumme siis varsin mielenkiintoisesta markkina-avauksesta. Uusi Aircross asettuu tukevasti jo kolmanneksi C3:n nimeä kantavaksi Citroën-malliksi. On vuonna 2016 esitelty C3, joka mukailee pitkälti kahden ensimmäisen sukupolven kaupunkiautolinjaa ja jota kutsutaan nyt monessa maassa nimellä C3 Origin. Sitten on vielä aivan tuore Ë-C3, aluksi vain täyssähköisenä myytävä, hyvin crossovermainen versio. Ja nyt meille esitellään uusi C3 Aircross, joka on siis peräti seitsenpaikkainen crossover-versio asiasta. C3 Aircross taisi kokea aikamoisen identiteettikriisin sen jälkeen, kun Citroën esitteli puolisen vuotta sitten Ë-C3:n. Alkuperäinen C3 Aircross oli nimittäin crossover-näkemys C3:sta, mutta nyt kun C3 korotti Ë-C3:n myötä isosti profiiliaan, täytyi C3 Aircrossin nostaa panoksia kasvamalla reilusti kokoa. Jos Citroën on myynyt vuosien varrella jos jonkinnäköistä autoa C4:n nimellä, myös C3 on saanut kiitettävän määrän versiointeja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaksimaalista tilankäyttöäUusi C3 Aircross perustuu uuden STLA:n sijaan Stellantiksen Smart Car -pohjarakenteelle, joka on ensisijaisesti päivitysversio jo hyvin tutuksi tulleesta CMP:stä. C3 Aircrossille löytyy myös suora sisarmalli, vasta parisen viikkoa sitten esitelty Opel Frontera. Mikä erottaa C3 Aircrossin kaikista muista B-segmentin crossovereista ja ainakin tällä tietoa myös Fronterasta, on todellakin seitsenpaikkaisuus. Emme ole saaneet tietoa Fronteran emmekä myöskään C3 Aircrossin akselivälistä, mutta se on ilmeisen riittävä seitsenpaikkaisuuden mahdollistamiseen. Aircrossin kokonaispituuden sen sijaan tiedämme, 4,39 metriä. Uutuus on siten edeltäjäänsä, ensimmäisen polven C3 Aircrossia 24- ja Ë-C3:a 37,5 senttimetriä pidempi. C3 Aircrossista tulee markkinoidemme pienin seitsenpaikkainen, ja tavallisesti näin pieniä kolmirivisiä myydään vain kehittyvillä markkinoilla. Euroopan C3 Aircrossilla onkin myös eteläamerikkalainen vastine. Tilankäyttö on siis ollut melko maksimaalista, jotta alle 4,4-metriseen autoon on saatu kolme istuinriviä. Ei sillä, Etelä-Aasiassa myydään Renault Triberiä, jossa seitsemän istuinta on saatu tungettua Clioakin lyhyempään, ainoastaan 3,99-metriseen koriin. Uusi C3 Aircross ensiesiteltiin Opel-sisarensa tavoin vain pintapuolisesti, emmekä ole saaneet vielä esimerkiksi ainuttakaan sisäkuvaa. Ulkokuvista voi kuitenkin sanoa, että esimerkiksi takalasin varsin pysty kulma ja suora kattolinja parantavat taaimmaisen rivin oloja. Ulkokuvat kertovat myös, että Aircross jakaa useampia näkyviä korinosia suoraan Fronteran kanssa. Muilta osin C3 Aircross mukailee Citroënin nykytyyliä, ja se kannattaa mieltää nimenomaan Ë-C3:n tilaversioksi. Täysin uusi C3 Aircross tulee siis tarjolle sekä täyssähköisenä että bensiinikäyttöisenä. Täyssähköversion voi olettaa käsittävän etuakselille sijoitettavan sähkömoottorin ja noin 50 kilowattitunnin akuston. Polttomoottoriversiosta on puolestaan tulossa monista konsernisisarista tuttu 1,2-litrainen kevythybridibensiini. Jäämme odottelemaan lisätietoja, mukaan lukien sisäkuvia, joiden pitäisi rantautua jo lähiviikkoina. Lähde: Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 24.2.2024 Ajoneuvot Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin 18.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä 9.11.2023 Ajoneuvot Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa 23.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee 17.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?