31.3.2024

ACS 2024: 1960- ja 1970-lukujen jenkkiautot – matalampia, leveämpiä ja nopeampia

Kuva Janne Huhtala

Paljon kuutiotuumia, hevosvoimia ja kiloja. Niistä on 1960- ja 1970-luvun jenkkiautot rakennettu. Ilahduttavan suuri osa näyttelyautoista on alkuperäiskuntoisia ja museokatsastettuja.

1960-luvulle tultaessa alkoivat 50-luvun pyöreät sämpylämäiset muodot kadota ja jenkkiautoista tuli selvästi matalampia, leveämpiä ja pidempiä. Moottoritehot ja suorituskyky kasvoivat. Liukuhihnatuotannon autoteollisuuteen vuosisadan alussa tuoneen Fordin asema oli edelleen vahva, mutta General Motors Chevroletin johdolla paalutti erityisesti urheilullisten autojen saralla uusia virstanpylväitä mm. Camarolla ja erityisesti Corvetella. Toisella General Motorsin merkillä, Buickilla oli silläkin malleja, joissa sekä ulkomitat että moottorin iskutilavuus olivat markkinoiden komeimpia. Dodge esitteli 1970-luvulle tultaessa Challengerin. Tässä muutama American Car Show´n jenkki 1960- ja 1970-luvuilta.

Buick Electra 225 Convertible

Tämä vuoden 1966 yksilö on tuotu Wisconsinista Suomen Kajaaniin vuonna 2008. Sisusta, kromit ja moottori ovat alkuperäiskunnossa. Arctic White -maalipinta on uusittu ja alusta maalattu ennen kuin auto on museokatsastettu. Omistaja Nina Pitkänen.

Buick GS 455 Convertible

Oliko näyttelyssä normaalia enemmän avomalleja, vai tarttuivatko ne vaan keskimääräistä paremmin kameran kuviin? Tämäkin Buick on Convertible, mutta mallia GS 455 ja vuodelta 1970 sekä museorekisteröity. Omistaja Olli Martikainen.

Chevrolet Camaro

Kun ostaa kerralla mieleisen auton, niin ei tarvitse koko ajan olla vaihtamassa. Kent Johansson osti tämän vuoden -67 Camaron ensimmäiseksi autokseen vuonna 1980. Nyt, 44 vuotta myöhemmin se on samalla omistajalla edelleen. American Car Show´ssa auto on nähty ennenkin, sillä vuonna 1998 sillä voitettiin ensimmäinen palkinto Classic-luokassa.  

Chevrolet Corvette Stingray

Tehokkaiden sähköautojen aikakaudella 396-kuutiotuumaisen moottorin 425 hevosvoimaa eivät välttämättä nosta Tesla-kuskien hiuksia pystyyn, mutta muotoilultaan tämä Stingray-Corvette edustaa jotain, josta Elon Musk tuskin edes osaa nähdä märkiä unia. Väri on lähellä British Racing Greeniä, mutta Corveten tapauksessa värin nimenä on Glen Green Metallic. Omistaja Tuomo Rikkonen.

Dodge Challenger R/T Convertible

Challenger edustaa monelle harrastajalle synonyymia sanalle muskeliauto. Tästä yksilöstä tekee erikoisen se, että kyseessä on aito ”matching numbers” -yksilö, joka on vieläpä ollut samalla omistajalla yli 30 vuoden ajan. Tämän ensimmäisen vuosimallin eli 1970 Challengerin omistaa Markku Talvitie.

Ford Torino GT

Torinossa on alkuperäinen tekniikka ja ulkoasu, ja myös tämä auto on museorekisteröity. Vuosimallin 1970 Torino GT on kulkeutunut Yhdysvalloista vuonna 2007 Ruotsiin ja sieltä Suomeen vuonna 2019. Omistaja Kari Hakarauta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy