14.10.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: vielä kerran japanilaisista premium-autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt kerromme syyt siihen, miksi japanilaisten on ollut vaikea saada jalansijaa Euroopan luksusautojen markkinoilla. Aikakone-juttusarjassa olemme kertoneet japanilaisten autonvalmistajien pyrkimyksistä luksusautojen luokkaan – niin onnistujien (Toyota/Lexus) kuin epäonnistujien (Mazda/Xedos) näkökulmasta. Nyt listasimme kahdeksan syytä, miksi uuden merkin on vaikea tunkeutua Euroopan premium-autojen markkinoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1. Ankara kilpailu Saksalaiset merkit, Audi, BMW ja Mercedes-Benz etunenässä, ovat vakiinnuttaneet asemansa premium-segmentissä jo vuosikymmenien ajan. Näillä merkeillä on laajan automalliston lisäksi laaja ja vahva myynti- sekä huoltoverkosto. Uuden merkin on vaikea päästä tähän sarjaan. 2. Myynti- ja huoltoverkosto Itse auto ja sen hyvä laatu eivät yksin riitä, vaan tarvitaan markkinointia sekä tehokas verkosto. Viimeksi mainittu on pitkäaikaisen menestyksen A ja O, eikä sellaista synnytetä hetkessä. Premium-autoilla ajetaan yleensä paljon, ja suuri osa on yritysautoja tai muutoin ammattikäytössä. Huolto- ja varaosapalvelun hyvä laatu ja saatavuus ovat avainasemassa, koska auto on monelle ”tuotannontekijä”, välttämätön työssä. Jos huolto- ja varaosapalvelut eivät toimi, asiakas vaihtaa merkkiä. 3. Arvostus ja jälleenmyyntiarvo Saksalaisten Audin, BMW:n, Mercedes-Benzin ja Porschen arvostus on vuosikymmenten tuotekehityksen, markkinoinnin ja palvelujen kehittämisen tulos. Nämä valmistajat ovat laajentaneet ja uudistaneet mallistoaan ripeästi ja sen ansiosta nostaneet markkinaosuuttaan. Merkin suuri arvostus ja gloria parantavat merkin haluttavuutta paitsi uutena myös vaihtoautona, ja kohottavat siten myös jälleenmyyntiarvoa. Myös kauan markkinoilla olleet pienemmät eurooppalaiset merkit, kuten Alfa Romeo, Jaguar, Land Rover/Range Rover, Volvo (ja edesmennyt Saab) voidaan lukea arvostetuiksi premium-merkeiksi luokittelusta riippuen. Näilläkin merkeillä on kunniakas historia, jollaista uusi merkki ei voi saavuttaa hetkessä. (Tässä luokittelussa käsitellään volyymimerkkejä, ei erikoisia superautoja kuten esimerkiksi Maseratia, Lamborghinia, Ferraria tai McLarenia.) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 4. Perinteen, historian ja tarinan puute Uudelta merkiltä puuttuu tarina, joka on tärkeä osa premium-brändin DNA:ta. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä on loistoautojen valmistajana kunniakas historia. Vastakohdaksi käy vaikkapa Euroopan markkinoilta äskettäin poistunut Infiniti. Nissanin kehittämä Infiniti syntyi 1980-luvulla Amerikan markkinoita varten, mutta esiteltiin Euroopassa vasta vuonna 2008. Infinitin myynti takkusi ja merkki lopetettiin tänä vuonna. 5. Merkkiuskollisuus Toisin kuin suosittujen ”perheautomerkkien” omistajat, premium-autojen omistajat ovat yleensä merkkiuskollisempia eli hyvin lojaaleja omalle merkilleen. Tämä vaikeuttaa uusien merkkien tunkeutumista luksusluokkaan. Tulokkaista vain Lexus on saanut merkkiuskollisia asiakkaita, ja sekin on vaatinut aikaa ja Lexus-verkostolta ankaraa ponnistelua kiitetyn asiakaspalvelun aikaansaamiseksi. 6. Räätälöitävyys ja valinnanvara Tästä kerroimme jo Xedos-jutun yhteydessä. Eurooppalainen auto tilataan tehtaalta asiakkaan määrittelemän valinnaisvarustelistan mukaan, mutta japanilaisissa autoissa, myös premium-luokassa, räätälöintimahdollisuus on hyvin niukkaa. Viimeksi mainittu menetelmä toimii Yhdysvalloissa, mutta ei Euroopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 7. Ajettavuus ja ajomukavuus Ensimmäisen sukupolven japanilaiset luksusautot oli suunniteltu niiden kotimaassa. Myös tuotekehittelyyn liittyneet koeajot oli tehty pääosin Japanissa, missä ajo-olosuhteet, tiestö, ajonopeudet ja auton kuormitus poikkeavat Euroopasta. Siksi alustarakenteet eivät yltäneet eurooppalaisten premium-autojen tasolle – eivätkä aina edes parhaimmille perheautoluokan (esimerkiksi Volkswagen Passat) autoille. Japanilaisten autojen alustarakenteet alkoivat kohentua vasta sen jälkeen, kun japanilaiset valmistajat olivat käynnistäneet laajemman tuotekehittely- ja testaustoiminnan Eurooppaan perustetuissa R&D-keskuksissa, joissa autoja ajettiin myös raskailla kuormilla. Räätälöitävyys ja valinnanvara liittyvät tähänkin kohtaan: eurooppalaisiin luksusautoihin ja parhaisiin perheautoluokan autoihin on saatavissa erilaisia jousitus/iskunvaimennus/rengaskoko -vaihtoehtoja, mitkä japanilaisista yleensä puuttuvat. Eurooppalaiset autonkäyttäjät ovat yksi maailman vaativimmista asiakasryhmistä. Auton alustarakenteeseen, ajettavuuteen, hallittavuuteen ja ajomukavuuteen liittyvät odotukset ovat erittäin vaativat eurooppalaisten premium-autojen käyttäjien keskuudessa. 8. Erottuvuus ja yksilöllisyys Tulokkaan täytyy löytää keino erottua muista, jotta merkki jäisi potentiaalisten asiakkaiden mieleen. Menestykseen tarvitaan yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisia myyntiväittämiä. Lexus on luonut maineensa ja eroa muihin markkinoiden parhaalla luotettavuudella ja erinomaisella asiakaspalvelulla niin myynnissä kuin huoltopalveluissa. Myös hybriditekniikan käytössä Lexus on ollut etulinjassa, vaikkakin kyseessä on ollut ”itselataava” hybridi. Lexus myös laajensi mallistoaan katumaastureihin juuri oikeaan aikaan. Uusien premium-tulokkaiden tulevaisuus? Muutama vuosi sitten eteläkorealainen Hyundai uhosi tuovansa Genesis-luksusbrändin Eurooppaan, mutta on viivästyttänyt lanseerausta vuosilla. Genesis-malliston myynti Yhdysvalloissa käynnistyi jo vuonna 2016. Muutamien autoasiantuntijoiden mielestä Genesiksen on saatava katumaasturi ennen kuin merkki kannattaa esitellä Euroopan markkinoilla. Varmaankin lyhytikäisiksi jääneiden Xedos- ja Infiniti –merkkien lopettaminen Euroopassa on lisännyt Hyundain varovaisuutta. Mielenkiintoista on myös nähdä, pärjääkö eurooppalaisen PSA-yhtymän uudehko DS-merkki ankarassa kilvassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula, Land Rover, Lexus, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Ison ranskalaisen sedanin paluu: DS 9 E-Tense on klassista luksusta Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Genesis G90 – korea vain kotimaana Autoilun aikakone: Mazdan Xedos 6 ja Xedos 9 -luksusmallit yrittivät ylös, mutta putosivat nopeasti Autoilun aikakone: Acura, Infiniti, Lexus, Amati ja Xedos – kun japanilaiset pyrkivät premium-luokkaan Autoilun aikakone: mitä olivat Autozam, ɛ̃fini (Anfini), Amati, Eunos, Xedos? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa