näillä ohjeilla kuormaat vaunusi turvallisesti

Ajoneuvot Testit 6.6.2020

Moottorin peräkärrytesti: näillä ohjeilla kuormaat vaunusi turvallisesti

Oikean painoinen, oikein lastattu ja oikein kiinnitetty kuorma ovat avainasemassa, kun peräkärryn kanssa lähdetään liikenteeseen. Seuraavassa vinkkejä turvalliseen kärryn ja vetoauton käyttöön.

Auton vetokyky pitää luonnollisesti tarkistaa ennen vetopuuhiin lähtemistä. Auton suurin sallittu perävaunupaino jarruitta on usein pienempi kuin perävaunun kuormauskyky. Tällöin tietenkin alhaisempi sallituista arvoista on määräävä, eli kuorma on tehtävä sen sallimissa puitteissa. Erityisen alhainen perävaunumassa on monissa hybridiautoissa. Kaikkiin sähköautoihin ei edes saa vetokoukkua – ainakaan perävaunun vetoon soveltuvaa.

Varmista myös perävaunun kuormauskyky (kuormauskyky = suurin sallittu kokonaismassa – omamassa). Huomaa, että mahdollinen peräkärryn kuomun massa katsotaan kuorman massaksi, eli se pitää vielä vähentää kuormauskyvystä.

Sijoita kuorma kuten pitääkin

Kuormasta tulee tehdä mahdollisimman matala ja yhtenäinen kokonaisuus, jonka painopiste on mahdollisimman lähellä perävaunun pituussuuntaista keskiviivaa.

näillä ohjeilla kuormaat vaunusi turvallisesti

Aisapainoa pitää olla vähän – ei kuitenkaan liikaa. Toisaalta aisanostettakaan ei saa olla. Jos vetopäätä avattaessa aisa pomppaa ilmaan, on kuorma liian takapainoinen. Jos pystyy käsin, ilman kohtuutonta ponnistelua, nostamaan vetopään kuulaan tai pois siitä, on aisapaino varsin sopiva.

Jos kuorma ylittää kuormatilan takareunan yli metrillä, on ylitys merkittävä päiväsaikaan punaisella lipulla ja pimeään aikaan punaisella valaisimella sekä heijastimella. Mikäli kuorma ylettyy yli kuormatilan etureunan, ei ylitys saa ottaa kiinni vetoauton kulmiin käännyttäessä.

Älä unohda kuormaa tien päällä

Kuorma ei saa liikkua jarrutettaessa, kiihdytettäessä eikä käännyttäessä. Jos kuorma pääsee liikkumaan kuormatilassa, aisapaino muuttuu ja yhdistelmä käyttäytyy arvaamattomasti.

näillä ohjeilla kuormaat vaunusi turvallisesti

Sidontaan pitää käyttää kunnollisia välineitä (räikkäliinat) – ei esimerkiksi pyykkinarua, ja välineiden pitää olla ehjiä. Sidonta pitää tehdä myös kuomun alla, eli ”poissa silmistä – poissa mielestä” -ajatteluun ei saa sortua.

Kuorman tukemiseen ja sidontaan voi hyödyntää esimerkiksi tyhjiä kuormalavoja. Niiden paino on kuitenkin huomioitava kuormattaessa eli ne lasketaan kuormaksi, vaikka olisivatkin mukana tukemis- tai sidontatarkoituksessa.

Ennen liikkeellelähtöä kuomu ja lavalukot on vielä laitettava huolellisesti kiinni. Sidonnan kireys tulee tarkastaa noin 10 kilometrin ajon jälkeen ja säännöllisesti myös matkan aikana.

Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat