7.3.2022

Arvasittekin, mutta komponenttipula pahenee – syynä Ukrainan sota

komponenttipula autoteollisuus autot palladium platina nikkeli alumiini Ukraina Venäjä

Venäjän hyökkäys Ukrainaan näkyy molempien maiden osalta myös autoteollisuuden käyttämissä raaka-aineissa. Myös puolijohdepula saattaa jälleen pahentua.

Autoteollisuutta vaivannut komponenttipula on saamassa uuden synkän käänteen Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Jo aiemmin lukuisat automerkit kertoivat erityisesti johtosarjojen saatavuusongelmista, sillä niitä valmistetaan erityisesti läntisessä Ukrainassa.

Ukrainan sotatilanne ja Venäjään kohdistuvat talouspakotteet muodostavat yhdessä myös melkoisen haastavan ympäristön lukuisten raaka-aineiden suhteen. Jopa auto- ja elektroniikkateollisuutta jo valmiiksi vaivaava puolijohdepula saattaa jälleen pahentua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neonin saatavuus

Ukraina on merkittävä jalokaasujen tuottaja. Argonin, kryptonin ja ksenonin lisäksi Ukrainan osuus neonin tuotannossa on lähes 70% maailmanmarkkinoista. Tilannetta monimutkaistaa sekin, että neon syntyy venäläisen terästeollisuuden sivutuotteena ja kaasu jalostetaan Ukrainassa.

Neonia käytetään nykyisin muun muassa useimmissa puolijohdetehtaissa osana piisirujen valmistamisen litografiaprosessia. Elektroniikan teollisuustutkimusyhtiö TrendForce kertoo, että vaikka neon ei ole tärkein yli 10 nanometrin litografiaprosessien kaasuista, on sen korvaaminen erittäin vaikeaa useille tehtaille. Lisäksi neonia tarvitsevat litografiaprosessit ovat käytössä yli 90% puolijohteiden tuotantokapasiteetista.

TrendForce arvioi, että koska neonia saadaan myös muualta ja tehtaat ja tukut ovat täyttäneet kaasuvarastonsa, saatavuusongelmia tuskin esiintyy lähikuukausina. Todennäköisempi välitön vaikutus on kuitenkin piisirujen hintojen nousu. Neonin hinta kohosi 600 prosenttia vuonna 2014 Krimin miehityksen yhteydessä.

Myös Venäjällä on merkittävä osuus elektroniikkateollisuuden käyttämissä jalokaasuissa.

Palladium ennätyslukemissa

Palladiumissa Venäjällä on 45% maailmanmarkkinaosuus. Puolijohdeteollisuuden lisäksi palladiumia käytetään laajasti katalysaattoreissa. Metalli on viikon aikana kohonnut markkinoilla uuteen ennätykseen, eikä korkea hintataso ainakaan helpota katalysaattorivarkauksien ongelmaa.

komponenttipula autoteollisuus autot palladium platina nikkeli alumiini Ukraina Venäjä
BASF:n katalysaattorin halkaisukuvassa palladium näkyy sinisellä, rhodium punaisella.

Maaliskuussa 2020 kirjoitimme palladiumin korkeasta hinnasta ja miten BASF esitteli mahdollisuutta korvata osata palladiumista platinalla bensiiniautojen katalysaattoreissa. Tuolloin metallin maailmanmarkkinahinta oli 2 600 dollaria unssilta (n. 95 dollaria per gramma). Nyt palladiumin hinta on ylittänyt 3 000 dollarin rajan unssilta.

Vaikka palladiumia voidaan jonkin verran korvata halvemmalla platinalla, on Venäjällä on merkittävä osuus myös sen tuotannossa.

Alumiinin pystysuora hintakehitys

Terästeollisuuden raaka-aineena käytettävän takkiraudan sekä akuissa ja teräksessä käytettävän nikkelin hinnat ovat kohonneet voimakkaasti Venäjään kohdistuvien talouspakotteiden ja odotettujen saatavuusongelmien myötä. Nikkeli on merkittävä osa esimerkiksi sähköautojen akkuja ja se on tarjonnut vaihtoehdon haasteelliselle koboltille.

Yksi eniten kohonneista perusmetalleista on alumiini, jonka hinta lähestyy jo 4 000 dollarin rajaa tonnilta. Esimerkiksi marraskuussa 2020 alumiinin tonnihinta oli melko tarkkaan puolet nykytasosta. Myös alumiiniteollisuus on monimutkainen yhtälö, sillä esimerkiksi venäläinen Rusal on keskeyttänyt alumiinin tuotannon Ukrainassa sijaitsevalla jalostamollaan.

Lähteet: Automotive News, TrendForce, Business Insider, Bloomberg Kuva: BASF

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat