25.2.2016 Ajoneuvot Audin uusi nelivetojärjestelmä uhkana perinteikkäälle quattrolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistaja esittelee pitkittäismoottorisiin malleihin uuden osa-aikaisen nelivetojärjestelmän. Quattro, tuo neljää tarkoittava numero vienee useimpien ajatukset suoraan Audien nelivetojärjestelmiin. Vuosikymmenten aikana nimestä on muodostunut käsite jatkuvatoimiselle nelivedolle, joka nopeuttaa ralliautoja ja tuo turvaa Autobahnoille.Perinteisesti quattro on toteutettu torsen-tyyppisellä keskitasauspyörästöllä. Mekaanisesti ratkaisu on yksinkertainen, mutta käytäntö on osoittanut sen erittäin toimivaksi ja luotettavaksi.Nyt Audi uhkaa rikkoa hyväksi havaitun reseptin. Uusi Quattro with Ultra Technology –nelivetojärjestelmä sanoo hyvästit keskitasauspyörästölle ja jatkuvalle nelipyörävedolle.Syynä ovat taloudellisuuspaineet. Kuivalla asfaltilla nelivedon hyödyt ovat pienet, mutta kitkahäviöihin kuluu Audin mukaan 0,3 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.Kitkahäviöt minimoidaan uudella nelivetojärjestelmällä, joka irrottaa vaihteiston kardaaniakselista monilevykytkimellä. Sen lisäksi takatasauspyörästöön rakennettu järjestelmä irrottaa oikean vetoakselin. Silloin vasen vetoakseli pyörittää avointa tasauspyörästöä tyhjään, hieman kuin lumeen juuttunut auto sutii vain yhdellä pyörällä.Vihreä väri osoittaa nelivetojärjestelmän osat, joiden pyöriminen voidaan pysäyttää.Ratkaisun ansiosta kardaaniakseli saadaan pysäytettyä, ja tarpeettomana pyörivien osien kitkahäviöt minimoidaan.Ekonäkökulmasta kaikki on hyvin. Audifanit ja mekaanisia nelivetojärjestelmiä arvostavat kuitenkin kyseenalaistanevat mahdolliset vaikutukset ajettavuuteen. Sähköohjattu järjestelmä luottaa antureihin ja ohjelmakoodiin, jonka pohjalta se reagoi tilanteisiin. Perinteinen mekaaninen neliveto taas ohjaa voimaa jatkuvasti molemmille akseleille, eikä sen tarvitse erikseen reagoida pidonvaihteluihin. https://youtu.be/ENNHbU4sk6Q Audi kertoo Quattro with Ultra Technology -nelivedon ennakoivan viimeisten sukupolvien Haldex-nelivetojen tapaan. Kun kaasupolkimen asento tai kiihtyvyysanturit antavat syyn odottaa pidon menetystä, kytkeytyy neliveto päälle varmuuden vuoksi.Järjestelmän toimivuus selviää, kun sillä varustettu Audi A4 Allroad Quattro saapuu markkinoille keskikesällä. Mikäli näppärästi nimetty Quattro with Ultra Technology leviää ekomalleista kaikkiin pitkittäismoottorisiin Audeihin, merkitsee se myös hienoista identiteetin menetystä.Lähde, kuvat ja video: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla