14.10.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: vielä kerran japanilaisista premium-autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt kerromme syyt siihen, miksi japanilaisten on ollut vaikea saada jalansijaa Euroopan luksusautojen markkinoilla. Aikakone-juttusarjassa olemme kertoneet japanilaisten autonvalmistajien pyrkimyksistä luksusautojen luokkaan – niin onnistujien (Toyota/Lexus) kuin epäonnistujien (Mazda/Xedos) näkökulmasta. Nyt listasimme kahdeksan syytä, miksi uuden merkin on vaikea tunkeutua Euroopan premium-autojen markkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Ankara kilpailuSaksalaiset merkit, Audi, BMW ja Mercedes-Benz etunenässä, ovat vakiinnuttaneet asemansa premium-segmentissä jo vuosikymmenien ajan. Näillä merkeillä on laajan automalliston lisäksi laaja ja vahva myynti- sekä huoltoverkosto. Uuden merkin on vaikea päästä tähän sarjaan.2. Myynti- ja huoltoverkostoItse auto ja sen hyvä laatu eivät yksin riitä, vaan tarvitaan markkinointia sekä tehokas verkosto. Viimeksi mainittu on pitkäaikaisen menestyksen A ja O, eikä sellaista synnytetä hetkessä. Premium-autoilla ajetaan yleensä paljon, ja suuri osa on yritysautoja tai muutoin ammattikäytössä. Huolto- ja varaosapalvelun hyvä laatu ja saatavuus ovat avainasemassa, koska auto on monelle ”tuotannontekijä”, välttämätön työssä. Jos huolto- ja varaosapalvelut eivät toimi, asiakas vaihtaa merkkiä.3. Arvostus ja jälleenmyyntiarvoSaksalaisten Audin, BMW:n, Mercedes-Benzin ja Porschen arvostus on vuosikymmenten tuotekehityksen, markkinoinnin ja palvelujen kehittämisen tulos. Nämä valmistajat ovat laajentaneet ja uudistaneet mallistoaan ripeästi ja sen ansiosta nostaneet markkinaosuuttaan. Merkin suuri arvostus ja gloria parantavat merkin haluttavuutta paitsi uutena myös vaihtoautona, ja kohottavat siten myös jälleenmyyntiarvoa.Myös kauan markkinoilla olleet pienemmät eurooppalaiset merkit, kuten Alfa Romeo, Jaguar, Land Rover/Range Rover, Volvo (ja edesmennyt Saab) voidaan lukea arvostetuiksi premium-merkeiksi luokittelusta riippuen. Näilläkin merkeillä on kunniakas historia, jollaista uusi merkki ei voi saavuttaa hetkessä. (Tässä luokittelussa käsitellään volyymimerkkejä, ei erikoisia superautoja kuten esimerkiksi Maseratia, Lamborghinia, Ferraria tai McLarenia.)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4. Perinteen, historian ja tarinan puuteUudelta merkiltä puuttuu tarina, joka on tärkeä osa premium-brändin DNA:ta. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä on loistoautojen valmistajana kunniakas historia. Vastakohdaksi käy vaikkapa Euroopan markkinoilta äskettäin poistunut Infiniti. Nissanin kehittämä Infiniti syntyi 1980-luvulla Amerikan markkinoita varten, mutta esiteltiin Euroopassa vasta vuonna 2008. Infinitin myynti takkusi ja merkki lopetettiin tänä vuonna.5. MerkkiuskollisuusToisin kuin suosittujen ”perheautomerkkien” omistajat, premium-autojen omistajat ovat yleensä merkkiuskollisempia eli hyvin lojaaleja omalle merkilleen. Tämä vaikeuttaa uusien merkkien tunkeutumista luksusluokkaan. Tulokkaista vain Lexus on saanut merkkiuskollisia asiakkaita, ja sekin on vaatinut aikaa ja Lexus-verkostolta ankaraa ponnistelua kiitetyn asiakaspalvelun aikaansaamiseksi.6. Räätälöitävyys ja valinnanvaraTästä kerroimme jo Xedos-jutun yhteydessä. Eurooppalainen auto tilataan tehtaalta asiakkaan määrittelemän valinnaisvarustelistan mukaan, mutta japanilaisissa autoissa, myös premium-luokassa, räätälöintimahdollisuus on hyvin niukkaa. Viimeksi mainittu menetelmä toimii Yhdysvalloissa, mutta ei Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7. Ajettavuus ja ajomukavuusEnsimmäisen sukupolven japanilaiset luksusautot oli suunniteltu niiden kotimaassa. Myös tuotekehittelyyn liittyneet koeajot oli tehty pääosin Japanissa, missä ajo-olosuhteet, tiestö, ajonopeudet ja auton kuormitus poikkeavat Euroopasta. Siksi alustarakenteet eivät yltäneet eurooppalaisten premium-autojen tasolle – eivätkä aina edes parhaimmille perheautoluokan (esimerkiksi Volkswagen Passat) autoille.Japanilaisten autojen alustarakenteet alkoivat kohentua vasta sen jälkeen, kun japanilaiset valmistajat olivat käynnistäneet laajemman tuotekehittely- ja testaustoiminnan Eurooppaan perustetuissa R&D-keskuksissa, joissa autoja ajettiin myös raskailla kuormilla.Räätälöitävyys ja valinnanvara liittyvät tähänkin kohtaan: eurooppalaisiin luksusautoihin ja parhaisiin perheautoluokan autoihin on saatavissa erilaisia jousitus/iskunvaimennus/rengaskoko -vaihtoehtoja, mitkä japanilaisista yleensä puuttuvat. Eurooppalaiset autonkäyttäjät ovat yksi maailman vaativimmista asiakasryhmistä. Auton alustarakenteeseen, ajettavuuteen, hallittavuuteen ja ajomukavuuteen liittyvät odotukset ovat erittäin vaativat eurooppalaisten premium-autojen käyttäjien keskuudessa.8. Erottuvuus ja yksilöllisyysTulokkaan täytyy löytää keino erottua muista, jotta merkki jäisi potentiaalisten asiakkaiden mieleen. Menestykseen tarvitaan yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisia myyntiväittämiä.Lexus on luonut maineensa ja eroa muihin markkinoiden parhaalla luotettavuudella ja erinomaisella asiakaspalvelulla niin myynnissä kuin huoltopalveluissa. Myös hybriditekniikan käytössä Lexus on ollut etulinjassa, vaikkakin kyseessä on ollut ”itselataava” hybridi. Lexus myös laajensi mallistoaan katumaastureihin juuri oikeaan aikaan.Uusien premium-tulokkaiden tulevaisuus?Muutama vuosi sitten eteläkorealainen Hyundai uhosi tuovansa Genesis-luksusbrändin Eurooppaan, mutta on viivästyttänyt lanseerausta vuosilla. Genesis-malliston myynti Yhdysvalloissa käynnistyi jo vuonna 2016. Muutamien autoasiantuntijoiden mielestä Genesiksen on saatava katumaasturi ennen kuin merkki kannattaa esitellä Euroopan markkinoilla.Varmaankin lyhytikäisiksi jääneiden Xedos- ja Infiniti –merkkien lopettaminen Euroopassa on lisännyt Hyundain varovaisuutta. Mielenkiintoista on myös nähdä, pärjääkö eurooppalaisen PSA-yhtymän uudehko DS-merkki ankarassa kilvassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula, Land Rover, Lexus, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Ison ranskalaisen sedanin paluu: DS 9 E-Tense on klassista luksusta Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Genesis G90 – korea vain kotimaana Autoilun aikakone: Mazdan Xedos 6 ja Xedos 9 -luksusmallit yrittivät ylös, mutta putosivat nopeasti Autoilun aikakone: Acura, Infiniti, Lexus, Amati ja Xedos – kun japanilaiset pyrkivät premium-luokkaan Autoilun aikakone: mitä olivat Autozam, ɛ̃fini (Anfini), Amati, Eunos, Xedos? Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa