19.4.2024

24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu

Kuva Citroën

Uusi Citroën C3 Aircross on Euroopan markkinoiden ensimmäinen seitsenpaikkainen B-SUV, ja tulee tässä konfiguraatiossa saataville sekä polttomoottorisena että täyssähköisenä. Puhumme siis varsin mielenkiintoisesta markkina-avauksesta.

Uusi Aircross asettuu tukevasti jo kolmanneksi C3:n nimeä kantavaksi Citroën-malliksi. On vuonna 2016 esitelty C3, joka mukailee pitkälti kahden ensimmäisen sukupolven kaupunkiautolinjaa ja jota kutsutaan nyt monessa maassa nimellä C3 Origin. Sitten on vielä aivan tuore Ë-C3, aluksi vain täyssähköisenä myytävä, hyvin crossovermainen versio. Ja nyt meille esitellään uusi C3 Aircross, joka on siis peräti seitsenpaikkainen crossover-versio asiasta.

C3 Aircross taisi kokea aikamoisen identiteettikriisin sen jälkeen, kun Citroën esitteli puolisen vuotta sitten Ë-C3:n. Alkuperäinen C3 Aircross oli nimittäin crossover-näkemys C3:sta, mutta nyt kun C3 korotti Ë-C3:n myötä isosti profiiliaan, täytyi C3 Aircrossin nostaa panoksia kasvamalla reilusti kokoa.

Jos Citroën on myynyt vuosien varrella jos jonkinnäköistä autoa C4:n nimellä, myös C3 on saanut kiitettävän määrän versiointeja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maksimaalista tilankäyttöä

Uusi C3 Aircross perustuu uuden STLA:n sijaan Stellantiksen Smart Car -pohjarakenteelle, joka on ensisijaisesti päivitysversio jo hyvin tutuksi tulleesta CMP:stä. C3 Aircrossille löytyy myös suora sisarmalli, vasta parisen viikkoa sitten esitelty Opel Frontera.

Mikä erottaa C3 Aircrossin kaikista muista B-segmentin crossovereista ja ainakin tällä tietoa myös Fronterasta, on todellakin seitsenpaikkaisuus.

Emme ole saaneet tietoa Fronteran emmekä myöskään C3 Aircrossin akselivälistä, mutta se on ilmeisen riittävä seitsenpaikkaisuuden mahdollistamiseen. Aircrossin kokonaispituuden sen sijaan tiedämme, 4,39 metriä. Uutuus on siten edeltäjäänsä, ensimmäisen polven C3 Aircrossia 24- ja Ë-C3:a 37,5 senttimetriä pidempi.

C3 Aircrossista tulee markkinoidemme pienin seitsenpaikkainen, ja tavallisesti näin pieniä kolmirivisiä myydään vain kehittyvillä markkinoilla. Euroopan C3 Aircrossilla onkin myös eteläamerikkalainen vastine. Tilankäyttö on siis ollut melko maksimaalista, jotta alle 4,4-metriseen autoon on saatu kolme istuinriviä. Ei sillä, Etelä-Aasiassa myydään Renault Triberiä, jossa seitsemän istuinta on saatu tungettua Clioakin lyhyempään, ainoastaan 3,99-metriseen koriin.

Uusi C3 Aircross ensiesiteltiin Opel-sisarensa tavoin vain pintapuolisesti, emmekä ole saaneet vielä esimerkiksi ainuttakaan sisäkuvaa. Ulkokuvista voi kuitenkin sanoa, että esimerkiksi takalasin varsin pysty kulma ja suora kattolinja parantavat taaimmaisen rivin oloja. Ulkokuvat kertovat myös, että Aircross jakaa useampia näkyviä korinosia suoraan Fronteran kanssa. Muilta osin C3 Aircross mukailee Citroënin nykytyyliä, ja se kannattaa mieltää nimenomaan Ë-C3:n tilaversioksi.

Täysin uusi C3 Aircross tulee siis tarjolle sekä täyssähköisenä että bensiinikäyttöisenä. Täyssähköversion voi olettaa käsittävän etuakselille sijoitettavan sähkömoottorin ja noin 50 kilowattitunnin akuston. Polttomoottoriversiosta on puolestaan tulossa monista konsernisisarista tuttu 1,2-litrainen kevythybridibensiini.

Jäämme odottelemaan lisätietoja, mukaan lukien sisäkuvia, joiden pitäisi rantautua jo lähiviikkoina.

Lähde: Citroën

Luetuimmat