9.2.2021 Ajoneuvot Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT – brändin uusi nimikkotuote on sähköinen Audi e-tron GT quattro, Static photo, Colour: Kemora grey metallic Audi RS e-tron GT, Static photo, Colour: Daytona grey Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT viitoittavat koko merkin sähköistä tietä. Jatkossa e-tron GT toimii Audin teknisenä keulakuvana. Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT ovat jatkossa neljän renkaan tekniset edelläkävijät. Kyseessä on kaksi versiota samasta näyttävästä neliovisesta gran turismon mittasuhteet omaavasta sähköautosta. Tästä Audi on todella ylpeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutut RS ja quattro Myös e-tron GT:n tapauksessa tehokkain versio on RS neljän rinkulan polttomoottorimallien tapaan. Hieman edullisempi nelivetoinen sähköauto saa tutun quattro-tunnuksen. Nimipolitiikan ei siis pitäisi aiheuttaa suurempia kysymysmerkkejä. Molemmat mallivaihtoehdot Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT on varustettu 85 kilowattitunnin akulla (brutto 93 kWh), joka on sijoitettu matalalle auton pohjaan. Tuon avulla Audi odottaa yli 488 kilometrin WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa. Niin sanottu hidaslataaminen tapahtuu vakiovarusteisesti korkeintaan 11 kilowatin teholla, sillä 22 kilowattinen latausmahdollisuus seuraa perästä lisävarusteena. Kiireisimmille 800-voltin järjestelmä mahdollistaa 270 kilowatin pikalatauksen, jolla akku täyttyy välin 5 - 80 prosenttia ainakin teoriassa 23 minuutin aikana. Näihin on saatavilla myös nelipyöräohjaus ja säätyvä ilma-alusta, joista jälkimmäinen on peräti vakiovaruste RS-versiossa. Lisäksi taka-akselia on mahdollista varustaa sähköisesti säädettävällä tasauspyörästön luistonrajoittimella, joka lupailee lisää hauskaa. Audi e-tron GT quattro Vaihtoehdoista vähemmän kallis tulee olemaan 350 kilowattia (476 hevosvoimaa) tarjoileva Audi e-tron GT Quattro, vaikka se pystyykin potkaisemaan hetkellisesti 390 kilowattia tehoa. Huippuväännöksi ilmoitetaan 630 newtonmetriä. Sen etuakselilta löytyy 175 kilowatin sähkömoottori ja takana voimaa on 320 kilowattia. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 4,1 sekuntia (overboost-toiminnolla). Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 245 kilometriä tunnissa. Audi RS e-tron GT Huippumallina toimii Audi RS e-tron GT, jonka huipputeho 440 kilowattia jää vain viimeisen silauksen verran 600 hevosvoiman lukemasta. Huippuväännöksi kerrotaan 830 newtonmetriä. Tämä saavutetaan yhdistämällä etuakselin 175 kilowattia ja taka-akselin 335 kilowattia. Huippunopeutta pitää tietenkin olla enemmän kuin quattrossa, joten se on rajoitettu lukemaan 250 kilometriä tunnissa – siis todellakin 5 yksikön ero. Kiihtyvyys 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 3,3 sekunnissa overboost-toimintoa hyödyntämällä, joten valoihin ei tarvitse jäädä seisomaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköinen singleframe Singleframe-keulamaski on nyt hieman sähköisemmässä asussa. Erityisesti kattolinjassa ja c-pilareissa voi nähdä Porsche Taycanin linjoja, mutta muuten yhteyttä on peitelty massiivisin puskurein ja takana myös suurin valoin. Kompromissi paljastuu selvimmin kattolinjan ja konepellin yhtymäkohtaa sivusta katsomalla. Mittaa on sentti vajaa viisi metriä ja leveyttä lähes kaksi metriä, mutta korkeus on pidetty 1,41 metrin lukemassa. Akseliväli on 2,9 metriä. Tavaratilaa on tarjolla auton peräpäässä 405 litraa ja keulalla vielä 85 litraa lisää. Valmistaja painottaa auton olevan erityisen virtaviivainen ja mukana on merkittävä määrä aerodynaamista optimointia, erilaisia ilmanohjaimia sekä läpivientejä aina akustiikan hiontaa myöden. Sen ilmanvastuskerroin 0,24 on tänä päivänä ihan hyvä lukema, mutta ei kylläkään minkäänlaista teknistä edistyksellisyyttä. Kuljettajakeskeisyys Sisältä kuljettaja löytää vakiovarusteena MMI Navigation plus -tietoviihdejärjestelmän, joka osaa suunnitella nopeimman reitin myös latausajat eri laturien tehot huomioiden. Ohjaamossa on kiinnitetty erityistä huomiota kuljettajakeskeisyyteen. Esimerkiksi keskikonsolia on kallistettu kuljettajan suuntaan – Neckarsulmissa ei varmaan haluta mainittavan BMW:n käyttäneen ratkaisua jo kymmeniä vuosia sitten. Luonnollisesti myös turvavarusteita on matkassa pitkä nippu. Audi pre sense on vakiona ja sama koskee myös kaistavahtia. Lisähinnasta on saatavilla valtavasti lisää aina yönäköä ja kattavaa kamerajärjestelmää myöden. Materiaaleissa on haluttu yhdistelty ylellisyyttä, sporttisuutta ja kestävää kehitystä. Verhoilumateriaalivaihtoehdoista löytyy esimerkiksi mikrokuitua ja keinonahkaa tai aitoa nahkaa ostajan mieltymyksen mukaan. Lattiamatot on valmistettu vanhojen kalastusverkkojen kuiduista Kilpailua konsernissa Saksassa edullisempi Audi e-tron GT Quattro maksaa juuri alle 100 000 euroa ja on näin ollen yli 15 000 euroa Porsche Taycanin uutta perusmallia kalliimpi. Audi toki tarjoaa nelivedon, suuremman akun ja lisää tehoa – vieläkin tehokkaampi Taycan 4S on Audia noin 6 000 euroa arvokkaampi. Siitä huolimatta hinta asettaa sen mielenkiintoiseen koloon ja saattaa olla, että kaikkein kovin kilpailu tuleekin talon sisältä. RS e-tron GT maksaa Saksassa 138 200 euroa, eli selvästi enemmän. Siellä se asettuu sopivasti Porsche Taycan 4S:n ja Taycan Turbon väliin, joten ehkä vastaavaa hintarakoa voi odottaa Suomessakin. Jäämme odottamaan kotimaan hintoja. Kuvat ja lähde: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe