2.7.2020 Ajoneuvot Asiantuntijat kommentoivat: vaikuttaako peräkärryjen 100 km/h -nopeusrajoitus liikenneturvallisuuteen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi laki peräkärryjen nopeusrajoituksista on jo astunut 1. kesäkuuta voimaan, mutta seuraukset nähdään vasta myöhemmin. Käykö liikenneturvallisuuden kannalta hyvin vai huonosti, siihen eivät asiantuntijatahotkaan löydä yksiselitteisiä vastauksia. Kun tieliikennelain kokonaisuudistus oli keväällä 2018 edennyt lausuntokierrokselta lähemmäs eduskuntakäsittelyä, laadimme artikkelin asiantuntijatahojen mielipiteistä kevytperävaunujen 100 km/h nopeusrajoitukseen liittyen. Kommentit olivat tuolloin osittain ristiriitaisia, eivätkä ole lain voimaantulon myötä juuri muuttuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuolellisuutta vaaditaanKeskustelussa erottui tuolloin ja erottuu edelleen kaksi selvempää päälinjaa. Ensimmäinen on se, että O1-luokan kärryjen nopeuden nostaminen 20 kilometrillä tunnissa niillä osuuksilla, joilla tiekohtaiset rajoitukset sen sallivat, sujuvoittaa liikennettä. Tätä myös Autoliitto aikanaan omassa lausunnossaan painotti.Pikaisen otannan perusteella homma vaikuttaisi jo toimivankin: esimerkiksi moottoritiellä useimmat auto-peräkärryparit viilettävät entistä vauhdikkaammin, liikenne soljuu kokonaisuutena aiempaa paremmin, ja muita hitaamman ”tulpan” muodostavat enää kuorma-autot sekä raskaat ajoneuvoyhdistelmät.– Uudistus on tervetullut, sillä on paljon tilanteita, joissa luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n painoista perävaunua eli tuttavallisemmin kevytperäkärryä voi hyvin ja turvallisesti vetää muun liikennevirran kanssa samaa nopeutta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.Samalla hän kuitenkin painottaa, että uudistus edellyttää yhdistelmän kuljettajalta entistä enemmän huolellisuutta, varovaisuutta ja harkintaa. – Uusi ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus ei tarkoita, että perävaunua pitäisi aina vetää suurinta sallittua nopeutta, vaan nopeuden valinnassa on tärkeää huomioida liikenneympäristö, olosuhteet ja yhdistelmän kuormaus.Myös vetoauton ja perävaunun teknisestä kunnosta huolehtiminen on erittäin tärkeää, Vesalainen muistuttaa.Lisääntyvätkö ohitukset?Mutta kuten sanottua, uusi 100 km/h rajoitus tuo mukanaan myös epäilyksiä – muun muassa sen osalta, nousevatko jo valmiiksi laittomat nopeudet vieläkin kovemmiksi.– Joillakin henkilöillä on se käsitys, että kun monet ajavat peräkärryillä jo nyt satasta, niin se vain laillistaa nykyisen tilanteen. Kun nopeus nostetaan sataseen, niin samat kuljettajat ajavat helposti 120 km/h, mikä mahtuu uuden liikennevirhemaksurajan +20 km/h haarukkaan, komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikennevalvontasektorista toteaa.Aivan yksiselitteinen ei myöskään ole ohitustarpeen väheneminen, joka niin ikään otettiin jo lausuntokierroksella esiin. Kun kärryä saa nyt vetää nopeammin, houkutus esimerkiksi parikymppiä hiljempaa etenevien rekkojen ohittamiseen kasvaa.– En usko, että ohitukset sinällään vähenevät. Veikkaan, että kohderyhmä vain vaihtuu, eli kuka ohittaa kenet. Perävaunun vetäjät alkavat enemmän ohitella kuorma-autoja ja raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Ja esimerkiksi yli 30-metrisen rekan ohittaminen kuormatun perävaunun kanssa voi olla jännittävä extreme-suoritus, Kantola ennustaa.Hän visioi myös sitä, miten pelkällä henkilöautolla liikkuvienkin käytös saattaa muuttua. – Osa autoilijoista ohittaa periaatteen vuoksi perävaunun vetäjän, vaikka se ajaisi satasen alueella vähän ylikin. ”Kun se kuitenkin hidastuu ylämäissä” tai johonkin vastaavaan syyhyn vedoten, Kantola kuvailee.Ennakointia ja ennusteluaLiikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen muistuttaa, että nopeustason nostaminen tietää aina jonkinlaista riskin nousua. – Varmasti yksilötasolla, silloin kun ”kaikki on kunnossa” riski on ja tuntuu pieneltä, mutta aina ei kaikki ole optimaalista. Jos ja kun jotain tapahtuu, ovat tapahtuman seuraukset 80 km/h -nopeudessa lievemmät kuin 100 km/h -nopeudessa – fysiikan lait ovat siinä mielessä armottomia, Valtonen sanoo.Koulutuspäällikkö Vesalainen Autoliitosta painottaakin ennakoinnin merkitystä, mikä myös Moottorin peräkärrytesteissä on konkreettisesti havaittu. – Perävaunuyhdistelmä käyttäytyy hätätilanteessa arvaamattomasti, ja hallinnan menettämisen jälkeen ei välttämättä enää ole tilaa sen palauttamiseksi. Siksi turvallisen ajamisen perusedellytyksen, ennakoinnin, merkitys korostuu olennaisesti perävaunua vedettäessä, Vesalainen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKärryt eivät näy tilastoissaYksi asia on kuitenkin varmaa: kevytperävaunusta johtuneet vakavat tieliikenneonnettomuudet ovat harvinaisia. Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä toimivan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan vuosina 2014–2018 tutkijalautakunnat ovat tutkineet viisi onnettomuutta, joissa on ollut aiheuttajana kevytperävaunua vetänyt henkilö- tai pakettiauto. Näistä kolmessa merkittävin tekijä on ollut kuljettajan äkillinen toimintakyvyn muutos ja yksi oli tasoristeysonnettomuus, joissa perävaunulla ei ollut vaikutusta.Yhdessä tapauksessa tutkijalautakunta arvioi perävaunun irtonaisen kuorman myötävaikuttaneen nopeaa väistöliikettä seuranneeseen hallinnan menetykseen, toisaalta tässä tapauksessa liikuttiin maantienopeuksia alemmilla rajoituksilla. Näiden lisäksi tutkijalautakunnat ovat tutkineet samalla aikajaksolla neljä kuolemaan johtanutta yhteenajo-onnettomuutta, joissa on ollut vastapuolena kevytperävaunua vetänyt henkilö- tai pakettiauto. Niistä yhdessä perävaunun ajonaikainen irtoaminen myötävaikutti onnettomuuden syntyyn.Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty OTI:sta kuitenkin pistää vielä jäitä hattuun. – On huomattava, että onnettomuusaineistot kertovat vanhan lain tilanteesta eli siitä, kun nopeusrajoitus oli 80 km/h. Onnettomuusaineistojen perusteella ei voida suoraan ennustaa, miten nopeusrajoituksen korottaminen tulee vaikuttamaan, Räty muistuttaa.Hyväkuntoisuus tärkeääPerävaunun tekninen kunto on tietenkin nopeuden noustessa tärkeää. Poliisilla on asiasta omakohtaista kokemusta. Juuri O1-luokan kevytperävaunut kun ovat olleet tienvarsitarkastusten perusteella kaikkein huonoimmassa kunnossa. – Pari kertaa vuodessa kuusen alta kaivetuissa vaunuissa saattavat rakenteet olla ruosteessa, vetokidan käpälät kuluneet ja laakeritkin viimeisillään. Lisäksi kuorman sidonta pitää olla vielä parempi kuin 80 km/h -vauhtiin riittävä, komisario Kantola neuvoo.Autoliiton Vesalainen mainitsee kärryn käytössä myös opastuksen tärkeyden. – Perävaunumyyjien koulutukseen olisi todella tärkeää panostaa. Kun myyjien osaamista lisättäisiin, heillä olisi valmiuksia opastaa asiakasta oikeaan perävaunun huoltoon ja käyttöön. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkintojen yhteydessä kevytperävaunuissa ei ole todettu olleen merkittäviä teknisiä vikoja, joten tällä perusteella nykytilanne vaikuttaa hyvältä.– OTIlla ei kuitenkaan ole tietoa mahdollisten vikojen vaikutuksesta seuraukseltaan lievempiin tapahtumiin ja vaaratilanteisiin. Puhtaasti turvallisuuden kannalta ajateltuna kevytperävaunujen säännölliset katsastukset vuosittain tai muulla aikavälillä olisivat hyvä asia, mutta kokonaisvaikutusten arvioimiseksi pitäisi olla enemmän tietoa myös lievemmistä onnettomuuksista, liikenneturvallisuuspäällikkö Räty analysoi.Teksti: Jussi Saarinen kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS - saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija