21.6.2024

445 km/h puhaltava pyörremyrsky, joka toimii kuin sveitsiläinen kello – 1 800 hevosvoiman Bugatti Tourbillon vapaastihengittävällä V16:lla

Kuva Bugatti

Bugatti on syntynyt uudelleen upeampana kuin koskaan. Auto on ladattava hybridi, mutta kukaan ei halua muistaa sähkömoottoreita sen jälkeen, kun on ollut tekemisissä 8,3 litran V16:n kanssa.

Kun tässä pikku hiljaa ennen h-hetkeä saatiin pieniä ennakkovälähdyksiä Bugattin tulevasta hyperuutuudesta, sukulinjassa Veyronin ja Chironin seuraajasta, tiedossa oli, että ranskalaismerkki on luopunut Volkswagen Groupin kustantamasta suursatsauksestaan 20 vuoden takaa, 8,0-litraisesta W16 -hirviömoottorista. Miten siitä voisi laittaa enää millään tavalla paremmaksi? Näköjään voi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuhannen hevosvoiman V16 on päätähti kolmen sähkömoottorin rinnallakin

Kuten jo etukäteen tiesimmekin, sylinterien määrä W16:n seuraajassa säilyy ennallaan, mutta muoto hiukan muuttuu. Nyt puhumme 16-sylinterisestä V-moottorista eli kummallekin puolelle noin metrin pituista kampiakselia lähtee kahdeksan sylinterin muodostama lohko. Ja siinä missä edeltäjää ruokittiin peräti neljällä turboahtimella, tämä uusi, yhteistyössä Cosworthin kanssa kehitetty voimalaite on ahtamaton, atmosphérique. Mitä kaikkia ennätyksiä Tourbillon tuleekaan ikinä rikkomaan, niihin vaikuttaisi ainakin tässä vaiheessa kuuluvan vähintään tehokkaimman vapaastihengittävän sarjatuotantomoottorin ennätys.

Neljän turbon puutetta edeltäjään nähden kompensoidaan pääasiassa kahdella tavalla. Moottorin iskutilavuutta on kasvatettu W16:een nähden hieman, ja nyt puhutaan siis 8,3-litraisesta myllystä. Moottori tuottaa tasan 1 000 hevosvoimaa, siinä missä edeltäjästä irtosi parhaimmillaan jopa yli puolentoista tuhannen humman tehot. Vääntömomentti V16:ssa on 1 355 newtonmetriä ja maksimikierrosluku peräti 9 000 rpm.

Tourbillonissa on elementtejä, jotka saavat auton muistuttamaan paljon muun muassa Chironia. Todellisuudessa uutuus ei jaa piirtoakaan edeltäjänsä kanssa, mutta on toki täynnä Bugattille tavaramerkinomaisia piirteitä.

Hätiin onkin otettu 21 kilowattitunnin keskelle ja alas sijoitetun akuston ruokkimat kolme sähkömoottoria, joista yksi on sijoitettu eteen ja kaksi puolestaan taakse. Sähkömoottoreissa on hyödynnetty Bugattin kroatialaisen omistajan, Rimac Automobilin sähköosaamista, ja ne antavat autolle 800 hevosvoiman lisäpanoksen. Painopiste on silti V16:lla, niin voimanjaossa kuin meidän kaikkien mielissä. Jos jotakuta kiinnostaa, autolla pääsee myös noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä.

Bugatti Tourbillonin koko hybridivoimalinjan yhteisteho on peräti 1 800 hevosvoimaa.

Nollasta neljäänsataan 25 sekunnissa

Bugattin hyperuutuuden loppuun asti salassa pysynyt mallinimi Tourbillon ["turbijjoon"] tarkoittaa vapaasti suomennettuna pyörremyrskyä.

Tourbillonin mittaritaulu toimii kuin sveitsiläinen kello, sillä se koostuu sveitsiläisistä kelloista. Näyttöruudut eivät Bugattin vakiovarustukseen kuulu, muutenhan se ei olisi uniikki.

Niinkin voimakkaita kuin nämä eräät luonnonvoimien kovimmista näytöksistä ovat, tuulennopeus niissä yltää harvoin yli 85 m/s eli 300 km/h. Bugattin oma pyörremyrsky sen sijaan yltää peräti 445 km/h huippunopeuteen. Huomionarvoista on, että Tourbillonin "perushuippunopeus" on "vain" 380 km/h, ja 400 km/h ylitys aina tuonne 445 km/h huippunopeuteen asti vaatii erillisen nopeusavaimen, siis virta-avaimen, joka poistaa käytöstä rajoittimen.

Automaailmassa varsinkin sähköautojen yleistyttyä se kaikkein mielenkiintoisin suorituskyvyn mittari tuntuu olevan 0 - 100 km/h -paikaltaankiihdytyslukema. Bugatti Tourbillon hoitaa tämän tehtävän 2,0 sekunnissa, mutta entäs sitten se vielä paljon mielenkiintoisempi lukema, 0 - 400 km/h? Se ottaa Tourbillonilta ainoastaan 25 sekuntia.

Tuotantoon 250 kappaleen voimalla

Bugatti Tourbillon on tuntuvasti suorituskykyisempi kuin Veyron ja Chiron, mutta Bugatti selvästi haluaa sen olevan myös edeltäjiään harvinaisempi. Molsheimissa on nimittäin tultu siihen tulokseen, että Tourbilloneita tullaan valmistamaan ainoastaan 250 kappaletta, tuotannon lähtiessä käyntiin vuodesta 2026. Vertailun vuoksi Veyroneita tehtiin kaikkina versioina yhteensä 450 kappaletta, siinä missä Chironin tuotantomäärä - niistä viimeinen luovutettiin asiakkaalle vasta muutama viikko sitten - asettui tasan 500 kappaleeseen.

Sen lisäksi, että Tourbillonin valmistusmäärä on ennalta päätetty, ostamisen tiellä saattaa olla muutama muukin este. Auton hankintahinta näyttäisi asettuvan noin 4,3 miljoonaan euroon, ja sekin varmasti vain kasvaa tuotannon edetessä ja erikoismallien myötä. Toisekseen Bugatti valitsee Tourbillonin ostajat luotettujen kanta-asiakkaidensa joukosta. Tallistasi pitää siis löytyä jo ennestään vähintään yksi moderni Bugatti tai Rimac, jotta Bugatti voi edes harkita Tourbillonin myymistä sinulle. Käytettyihin turvautuminenkaan harvoin ainakaan laskee Bugattien hintaa.

Bugatti Tourbillon aloittaa merkin uuden aikakauden tasan 20 vuotta sen modernin uudestisyntymän, Veyronin, jälkeen. Siinä on yksinkertaisesti liikaa hienoja ominaisuuksia ja yksityiskohtia yhdessä uutisessa käsiteltäväksi. Moottori tuleekin palaamaan hyperuutuuteen yksityiskohtien muodossa tulevina päivinä.

Lähde: Bugatti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat