ACS 2024: Drifting – autourheilua vähän jyrkemmällä kulmalla

Kuva Janne Huhtala

American Car Show´ssa drifting-autot valtasivat kokonaisen hallin. Näin syntyi näyttelyyn oma Drift World.

Vaikka drifting on sekä Suomessa että varsinkin maailmalla TO - DEL - LA suosittu laji, niin käydään lajin perusteet läpi siltä varalta että kaikille lukijoille se ei olisi niin tuttu.

Suomalaisen autourheilun kattojärjestö AKK kertoo sivuillaan driftingistä mm. seuraavaa: driftingissä haetaan kuljettajaa, joka pystyy kuljettamaan autonsa maksimaalisella nopeudella oikeata ajolinjaa pitkin, pitämällä auto koko arvostelualueen matkalla maksimaalisen suuressa luistokulmassa. Tämän lisäksi kilpailijan tulee suorittaa sujuvat ja nopeat suunnanmuutokset ilman turhia korjaamisia auton kulmassa tai kaasun asennossa. 

Kyseessä on siis tuomarointilaji. Ehkä osittain siksi, mutta myös yleisön viihdykkeeksi, autot on rakennettu paitsi erittäin nopeiksi, myös erittäin näyttäviksi sekä muodoiltaan että värityksiltään. Siksi ne ovatkin edustavia ja kuvauksellisia myös ACS:n kaltaisissa näyttelyissä. Tässä muutama Drift Worldissa esillä olleista kilpureista.

Nissan S14.9

Tämä Nissan S14 on Pro -luokan kilpuri. Käytännössä alkuperäistä ei juurikaan ole jäljellä, vaan auto on rakennettu täydellisesti uudelleen. Korisarjana muokattu S15 Rocket Bunny. Omistaja Jussi Haaponiemi.

Chevrolet Corvette C6 Z06-R

Muistatko ennen nähneesi tällaisesta Corvetesta tehtyä drifting-autoa? Etkö, sitä ei kannata hävetä, sillä tämä on Euroopan ainoa ajossa oleva Z06-erikoisversio driftingissä. Moottorina LS7 Edelbrockin remmiahtimella. Omistaja: Ziko´s Racing.

Nissan 180SX

Heinonen Drift Teamin Nissanissa on takapyöriltä mitattuna 980 hevosvoimaa tehoa ja 860 newtonmetrin vääntö. Moottorina onkin Nascar Dodge R5P7 358-kuutiotuumaisena ja remmiahtimella varustettuna. Kuljettaja Lauri Heinosen meriittilistalla on mm. Suomen mestaruudet vuosilta 2018, 2020 ja 2021 sekä EM-hopeaa 2023.

BMW E90

Oscar Haveri luottaa autossaan saksalaiseen tekniikkaan. Bemarin E90 kori kätkee sisäänsä Mercedeksen suoran kuusisylinterisen M104-moottorin stroukattuna 3,5-litraiseksi ja turboahdettuna sekä Maxxeculla ohjattuna. Tehoa 700 hevosvoimaa ja vääntöä 820 newtonmetriä. 

Nissan 200SX S14

Ja vielä kolmas lajin suosikkimerkki Nissanin edustaja, tällä kertaa 200SX. Ääntä riittää sekä autossa että kuljettajassa, sillä Ville Kaukosen repertuaariin kuuluu driftingin ohella myös juontokeikat eri tapahtumissa. 1.5JZ -moottorista on puristettu 800 hevosvoimaa ja vääntöä tasaraha eli 1000 newtonmetriä. Voiman siirtää moottorilta taaksepäin Samsonasin 5-pykäläinen sekventiaalivaihteisto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat