3.3.2017

Atlantin ylittäjä Marino Mustang – retroa koko rahalla

Marino_Mustang_Vene17

Suomalainen Marino Mustang on 1960-luvun tuulilasivene, joka huokuu nostalgiaa, eikä se ole pelkästään kaunista katseltavaa. Retrovenellä on jopa ylitetty Atlantin valtameri.

Tekeekö mieli vesille, vetoaako retro? 1960-luvun tuulilasiveneperinnettä edustava Marino Mustang vetoaa nostalgian nälkään kuin karkki kakaraan. Ainakin useimpiin.

Marino_Mustang_Vene17

Katseenvangitsijaksi tituleerattu Mustang on viisikymppinen, mutta väsähtäneeksi sitä ei tohdi väittää.

Suomalaista Mustangia valmistaa sen alkuperäinen valmistaja Sipoossa. Nelimetristen veneiden joukossa se erottuu muun muassa ulkonäkönsä ansiosta. Tyylikkäät linjat ovat kestäneet aikaa ja mieleisen värin veneelleen voi valita yli 200 vaihtoehdon joukosta.

Mustangia ei kuitenkaan ole valmistettu jatkuvalla syötöllä. Tuorein valmistussarja sai alkunsa retrobuumin ja asiakastoiveiden myötä vuonna 2015. Sitä ennen Mustagia mielivän oli pitkään tyydyttävä vanhempaan kalustoon ja satsattava lähes poikkeuksetta myös kunnostukseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kesään ja keliin

Keskellä talvea koeajo ei onnistu, mutta Vene17-messuilla venettä kehuivat muutkin kuin valmistajan edustajat. Kippari-lehden numerossa 2/2016 todettiin, että Mustang peittoaa ajettavuudellaan monet muut pikkuveneet.

Marino_Mustang_Vene17

Veistämö puolestaan kertoo Mustangin ominaisuuksien piisaavan kesäpäivän katseenvangitsijan roolista huolimatta myös hieman huonommissa veneilyolosuhteissa. Veneen ominaisuudet on kehitetty ulkosaaristokilpailujen kovissa keleissä. Valmistaja korostaa myös veneen turvallisuutta.

Monikäyttöisen Mustangin runko on käsinlaminoitu, ja sen luvataan olevan käyttäjälleen huoleton valinta. Keula on terävä ja syvän V-pohjan avittamana veneen kulkua kuvaillaan pehmeäksi ja roisekeettomaksi myös aallokossa.

Marino_Mustang_Vene17

Veneellä on mittaa 4,3 metriä, leveyttä 1,7 metriä ja painoa maltillisesti 230 kiloa. Kyytiin sopii neljä ja moottorivalinnaksi valmistaja suosittelee vaihtoehtoa väliltä 15–50 hevosvoimaa.

Vene 17 Båt -messuilla Mustangin hinnaksi ilmoitettiin 12 800 euroa.

Atlantin ylitys ilman saattajaa

Marino Mustang on paitsi retrovene, mutta myös sen merikelpoisuutta on koeteltu. Veneellä ylitettiin Atlantin valtameri kesällä 1970. Uskalias matka taittui ilman saattovenettä Senegalin Dakarista Etelä-Amerikassa sijaitsevaan Brittiläiseen Guyanaan.

Marino_Mustang_Vene17

Poikkeuksellisen merimatkan tekivät Seppo Muraja ja Arto Kulmala. Kaksikon alustavan suunnitelman mukaan matkalla tarvittava polttoaine olisi hinattu mukana kahdessa ponttoonissa, mutta ratkaisu osoittautui pian toimimattomaksi. Sen jälkeen 200 litraa polttoainetta pakattiin tynnyriin veneen keskellä sijaitsevaan ruumaan.

36 hevosvoiman Archimedes Penta 360 -moottorin tarpeisiin polttoainetta oli mukana niukasti, joten suuri osa matkasta taitettiin purjehtimalla.

Marino_Mustang_Vene17

Huimasta 1 128 tunnin merimatkasta selvinnyt vene on nykyään venevalmistaja Marinon hallussa ja esillä muun muassa messuilla.

Vaiherikkaasta ja varsin dramaattisesta merimatkasta on kerrottu Murajan kirjoittamassa Psycopaatti-kirjassa, Wikipediassa sekä useissa Google-haun avulla löytyvissä nettiartikkeleissa.

Marino_Mustang_Vene17

Veneilykauden alkua odotellessa ehtii äkkilähtöön kykenevä piipahtamaan tulevana tai sitä seuraavana viikonloppuna Tukholman venemessuilla.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lähde: Marino, Kippari 2/2016, Tekniikan Maailma 4/2015

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat