26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä Teksti Vesa Eskola Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi on esitellyt A4:n korvanneessa A5:ssä uuden kevythybridijärjestelmän, jossa polttomoottoria tuetaan 18 kW sähkömoottorilla ja 1,7 kWh akulla. Sähkö on tulevaisuutta, se on selvää. Mutta kuinka suuressa roolissa sähkö autossa on eli kuinka paljon sähköä voimalinjaan pakataan? Tästä riittää vielä keskusteltavaa lähivuosina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö polttomoottorin tukenaUuden Audi A5:n uusi kevythybridijärjestelmä on – ainakin näin aluksi – mukana kahdessa Audin voimalinjassa. Kaksilitrainen diesel ei ainakaan alkuvaiheessa tule Suomen A5-mallistoon, mutta sen sijaan kolmilitraisella V6-bensaturbolla varustettu S5 saadaan meillekin.Ja sähkön eduthan autossa tiedetään. Päästöt vähenevät, ja jo pienikin sähkön määrä antaa polttomoottorille kivan boostin. Sähkömoottorin tarjoama 18 kilowatin teho ei sinänsä ole suorituskykyyn merkittävä, käytännössä enemmän iloa on 230 Nm maksimiväännöstä. Ja sähkön kohdallahan kaikki teho ja voima ovat käytössä heti ilman turbo- tai muita viiveitä. Sähkömoottorin teho riittää hyvin esimerkiksi siihen, että liikkeellelähdöt voidaan suorittaa nätisti kiihdytettäessä alkuun pelkällä sähköllä. Voimalinja kerää myös energiaa talteen ajon aikana – ja myös varsin tehokkaasti; enimmillään 25 kW edestä.Tuo energia otetaan joko suoraan käyttöön tai pakataan tavaratilan alla sijaitsevaan 48 voltin akkuun. Akun koosta – brutto 1,7 kWh – johtuen autolla on siis mahdollista ajaa hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Nettokapasiteetti voimalinjan käyttöön on noin yksi kilowattitunti.Taajama-ajon lisäksi isommasta akusta on etua myös maantieajossa, kun voimalinja voi sammuttaa polttomoottorin. Sähkömoottorilla voidaan ylläpitää helposti matkanopeutta. Näin voidaan päästä merkittäviin säästöihin polttoaineen kulutuksessa.Hyvästä esimerkistä käy Skoda Superb Combi farmari niin ikään 48 voltin kevythybridijärjestelmällä mutta Audia pienemmällä akulla, jolla ajoimme juhannuksena Suomessa yli 1800 kilometriä tankkaamatta.Audin voimalinjassa sähkömoottori sijaitsee vaihteiston yhteydessä, mutta voidaan irrottaa tarvittaessa kokonaan voimalinjasta – esimerkiksi yli 140 km/h nopeuksissa saksalaisella moottoritiellä. Muulloin järjestelmä sammuttelee ja starttailee polttomoottoria aina ajotilanteen niin salliessa. Kokemuksemme mukaan erilaiset 48 voltin järjestelmät toimivat jo nykyisin myös niin pehmeästi, ettei kuski edes huomaa polttomoottorin sammumista ja käynnistymistä uudelleen. Audin uudessa järjestelmässä startti on vielä hihnakäyttöinen.Voimalinja kestänee myös kovaa rasitusta, sillä sekä sähkömoottori että 48 voltin litium-rauta-fosfaatti-akku ovat nestejäähdytettyjä. Valitun akkukemian etuna on puolestaan nopea energian tallentaminen akkuun sekä energian ulosotto aina tarvittaessa.Palaamme Audin uuteen kevythybridiin myöhemmin syksyllä, kunhan pääsemme A5:n ja S5:n ratin taakse. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.7.2024 Tekniikka Uutta tekniikkaa: Audi A5:n himmenevä panoraamakatto 27.6.2024 Tekniikka PPE – kun digitaalisuus määrittelee auton valmistuksen 5.7.2018 Ajoneuvot Hyvästit peileille – Audin e-tron-sähköauto luottaa kamerapohjaisiin virtuaalipeileihin 29.8.2017 Ajoneuvot Naapurikateudelle indeksi: Audi siirtyy keksittyihin mallimerkintöihin 30.6.2017 Ajoneuvot Maailmankirjat sekaisin: Audi harkitsee takavetoisia RS-malleja, ja BMW M3 saanee nelivedon 29.6.2017 Ajoneuvot Uuden Audi A8:n aktiivinen alusta ennakoi töyssyt 5.10.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: NSU Ro 80 by Pininfarina 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 17.8.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport Quattro S1 ja B-ryhmän taikaa vaikka sinun autotalliisi 7.8.2024 Ajatuksia autoista Kun ilmasta tuli auton vihollinen numero yksi 4.8.2024 Ajoneuvot Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa 31.7.2024 Esittely Koeistuttu: Audi A6 e-tron Avant ja Sportback – matalammalla profiililla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 - yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä