22.4.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: kun isä Marinalla jumiin jäi – Suomen talvi 1, Morris 0 Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa juttusarjassa muistelemme mennyttä aikaa ratin takana. Aloitamme 1970-luvun brittiautosta, joka ei ollut kotonaan suomalaisessa talvikelissä. Aikalaiskuva punaisesta luiskaperästä pistää tavallaan ymmärtämään, miksi isäni päätyi vuonna 1973 ostamaan nimenomaan tämän auton. Uudenkarhea Morris Marina 1.3 Coupé näyttää kevättalvisessa säässä jopa sulavalinjaiselta, etenkin kun ottaa huomioon, miten karuja tuon aikaiset käyttöautot olivat.Elettiin aikaa, jolloin tavalliset suomalaiset taapersivat Kuplilla, Kusiaisilla, Mosseilla ja mitä niitä nyt oli. Marina vaikutti näiden rinnalla edustavan jo astetta parempaa autoluokkaa, ja brittiauton hankintahinta oli kauppapoliittisista syistä halpa. Tämän kaksiovisen ja 61-hevosvoimaisen perusmallin pystyi lunastamaan itselleen noin 15 000 markalla, joten kohtuusummalla näytti saavan paljon peltiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKardaania kansalleTakavetoinen Marina, joka vieraili aiemmin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassamme, esiteltiin vuonna 1971 eräänlaisena vanhoillisena vastapainona British Leyland -jättiyhtymän etuvetosuuntaukselle. Sen tunnetuimpia hedelmiä olivat tietysti vuonna 1959 päivänvalon nähnyt Mini sekä sittemmin lanseeratut paisutetut painokset samasta teemasta. Osaa näistä pilkattiin osuvasti Hiiva-Mineiksi.Kaikki tuon ajan traditionaaliset autonostajat eivät kuitenkaan etuvetoa sulattaneet. Vaikka sen edut tilankäytössä tiedostettiin, yksinkertaisempi rakenne – ja myös silkka tottumus – puolsi takavetoisen auton valta-asemaa. Isälläkin jäi vaihdossa kauppaan Morris 1100, myös Mailerina tunnettu etuvetoinen – joskin jo ensimmäisen talven jälkeen hän sai karvaasti katua valintaansa.Ei vikoja, mutta ominaisuuksiaEnglantilaisten autojen laatu oli 1970-luvulla toki hiukan parempi kuin neuvostoliittolaisissa kilpailijoissaan, mutta vain hiukan. Jatkuvat lakkoilut, jotka tappoivat lopulta miltei kaikki brittien perheautomerkit 1980-luvulle tultaessa, välittyivät suoraan tuotteisiin eriasteisina lastentauteina.Ihme kyllä, meidän Marinamme ei muistikuvien mukaan juuri näistä kärsinyt, mutta auton ominaisuuksissa riitti perimätietoa pitkälle eteenpäin.Ensimmäinen epäkohta esiintyi kesäkelillä. Jäykkää taka-akselia tukeneet lehtijouset eivät pystyneet kannattelemaan neljän aikuisen voimin tehtyä mökkimatkaa: rajoitinkumien varassa tehdyn reissun jälkeen isä teetättikin taakse vahvemmat vieterit.Matka jatkui kohti talvea, jollainen aikanaan koitui lopulta koko autoyksilön kohtaloksi.Myötä- ja vastamäessäEn muista kuulleeni, millaiset talvirenkaat Marinamme alla pyörivät, mutta nastoitetut ne joka tapauksessa olivat – eivätkä silti pystyneet päihittämään sitä tosiseikkaa, että auto oli suomalaisille talviteille auttamattoman kevytperäinen. Kun kaiken kukkuraksi asuimme kerrostalossa suuren mäen laella ja isäni rakensi omakotitaloa kaupungin toisella laidalla sijaitsevalle, niin ikään runsaasti korkeuseroja sisältäneelle seudulle, vaikeuksia riitti.Kerran piti turvautua jopa taksikyytiin, kun Marina ei suostunut millään nousemaan työmaalta ylös mäkeä, joka nykyaikaisen etuvetoauton ratissa lähinnä hymyilyttää.Tasainenkin maasto asetti liukkaalla omat haasteensa. Ei ollut lainkaan tavatonta, että keskustan liikennevalolähdöissä toinen takapyörä ryhtyi ruopimaan joutavaa niin, ettei auto liikahtanut mihinkään. Onneksi tuon ajan jalankulkijat oli treenattu tuntemattomien takavetoja työntelemään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarille vaarallinenKun näitä sutimistalkoita oli jatkunut nelisen vuotta, isäni sai uuden työsuhdeauton, ja myi joutilaaksi joutuneen Marinan isoisälleni.Hän puolestaan lipsautti parin vuoden päästä auton lumipyryssä perä edellä lyhtypylvääseen. Syntynyt syvennys ulottui aina takalasiin asti, joten se oli sen tarinan loppu. Isäni ajot jatkuivat Saab 99:llä, eikä työntöapua enää koskaan tarvittu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jussi Saarisen ja Moottorin arkistot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Huutokauppahelmet Romutarhan arteet: yksi kaikkien aikojen salaisimmista autokokoelmista tulee myyntiin 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla