31.10.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: saippuaoopperaa automaailmassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä PSA:n ja FCA:n yhdistymisessä on paitsi historian havinaa, myös valtava uusien automallien haaveilupotentiaali. Automerkkien yhdistyminen saa mielikuvituksen laukkaan. Kun Fiat Chrysler Automobilesin (FCA) ja ranskalaisen PSA:n (mm. Peugeot) yhdistymishuhut lähtivät liikkeelle, aloin pohtimaan konsernien historiaa ja merkkikirjon mahdollisuuksia.Juuri kirjoitusvaiheen päästyä parhaimpaan vauhtiin kantautuikin maailmalta jo ilmoitus: konsernit ovat päättäneet yhdistyä.Taustalla on FCA:n kiivas kumppanitarve ja PSA:n halu laajentua Yhdysvaltoihin. Kumpaakin kiinnostanee myös yhteistyön tuotekehityssäästöt sähköistymisessä ja autonomian kehittämisessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfasta OpeliinUnohdetaan kuitenkin taloudelliset tarpeet ja leikitellään hetki fuusion mahdollistamalla mallipaletilla. Mitä kaikkea FCA:n ja PSA:n kirjosta voisikaan tehdä?Chrysler 200 jakoi perusrakenteensa esimerkiksi Alfa Romeo Giuliettan kanssa. Toista sukupolvea valmistettiin vain 2015–2017.PSA:n brändeihin kuuluvat Peugeot, Citroën, DS ja Opel/Vauxhall. FCA:n alla ovat taas Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati ja Ram (Dodgesta irrotettu hyötyajoneuvomerkki). Ferrari irrotettiin omaksi yhtiökseen vuonna 2016.Citroën ja Maserati takaisin yhteenLaajan merkkikirjon historiasta löytyy paljon kaikkea jännää yhteistä. Esimerkiksi Citroën on aiemmin omistanut Maseratin, minkä kenties kuuluisimpana tuloksena syntyi upea Citroën SM.Opel taas valmistaa edelleen entiselle isännälleen General Motorsille autoja, esimerkiksi Insigniaa myydään Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Kiinassa Buick Regalina. PSA:n ja FCA:n yhdistyminen todennäköisesti tietäisi tällaisen loppua.Chrysler Europen tarinaMielenkiintoisinta on Peugeotin ja Chryslerin päätyminen samaan leiriin. Peugeot kun osti vuonna 1969 Chryslerin Euroopan toiminnot itselleen, eikä se ollut järin onnellinen tarina.Insignia on yhä erinomainen auto, mutta miten GM-taustainen perusrakenne selviää osin Chrysler-omisteisessa konsernissa?Menestystä Pohjois-Amerikan ulkopuolelta etsinyt Chrysler perusti Chrysler Europe -osaston 1960-luvulla ostamalla ja yhdistämällä ranskalaisen Simcan, brittiläisen Rootes-yhtymän ja espanjalaisen Barreiroksen, hyötyajoneuvovalmistajan, joka oli alkanut 1960-luvulla myydä Espanjassa Dodge- ja Simca -pohjaisia malleja.Rootesin valikoimaan kuuluivat esimerkiksi Hillman ja Sunbeam merkit. Vuonna 1970 yhtiön nimeksi vaihdettiin Chrysler UK. Samaan aikaan Ranskassa Simcasta tehtiin Chrysler France.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySekava ja tappiollinenAlkuun konsernin autoja myytiin omilla nimillään, mutta 1970-luvun puolivälin jälkeen Chrysleria alettiin käyttää Iso-Britanniassa. Ranskassa Simca pysyi käytössä pidempään.Chryslerin Euroopan toimintoja voi ainakin jälkikäteen kuvailla sekaviksi: Simcan ja Rootes-yhtymän malleja ei saatu nidottua yhteen, ja jälkimmäisen tulos nakersi koko osaston kannattavuutta. Kun koko Chrysler-konserninkin tulos lähestyi konkurssikypsää, oli juuri johtajaksi nouseeen Lee Iacoccan helppo lakkauttaa operaatiot vanhalla mantereella.Alfa Romeo Giulian perusrakenteessa on yhä paljon potentiaalia.Talbot syntyi uudelleenChrysler Europen jäänteet osti juuri ranskalainen PSA Peugeot Citroën. Kauppahinta oli kokonainen dollari, mutta mukana tulivat tehtaiden ja automallien lisäksi velat.PSA:n omistuksessa brittiläiset Chryslerit ja ranskalaiset Simcat nimettiin uudelleen ottamalla käyttöön historiasta henkiin herätetty nimi: Talbot.Talbotina myytiin niin suomessakin valmistettua Horizonia (ex-Chrysler Horizon) kuin Peugeot 104:stä muokattua Talbot Sambaa. Vuonna 1981 mallistoon Chryslerin aikana kehitetty liittyi suuri sedan Tagora, jonka tuotanto päättyi jo vuonna 1983.Peugeot 309:n piti olla Talbot Arizona.PSA:n Talbot ei ollut menestys, ja juuri ennen Horizonin korvaavan Arizona-mallin esittelyä ranskalaiset päättivät nimetä auton uudelleen: syntyi Peugeot 309. Vuonna 1986 ranskalaiset myivät Englannin Whitleyssä sijainneen tuotekehityskeskuksen pois Jaguarille, ja se toimii tänään Jaguar Land Roverin pääkonttorina. Vuonna 1987 Talbot vaipui takaisin historiaan, kun Horizonin valmistus loppui Espanjassa ja Uudessakaupungissa. Pakettiautopuolella brändi pysyi markkinoilla vuoteen 1994 saakka.Chryslerin paluuKun tänään 31.10.2019 Peugeotia edustava PSA ja Chryslerin takaa löytyvä FCA ilmoittavat yhdistymisestä ei Chrysler Europen jäänteistä ei juuri ole mitään jäljellä. Toivotaan kuitenkin uuden konsernin johtajien lukeneen historiansa ja välttävät aiemmat virheet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkea jännnääPeugeot 508: palaisko lippulaiva takaisin takavetoon, josta 505:n jälkeen luovuttiin?Mahdollisuuksia liitossa on paljon – tietysti taloudellisten hyötyjen lisäksi. Esimerkiksi Peugeot 508 voisi seuraavassa sukupolvessa hypätä uskottavammin premium-haastajaksi vaihtamalla Alfa Romeo Giulian erinomaiseen takavetoperusrakenteeseen. Fiat voisi vihdoinkin tuoda uuden Punton Peugeot 208:n ja Corsan pohjalta. Upeaa olisi myös nähdä DS:n isoimpiin malleihin pohjautuvia Lancioita, mutta se taitaa olla yhtä turha toive kuin uusi Citroën SM:kin. Toivotaan kuitenkin, ettemme kohta näe Grand Cherokeehen pohjautuvaa Citroënia – tästä on jo varoittava esimerkki Maserati Levantena.Uusi nimi?PSA:lla ja FCA:lla ovat kädessä avaimet onneen ja katastrofiin. Tämän vuoksi uusi konserni tarvitsee historiaa kunnioittavan nimen, joka samalla muistuttaa virheiden vaaroista. Uuden autojätin itsestään selvä nimi olisi tietysti Talbot Group.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Ajatuksia autoista Parkkihallisuunnistuksen SM – Ajatuksia autoista 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle