14.10.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: vielä kerran japanilaisista premium-autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt kerromme syyt siihen, miksi japanilaisten on ollut vaikea saada jalansijaa Euroopan luksusautojen markkinoilla. Aikakone-juttusarjassa olemme kertoneet japanilaisten autonvalmistajien pyrkimyksistä luksusautojen luokkaan – niin onnistujien (Toyota/Lexus) kuin epäonnistujien (Mazda/Xedos) näkökulmasta. Nyt listasimme kahdeksan syytä, miksi uuden merkin on vaikea tunkeutua Euroopan premium-autojen markkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Ankara kilpailuSaksalaiset merkit, Audi, BMW ja Mercedes-Benz etunenässä, ovat vakiinnuttaneet asemansa premium-segmentissä jo vuosikymmenien ajan. Näillä merkeillä on laajan automalliston lisäksi laaja ja vahva myynti- sekä huoltoverkosto. Uuden merkin on vaikea päästä tähän sarjaan.2. Myynti- ja huoltoverkostoItse auto ja sen hyvä laatu eivät yksin riitä, vaan tarvitaan markkinointia sekä tehokas verkosto. Viimeksi mainittu on pitkäaikaisen menestyksen A ja O, eikä sellaista synnytetä hetkessä. Premium-autoilla ajetaan yleensä paljon, ja suuri osa on yritysautoja tai muutoin ammattikäytössä. Huolto- ja varaosapalvelun hyvä laatu ja saatavuus ovat avainasemassa, koska auto on monelle ”tuotannontekijä”, välttämätön työssä. Jos huolto- ja varaosapalvelut eivät toimi, asiakas vaihtaa merkkiä.3. Arvostus ja jälleenmyyntiarvoSaksalaisten Audin, BMW:n, Mercedes-Benzin ja Porschen arvostus on vuosikymmenten tuotekehityksen, markkinoinnin ja palvelujen kehittämisen tulos. Nämä valmistajat ovat laajentaneet ja uudistaneet mallistoaan ripeästi ja sen ansiosta nostaneet markkinaosuuttaan. Merkin suuri arvostus ja gloria parantavat merkin haluttavuutta paitsi uutena myös vaihtoautona, ja kohottavat siten myös jälleenmyyntiarvoa.Myös kauan markkinoilla olleet pienemmät eurooppalaiset merkit, kuten Alfa Romeo, Jaguar, Land Rover/Range Rover, Volvo (ja edesmennyt Saab) voidaan lukea arvostetuiksi premium-merkeiksi luokittelusta riippuen. Näilläkin merkeillä on kunniakas historia, jollaista uusi merkki ei voi saavuttaa hetkessä. (Tässä luokittelussa käsitellään volyymimerkkejä, ei erikoisia superautoja kuten esimerkiksi Maseratia, Lamborghinia, Ferraria tai McLarenia.)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4. Perinteen, historian ja tarinan puuteUudelta merkiltä puuttuu tarina, joka on tärkeä osa premium-brändin DNA:ta. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä on loistoautojen valmistajana kunniakas historia. Vastakohdaksi käy vaikkapa Euroopan markkinoilta äskettäin poistunut Infiniti. Nissanin kehittämä Infiniti syntyi 1980-luvulla Amerikan markkinoita varten, mutta esiteltiin Euroopassa vasta vuonna 2008. Infinitin myynti takkusi ja merkki lopetettiin tänä vuonna.5. MerkkiuskollisuusToisin kuin suosittujen ”perheautomerkkien” omistajat, premium-autojen omistajat ovat yleensä merkkiuskollisempia eli hyvin lojaaleja omalle merkilleen. Tämä vaikeuttaa uusien merkkien tunkeutumista luksusluokkaan. Tulokkaista vain Lexus on saanut merkkiuskollisia asiakkaita, ja sekin on vaatinut aikaa ja Lexus-verkostolta ankaraa ponnistelua kiitetyn asiakaspalvelun aikaansaamiseksi.6. Räätälöitävyys ja valinnanvaraTästä kerroimme jo Xedos-jutun yhteydessä. Eurooppalainen auto tilataan tehtaalta asiakkaan määrittelemän valinnaisvarustelistan mukaan, mutta japanilaisissa autoissa, myös premium-luokassa, räätälöintimahdollisuus on hyvin niukkaa. Viimeksi mainittu menetelmä toimii Yhdysvalloissa, mutta ei Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7. Ajettavuus ja ajomukavuusEnsimmäisen sukupolven japanilaiset luksusautot oli suunniteltu niiden kotimaassa. Myös tuotekehittelyyn liittyneet koeajot oli tehty pääosin Japanissa, missä ajo-olosuhteet, tiestö, ajonopeudet ja auton kuormitus poikkeavat Euroopasta. Siksi alustarakenteet eivät yltäneet eurooppalaisten premium-autojen tasolle – eivätkä aina edes parhaimmille perheautoluokan (esimerkiksi Volkswagen Passat) autoille.Japanilaisten autojen alustarakenteet alkoivat kohentua vasta sen jälkeen, kun japanilaiset valmistajat olivat käynnistäneet laajemman tuotekehittely- ja testaustoiminnan Eurooppaan perustetuissa R&D-keskuksissa, joissa autoja ajettiin myös raskailla kuormilla.Räätälöitävyys ja valinnanvara liittyvät tähänkin kohtaan: eurooppalaisiin luksusautoihin ja parhaisiin perheautoluokan autoihin on saatavissa erilaisia jousitus/iskunvaimennus/rengaskoko -vaihtoehtoja, mitkä japanilaisista yleensä puuttuvat. Eurooppalaiset autonkäyttäjät ovat yksi maailman vaativimmista asiakasryhmistä. Auton alustarakenteeseen, ajettavuuteen, hallittavuuteen ja ajomukavuuteen liittyvät odotukset ovat erittäin vaativat eurooppalaisten premium-autojen käyttäjien keskuudessa.8. Erottuvuus ja yksilöllisyysTulokkaan täytyy löytää keino erottua muista, jotta merkki jäisi potentiaalisten asiakkaiden mieleen. Menestykseen tarvitaan yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisia myyntiväittämiä.Lexus on luonut maineensa ja eroa muihin markkinoiden parhaalla luotettavuudella ja erinomaisella asiakaspalvelulla niin myynnissä kuin huoltopalveluissa. Myös hybriditekniikan käytössä Lexus on ollut etulinjassa, vaikkakin kyseessä on ollut ”itselataava” hybridi. Lexus myös laajensi mallistoaan katumaastureihin juuri oikeaan aikaan.Uusien premium-tulokkaiden tulevaisuus?Muutama vuosi sitten eteläkorealainen Hyundai uhosi tuovansa Genesis-luksusbrändin Eurooppaan, mutta on viivästyttänyt lanseerausta vuosilla. Genesis-malliston myynti Yhdysvalloissa käynnistyi jo vuonna 2016. Muutamien autoasiantuntijoiden mielestä Genesiksen on saatava katumaasturi ennen kuin merkki kannattaa esitellä Euroopan markkinoilla.Varmaankin lyhytikäisiksi jääneiden Xedos- ja Infiniti –merkkien lopettaminen Euroopassa on lisännyt Hyundain varovaisuutta. Mielenkiintoista on myös nähdä, pärjääkö eurooppalaisen PSA-yhtymän uudehko DS-merkki ankarassa kilvassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula, Land Rover, Lexus, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Ison ranskalaisen sedanin paluu: DS 9 E-Tense on klassista luksusta Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Genesis G90 – korea vain kotimaana Autoilun aikakone: Mazdan Xedos 6 ja Xedos 9 -luksusmallit yrittivät ylös, mutta putosivat nopeasti Autoilun aikakone: Acura, Infiniti, Lexus, Amati ja Xedos – kun japanilaiset pyrkivät premium-luokkaan Autoilun aikakone: mitä olivat Autozam, ɛ̃fini (Anfini), Amati, Eunos, Xedos? Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta