31.10.2019

Ajatuksia autoista: saippuaoopperaa automaailmassa

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

PSA:n ja FCA:n yhdistymisessä on paitsi historian havinaa, myös valtava uusien automallien haaveilupotentiaali.

Automerkkien yhdistyminen saa mielikuvituksen laukkaan. Kun Fiat Chrysler Automobilesin (FCA) ja ranskalaisen PSA:n (mm. Peugeot) yhdistymishuhut lähtivät liikkeelle, aloin pohtimaan konsernien historiaa ja merkkikirjon mahdollisuuksia.

Juuri kirjoitusvaiheen päästyä parhaimpaan vauhtiin kantautuikin maailmalta jo ilmoitus: konsernit ovat päättäneet yhdistyä.

Taustalla on FCA:n kiivas kumppanitarve ja PSA:n halu laajentua Yhdysvaltoihin. Kumpaakin kiinnostanee myös yhteistyön tuotekehityssäästöt sähköistymisessä ja autonomian kehittämisessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfasta Opeliin

Unohdetaan kuitenkin taloudelliset tarpeet ja leikitellään hetki fuusion mahdollistamalla mallipaletilla. Mitä kaikkea FCA:n ja PSA:n kirjosta voisikaan tehdä?

2017 Chrysler 200S
Chrysler 200 jakoi perusrakenteensa esimerkiksi Alfa Romeo Giuliettan kanssa. Toista sukupolvea valmistettiin vain 2015–2017.

PSA:n brändeihin kuuluvat Peugeot, Citroën, DS ja Opel/Vauxhall. FCA:n alla ovat taas Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati ja Ram (Dodgesta irrotettu hyötyajoneuvomerkki). Ferrari irrotettiin omaksi yhtiökseen vuonna 2016.

Citroën ja Maserati takaisin yhteen

Laajan merkkikirjon historiasta löytyy paljon kaikkea jännää yhteistä. Esimerkiksi Citroën on aiemmin omistanut Maseratin, minkä kenties kuuluisimpana tuloksena syntyi upea Citroën SM.

citroën sm

Opel taas valmistaa edelleen entiselle isännälleen General Motorsille autoja, esimerkiksi Insigniaa myydään Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Kiinassa Buick Regalina. PSA:n ja FCA:n yhdistyminen todennäköisesti tietäisi tällaisen loppua.

Chrysler Europen tarina

Mielenkiintoisinta on Peugeotin ja Chryslerin päätyminen samaan leiriin. Peugeot kun osti vuonna 1969 Chryslerin Euroopan toiminnot itselleen, eikä se ollut järin onnellinen tarina.

Opel Insignia
Insignia on yhä erinomainen auto, mutta miten GM-taustainen perusrakenne selviää osin Chrysler-omisteisessa konsernissa?

Menestystä Pohjois-Amerikan ulkopuolelta etsinyt Chrysler perusti Chrysler Europe -osaston 1960-luvulla ostamalla ja yhdistämällä ranskalaisen Simcan, brittiläisen Rootes-yhtymän ja espanjalaisen Barreiroksen, hyötyajoneuvovalmistajan, joka oli alkanut 1960-luvulla myydä Espanjassa Dodge- ja Simca -pohjaisia malleja.

Rootesin valikoimaan kuuluivat esimerkiksi Hillman ja Sunbeam merkit. Vuonna 1970 yhtiön nimeksi vaihdettiin Chrysler UK. Samaan aikaan Ranskassa Simcasta tehtiin Chrysler France.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sekava ja tappiollinen

Alkuun konsernin autoja myytiin omilla nimillään, mutta 1970-luvun puolivälin jälkeen Chrysleria alettiin käyttää Iso-Britanniassa. Ranskassa Simca pysyi käytössä pidempään.

Chryslerin Euroopan toimintoja voi ainakin jälkikäteen kuvailla sekaviksi: Simcan ja Rootes-yhtymän malleja ei saatu nidottua yhteen, ja jälkimmäisen tulos nakersi koko osaston kannattavuutta. Kun koko Chrysler-konserninkin tulos lähestyi konkurssikypsää, oli juuri johtajaksi nouseeen Lee Iacoccan helppo lakkauttaa operaatiot vanhalla mantereella.

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulian perusrakenteessa on yhä paljon potentiaalia.

Talbot syntyi uudelleen

Chrysler Europen jäänteet osti juuri ranskalainen PSA Peugeot Citroën. Kauppahinta oli kokonainen dollari, mutta mukana tulivat tehtaiden ja automallien lisäksi velat.

PSA:n omistuksessa brittiläiset Chryslerit ja ranskalaiset Simcat nimettiin uudelleen ottamalla käyttöön historiasta henkiin herätetty nimi: Talbot.

Talbotina myytiin niin suomessakin valmistettua Horizonia (ex-Chrysler Horizon) kuin Peugeot 104:stä muokattua Talbot Sambaa. Vuonna 1981 mallistoon Chryslerin aikana kehitetty liittyi suuri sedan Tagora, jonka tuotanto päättyi jo vuonna 1983.

Peugeot 309
Peugeot 309:n piti olla Talbot Arizona.

PSA:n Talbot ei ollut menestys, ja juuri ennen Horizonin korvaavan Arizona-mallin esittelyä ranskalaiset päättivät nimetä auton uudelleen: syntyi Peugeot 309. Vuonna 1986 ranskalaiset myivät Englannin Whitleyssä sijainneen tuotekehityskeskuksen pois Jaguarille, ja se toimii tänään Jaguar Land Roverin pääkonttorina. Vuonna 1987 Talbot vaipui takaisin historiaan, kun Horizonin valmistus loppui Espanjassa ja Uudessakaupungissa. Pakettiautopuolella brändi pysyi markkinoilla vuoteen 1994 saakka.

Chryslerin paluu

Kun tänään 31.10.2019  Peugeotia edustava PSA ja Chryslerin takaa löytyvä FCA ilmoittavat yhdistymisestä ei Chrysler Europen jäänteistä ei juuri ole mitään jäljellä. Toivotaan kuitenkin uuden konsernin johtajien lukeneen historiansa ja välttävät aiemmat virheet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkea jännnää

Peugeot 508 GT Puretech 225
Peugeot 508: palaisko lippulaiva takaisin takavetoon, josta 505:n jälkeen luovuttiin?

Mahdollisuuksia liitossa on paljon – tietysti taloudellisten hyötyjen lisäksi. Esimerkiksi Peugeot 508 voisi seuraavassa sukupolvessa hypätä uskottavammin premium-haastajaksi vaihtamalla Alfa Romeo Giulian erinomaiseen takavetoperusrakenteeseen. Fiat voisi vihdoinkin tuoda uuden Punton Peugeot 208:n ja Corsan pohjalta. Upeaa olisi myös nähdä DS:n isoimpiin malleihin pohjautuvia Lancioita, mutta se taitaa olla yhtä turha toive kuin uusi Citroën SM:kin. Toivotaan kuitenkin, ettemme kohta näe Grand Cherokeehen pohjautuvaa Citroënia – tästä on jo varoittava esimerkki Maserati Levantena.

Uusi nimi?

PSA:lla ja FCA:lla ovat kädessä avaimet onneen ja katastrofiin. Tämän vuoksi uusi konserni tarvitsee historiaa kunnioittavan nimen, joka samalla muistuttaa virheiden vaaroista. Uuden autojätin itsestään selvä nimi olisi tietysti Talbot Group.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat