26.7.2024

Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä

Kuva Audi

Audi on esitellyt A4:n korvanneessa A5:ssä uuden kevythybridijärjestelmän, jossa polttomoottoria tuetaan 18 kW sähkömoottorilla ja 1,7 kWh akulla.

Sähkö on tulevaisuutta, se on selvää. Mutta kuinka suuressa roolissa sähkö autossa on eli kuinka paljon sähköä voimalinjaan pakataan? Tästä riittää vielä keskusteltavaa lähivuosina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkö polttomoottorin tukena

Uuden Audi A5:n uusi kevythybridijärjestelmä on – ainakin näin aluksi – mukana kahdessa Audin voimalinjassa. Kaksilitrainen diesel ei ainakaan alkuvaiheessa tule Suomen A5-mallistoon, mutta sen sijaan kolmilitraisella V6-bensaturbolla varustettu S5 saadaan meillekin.

Ja sähkön eduthan autossa tiedetään. Päästöt vähenevät, ja jo pienikin sähkön määrä antaa polttomoottorille kivan boostin. Sähkömoottorin tarjoama 18 kilowatin teho ei sinänsä ole suorituskykyyn merkittävä, käytännössä enemmän iloa on 230 Nm maksimiväännöstä. Ja sähkön kohdallahan kaikki teho ja voima ovat käytössä heti ilman turbo- tai muita viiveitä. 

Sähkömoottorin teho riittää hyvin esimerkiksi siihen, että liikkeellelähdöt voidaan suorittaa nätisti kiihdytettäessä alkuun pelkällä sähköllä. Voimalinja kerää myös energiaa talteen ajon aikana – ja myös varsin tehokkaasti; enimmillään 25 kW edestä.

Tuo energia otetaan joko suoraan käyttöön tai pakataan tavaratilan alla sijaitsevaan 48 voltin akkuun. Akun koosta – brutto 1,7 kWh – johtuen autolla on siis mahdollista ajaa hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Nettokapasiteetti voimalinjan käyttöön on noin yksi kilowattitunti.

Taajama-ajon lisäksi isommasta akusta on etua myös maantieajossa, kun voimalinja voi sammuttaa polttomoottorin. Sähkömoottorilla voidaan ylläpitää helposti matkanopeutta. Näin voidaan päästä merkittäviin säästöihin polttoaineen kulutuksessa.

Hyvästä esimerkistä käy Skoda Superb Combi farmari niin ikään 48 voltin kevythybridijärjestelmällä mutta Audia pienemmällä akulla, jolla ajoimme juhannuksena Suomessa yli 1800 kilometriä tankkaamatta.

Audin voimalinjassa sähkömoottori sijaitsee vaihteiston yhteydessä, mutta voidaan irrottaa tarvittaessa kokonaan voimalinjasta – esimerkiksi yli 140 km/h nopeuksissa saksalaisella moottoritiellä. Muulloin järjestelmä sammuttelee ja starttailee polttomoottoria aina ajotilanteen niin salliessa. Kokemuksemme mukaan erilaiset 48 voltin järjestelmät toimivat jo nykyisin myös niin pehmeästi, ettei kuski edes huomaa polttomoottorin sammumista ja käynnistymistä uudelleen. Audin uudessa järjestelmässä startti on vielä hihnakäyttöinen.

Voimalinja kestänee myös kovaa rasitusta, sillä sekä sähkömoottori että 48 voltin litium-rauta-fosfaatti-akku ovat nestejäähdytettyjä. Valitun akkukemian etuna on puolestaan nopea energian tallentaminen akkuun sekä energian ulosotto aina tarvittaessa.

Palaamme Audin uuteen kevythybridiin myöhemmin syksyllä, kunhan pääsemme A5:n ja S5:n ratin taakse.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat