26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä Teksti Vesa Eskola Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi on esitellyt A4:n korvanneessa A5:ssä uuden kevythybridijärjestelmän, jossa polttomoottoria tuetaan 18 kW sähkömoottorilla ja 1,7 kWh akulla. Sähkö on tulevaisuutta, se on selvää. Mutta kuinka suuressa roolissa sähkö autossa on eli kuinka paljon sähköä voimalinjaan pakataan? Tästä riittää vielä keskusteltavaa lähivuosina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö polttomoottorin tukenaUuden Audi A5:n uusi kevythybridijärjestelmä on – ainakin näin aluksi – mukana kahdessa Audin voimalinjassa. Kaksilitrainen diesel ei ainakaan alkuvaiheessa tule Suomen A5-mallistoon, mutta sen sijaan kolmilitraisella V6-bensaturbolla varustettu S5 saadaan meillekin.Ja sähkön eduthan autossa tiedetään. Päästöt vähenevät, ja jo pienikin sähkön määrä antaa polttomoottorille kivan boostin. Sähkömoottorin tarjoama 18 kilowatin teho ei sinänsä ole suorituskykyyn merkittävä, käytännössä enemmän iloa on 230 Nm maksimiväännöstä. Ja sähkön kohdallahan kaikki teho ja voima ovat käytössä heti ilman turbo- tai muita viiveitä. Sähkömoottorin teho riittää hyvin esimerkiksi siihen, että liikkeellelähdöt voidaan suorittaa nätisti kiihdytettäessä alkuun pelkällä sähköllä. Voimalinja kerää myös energiaa talteen ajon aikana – ja myös varsin tehokkaasti; enimmillään 25 kW edestä.Tuo energia otetaan joko suoraan käyttöön tai pakataan tavaratilan alla sijaitsevaan 48 voltin akkuun. Akun koosta – brutto 1,7 kWh – johtuen autolla on siis mahdollista ajaa hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Nettokapasiteetti voimalinjan käyttöön on noin yksi kilowattitunti.Taajama-ajon lisäksi isommasta akusta on etua myös maantieajossa, kun voimalinja voi sammuttaa polttomoottorin. Sähkömoottorilla voidaan ylläpitää helposti matkanopeutta. Näin voidaan päästä merkittäviin säästöihin polttoaineen kulutuksessa.Hyvästä esimerkistä käy Skoda Superb Combi farmari niin ikään 48 voltin kevythybridijärjestelmällä mutta Audia pienemmällä akulla, jolla ajoimme juhannuksena Suomessa yli 1800 kilometriä tankkaamatta.Audin voimalinjassa sähkömoottori sijaitsee vaihteiston yhteydessä, mutta voidaan irrottaa tarvittaessa kokonaan voimalinjasta – esimerkiksi yli 140 km/h nopeuksissa saksalaisella moottoritiellä. Muulloin järjestelmä sammuttelee ja starttailee polttomoottoria aina ajotilanteen niin salliessa. Kokemuksemme mukaan erilaiset 48 voltin järjestelmät toimivat jo nykyisin myös niin pehmeästi, ettei kuski edes huomaa polttomoottorin sammumista ja käynnistymistä uudelleen. Audin uudessa järjestelmässä startti on vielä hihnakäyttöinen.Voimalinja kestänee myös kovaa rasitusta, sillä sekä sähkömoottori että 48 voltin litium-rauta-fosfaatti-akku ovat nestejäähdytettyjä. Valitun akkukemian etuna on puolestaan nopea energian tallentaminen akkuun sekä energian ulosotto aina tarvittaessa.Palaamme Audin uuteen kevythybridiin myöhemmin syksyllä, kunhan pääsemme A5:n ja S5:n ratin taakse. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.7.2024 Tekniikka Uutta tekniikkaa: Audi A5:n himmenevä panoraamakatto 27.6.2024 Tekniikka PPE – kun digitaalisuus määrittelee auton valmistuksen 5.7.2018 Ajoneuvot Hyvästit peileille – Audin e-tron-sähköauto luottaa kamerapohjaisiin virtuaalipeileihin 29.8.2017 Ajoneuvot Naapurikateudelle indeksi: Audi siirtyy keksittyihin mallimerkintöihin 30.6.2017 Ajoneuvot Maailmankirjat sekaisin: Audi harkitsee takavetoisia RS-malleja, ja BMW M3 saanee nelivedon 29.6.2017 Ajoneuvot Uuden Audi A8:n aktiivinen alusta ennakoi töyssyt 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?