21.6.2024 Ajoneuvot 445 km/h puhaltava pyörremyrsky, joka toimii kuin sveitsiläinen kello – 1 800 hevosvoiman Bugatti Tourbillon vapaastihengittävällä V16:lla Teksti Benjamin Helander Kuva Bugatti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugatti on syntynyt uudelleen upeampana kuin koskaan. Auto on ladattava hybridi, mutta kukaan ei halua muistaa sähkömoottoreita sen jälkeen, kun on ollut tekemisissä 8,3 litran V16:n kanssa. Kun tässä pikku hiljaa ennen h-hetkeä saatiin pieniä ennakkovälähdyksiä Bugattin tulevasta hyperuutuudesta, sukulinjassa Veyronin ja Chironin seuraajasta, tiedossa oli, että ranskalaismerkki on luopunut Volkswagen Groupin kustantamasta suursatsauksestaan 20 vuoden takaa, 8,0-litraisesta W16 -hirviömoottorista. Miten siitä voisi laittaa enää millään tavalla paremmaksi? Näköjään voi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuhannen hevosvoiman V16 on päätähti kolmen sähkömoottorin rinnallakinKuten jo etukäteen tiesimmekin, sylinterien määrä W16:n seuraajassa säilyy ennallaan, mutta muoto hiukan muuttuu. Nyt puhumme 16-sylinterisestä V-moottorista eli kummallekin puolelle noin metrin pituista kampiakselia lähtee kahdeksan sylinterin muodostama lohko. Ja siinä missä edeltäjää ruokittiin peräti neljällä turboahtimella, tämä uusi, yhteistyössä Cosworthin kanssa kehitetty voimalaite on ahtamaton, atmosphérique. Mitä kaikkia ennätyksiä Tourbillon tuleekaan ikinä rikkomaan, niihin vaikuttaisi ainakin tässä vaiheessa kuuluvan vähintään tehokkaimman vapaastihengittävän sarjatuotantomoottorin ennätys. Neljän turbon puutetta edeltäjään nähden kompensoidaan pääasiassa kahdella tavalla. Moottorin iskutilavuutta on kasvatettu W16:een nähden hieman, ja nyt puhutaan siis 8,3-litraisesta myllystä. Moottori tuottaa tasan 1 000 hevosvoimaa, siinä missä edeltäjästä irtosi parhaimmillaan jopa yli puolentoista tuhannen humman tehot. Vääntömomentti V16:ssa on 1 355 newtonmetriä ja maksimikierrosluku peräti 9 000 rpm. Tourbillonissa on elementtejä, jotka saavat auton muistuttamaan paljon muun muassa Chironia. Todellisuudessa uutuus ei jaa piirtoakaan edeltäjänsä kanssa, mutta on toki täynnä Bugattille tavaramerkinomaisia piirteitä. Hätiin onkin otettu 21 kilowattitunnin keskelle ja alas sijoitetun akuston ruokkimat kolme sähkömoottoria, joista yksi on sijoitettu eteen ja kaksi puolestaan taakse. Sähkömoottoreissa on hyödynnetty Bugattin kroatialaisen omistajan, Rimac Automobilin sähköosaamista, ja ne antavat autolle 800 hevosvoiman lisäpanoksen. Painopiste on silti V16:lla, niin voimanjaossa kuin meidän kaikkien mielissä. Jos jotakuta kiinnostaa, autolla pääsee myös noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Bugatti Tourbillonin koko hybridivoimalinjan yhteisteho on peräti 1 800 hevosvoimaa. Nollasta neljäänsataan 25 sekunnissaBugattin hyperuutuuden loppuun asti salassa pysynyt mallinimi Tourbillon ["turbijjoon"] tarkoittaa vapaasti suomennettuna pyörremyrskyä. Tourbillonin mittaritaulu toimii kuin sveitsiläinen kello, sillä se koostuu sveitsiläisistä kelloista. Näyttöruudut eivät Bugattin vakiovarustukseen kuulu, muutenhan se ei olisi uniikki. Niinkin voimakkaita kuin nämä eräät luonnonvoimien kovimmista näytöksistä ovat, tuulennopeus niissä yltää harvoin yli 85 m/s eli 300 km/h. Bugattin oma pyörremyrsky sen sijaan yltää peräti 445 km/h huippunopeuteen. Huomionarvoista on, että Tourbillonin "perushuippunopeus" on "vain" 380 km/h, ja 400 km/h ylitys aina tuonne 445 km/h huippunopeuteen asti vaatii erillisen nopeusavaimen, siis virta-avaimen, joka poistaa käytöstä rajoittimen.Automaailmassa varsinkin sähköautojen yleistyttyä se kaikkein mielenkiintoisin suorituskyvyn mittari tuntuu olevan 0 - 100 km/h -paikaltaankiihdytyslukema. Bugatti Tourbillon hoitaa tämän tehtävän 2,0 sekunnissa, mutta entäs sitten se vielä paljon mielenkiintoisempi lukema, 0 - 400 km/h? Se ottaa Tourbillonilta ainoastaan 25 sekuntia. Tuotantoon 250 kappaleen voimallaBugatti Tourbillon on tuntuvasti suorituskykyisempi kuin Veyron ja Chiron, mutta Bugatti selvästi haluaa sen olevan myös edeltäjiään harvinaisempi. Molsheimissa on nimittäin tultu siihen tulokseen, että Tourbilloneita tullaan valmistamaan ainoastaan 250 kappaletta, tuotannon lähtiessä käyntiin vuodesta 2026. Vertailun vuoksi Veyroneita tehtiin kaikkina versioina yhteensä 450 kappaletta, siinä missä Chironin tuotantomäärä - niistä viimeinen luovutettiin asiakkaalle vasta muutama viikko sitten - asettui tasan 500 kappaleeseen.Sen lisäksi, että Tourbillonin valmistusmäärä on ennalta päätetty, ostamisen tiellä saattaa olla muutama muukin este. Auton hankintahinta näyttäisi asettuvan noin 4,3 miljoonaan euroon, ja sekin varmasti vain kasvaa tuotannon edetessä ja erikoismallien myötä. Toisekseen Bugatti valitsee Tourbillonin ostajat luotettujen kanta-asiakkaidensa joukosta. Tallistasi pitää siis löytyä jo ennestään vähintään yksi moderni Bugatti tai Rimac, jotta Bugatti voi edes harkita Tourbillonin myymistä sinulle. Käytettyihin turvautuminenkaan harvoin ainakaan laskee Bugattien hintaa.Bugatti Tourbillon aloittaa merkin uuden aikakauden tasan 20 vuotta sen modernin uudestisyntymän, Veyronin, jälkeen. Siinä on yksinkertaisesti liikaa hienoja ominaisuuksia ja yksityiskohtia yhdessä uutisessa käsiteltäväksi. Moottori tuleekin palaamaan hyperuutuuteen yksityiskohtien muodossa tulevina päivinä. Lähde: BugattiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 18.3.2024 Ajoneuvot 16-sylinterinen V-moottori tulee olemaan kesällä debytoivan seuraavan Bugatti-hyperauton kruununjalokivi – kampiakselina metrin halko 17.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Bugatti Veyron Grand Sport ”Wei Long” juhlii lohikäärmeen vuotta 31.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret 13.9.2022 Ajoneuvot Bugatti W16 Mistral – 16-sylinterisen viimeinen karjaisu 16.7.2022 Ajoneuvot Euroopan viimeiset Bugatti Chironit ovat kunnianosoitus Ettore Bugattin tyttärelle 30.5.2022 Ajoneuvot Yhden ruuvin takaisinkutsu: Bugatti kutsuu Chironin – siis yhden auton 9.7.2021 Ajoneuvot Bugatti haltuun – Porsche ja Rimac yhdessä 1.11.2020 Ajoneuvot Bugatti Bolide eli 1850 hevosvoimaa ja yli 500 km/h Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”