22.4.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: kun isä Marinalla jumiin jäi – Suomen talvi 1, Morris 0 Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa juttusarjassa muistelemme mennyttä aikaa ratin takana. Aloitamme 1970-luvun brittiautosta, joka ei ollut kotonaan suomalaisessa talvikelissä. Aikalaiskuva punaisesta luiskaperästä pistää tavallaan ymmärtämään, miksi isäni päätyi vuonna 1973 ostamaan nimenomaan tämän auton. Uudenkarhea Morris Marina 1.3 Coupé näyttää kevättalvisessa säässä jopa sulavalinjaiselta, etenkin kun ottaa huomioon, miten karuja tuon aikaiset käyttöautot olivat.Elettiin aikaa, jolloin tavalliset suomalaiset taapersivat Kuplilla, Kusiaisilla, Mosseilla ja mitä niitä nyt oli. Marina vaikutti näiden rinnalla edustavan jo astetta parempaa autoluokkaa, ja brittiauton hankintahinta oli kauppapoliittisista syistä halpa. Tämän kaksiovisen ja 61-hevosvoimaisen perusmallin pystyi lunastamaan itselleen noin 15 000 markalla, joten kohtuusummalla näytti saavan paljon peltiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKardaania kansalleTakavetoinen Marina, joka vieraili aiemmin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassamme, esiteltiin vuonna 1971 eräänlaisena vanhoillisena vastapainona British Leyland -jättiyhtymän etuvetosuuntaukselle. Sen tunnetuimpia hedelmiä olivat tietysti vuonna 1959 päivänvalon nähnyt Mini sekä sittemmin lanseeratut paisutetut painokset samasta teemasta. Osaa näistä pilkattiin osuvasti Hiiva-Mineiksi.Kaikki tuon ajan traditionaaliset autonostajat eivät kuitenkaan etuvetoa sulattaneet. Vaikka sen edut tilankäytössä tiedostettiin, yksinkertaisempi rakenne – ja myös silkka tottumus – puolsi takavetoisen auton valta-asemaa. Isälläkin jäi vaihdossa kauppaan Morris 1100, myös Mailerina tunnettu etuvetoinen – joskin jo ensimmäisen talven jälkeen hän sai karvaasti katua valintaansa.Ei vikoja, mutta ominaisuuksiaEnglantilaisten autojen laatu oli 1970-luvulla toki hiukan parempi kuin neuvostoliittolaisissa kilpailijoissaan, mutta vain hiukan. Jatkuvat lakkoilut, jotka tappoivat lopulta miltei kaikki brittien perheautomerkit 1980-luvulle tultaessa, välittyivät suoraan tuotteisiin eriasteisina lastentauteina.Ihme kyllä, meidän Marinamme ei muistikuvien mukaan juuri näistä kärsinyt, mutta auton ominaisuuksissa riitti perimätietoa pitkälle eteenpäin.Ensimmäinen epäkohta esiintyi kesäkelillä. Jäykkää taka-akselia tukeneet lehtijouset eivät pystyneet kannattelemaan neljän aikuisen voimin tehtyä mökkimatkaa: rajoitinkumien varassa tehdyn reissun jälkeen isä teetättikin taakse vahvemmat vieterit.Matka jatkui kohti talvea, jollainen aikanaan koitui lopulta koko autoyksilön kohtaloksi.Myötä- ja vastamäessäEn muista kuulleeni, millaiset talvirenkaat Marinamme alla pyörivät, mutta nastoitetut ne joka tapauksessa olivat – eivätkä silti pystyneet päihittämään sitä tosiseikkaa, että auto oli suomalaisille talviteille auttamattoman kevytperäinen. Kun kaiken kukkuraksi asuimme kerrostalossa suuren mäen laella ja isäni rakensi omakotitaloa kaupungin toisella laidalla sijaitsevalle, niin ikään runsaasti korkeuseroja sisältäneelle seudulle, vaikeuksia riitti.Kerran piti turvautua jopa taksikyytiin, kun Marina ei suostunut millään nousemaan työmaalta ylös mäkeä, joka nykyaikaisen etuvetoauton ratissa lähinnä hymyilyttää.Tasainenkin maasto asetti liukkaalla omat haasteensa. Ei ollut lainkaan tavatonta, että keskustan liikennevalolähdöissä toinen takapyörä ryhtyi ruopimaan joutavaa niin, ettei auto liikahtanut mihinkään. Onneksi tuon ajan jalankulkijat oli treenattu tuntemattomien takavetoja työntelemään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarille vaarallinenKun näitä sutimistalkoita oli jatkunut nelisen vuotta, isäni sai uuden työsuhdeauton, ja myi joutilaaksi joutuneen Marinan isoisälleni.Hän puolestaan lipsautti parin vuoden päästä auton lumipyryssä perä edellä lyhtypylvääseen. Syntynyt syvennys ulottui aina takalasiin asti, joten se oli sen tarinan loppu. Isäni ajot jatkuivat Saab 99:llä, eikä työntöapua enää koskaan tarvittu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jussi Saarisen ja Moottorin arkistot Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon