24.8.2016

Autojen suosikkivärit selville Suomessa – Kahden valtavärin osuus on miltei puolet!

Volkswagen VW Polo Harlekin 1995

Valkoinen jyrää, harmaa nousee, punainen on vakiosuosikki, mutta musta ei kelpaa huippuvuosien tapaan.

Näköhavainto katukuvasta ja pysäköintihalleista ei valehtele. Suomessa on paljon valkoisia autoja ja moni niistä on varsin uudenkarhea. Suomalaisten muut suosikkivärit saa selville yhtä helposti.

Trafin tuoreimpien tilastojen mukaan suomalaiset suosivat autojensa väreinä valkoista ja harmaata. Kahden valtavärin osuus on miltei puolet (46,6 %) kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista kuluvan vuoden ensimmäisenä vuosipuoliskona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valkoisen vahva kiri

Valkoisen nousu on ollut vahvaa, sillä vielä vuonna 2000 sen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli vain hitusen yli viisi prosenttia.

Audi A4 Allroad

Valkoinen on ponnistanut esiin vuosien 2006–2007 alhosta. Värin suosio on noussut jyrkästi aina vuoteen 2014 asti. Sen jälkeenkin valkoisen suosio on kasvanut, mutta hillitymmin.

Harmaan pitkä valtakausi

Harmaa kipusi kaikkein suosituimmaksi väriksi vuonna 2002, ja piti ykkössijaa vuoteen 2012. Huippuvuonna 2005 peräti 27,4 prosenttia uusista autoista oli harmaita.

Harmaata on koeteltu vuodesta 2009, jota on seurannut vuoteen 2014 asti kestänyt suosion jyrkähkö alamäki. Harmaan suosiokäyrä on siitä lähtien osoittanut ylöspäin.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

– Vaikka valkoinen jatkaa edelleen suosituimpana värinä, on toiseksi suosituimman harmaan värin suosio kääntynyt laskusta nousuun. Vaikuttaisi mahdollisesti siltä, että harmaa on ottamassa valkoista kiinni, Trafin erityisasiantuntija Pasi Kilpelä tulkitsee.

Täytyy myös muistaa, että tilastoissa hopea on värinä eritelty erikseen. Sen osuus on viime vuodet ollut kuutisen prosenttia.

Punaisella vakaa asema

Punainen oli vuonna 2000 Suomen kaikkein suosituin ensirekisteröityjen henkilöautojen väri: liki neljäsosa kaikista uusista autoista oli punaisia.

Seat Ibiza Cupra

Punaista on sittemmin koetellut suosion laantuminen.

– Näyttää kuitenkin siltä, että punainen on vuodesta 2007 alkaen koko lailla vakiinnuttanut paikkansa, Kilpelä analysoi.

Vakaa asema tarkoittaa noin 13 prosentin osuutta kaikista ensirekisteröinneistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Musta huipulla 2008

Musta väri oli alamaissa vielä vuonna 2000, jolloin sen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli alle viisi prosenttia. Sitten alkoi nousu.

Ford Kuga

Yhtämittainen suosion kasvu jatkui vuoteen 2008 ja lähes 19 prosenttiin – siitä musta on pudonnut nykyiseen alle 14 prosentin osuuteen.

Suosikkivärit herättävät tunteita

Auton suosikkivärit herättävät tunteita ja kirvoittavat mielipiteitä. Auton ulkoväri on tunne-, tyyli- ja mielipidekysymys.

Meitä autoilijoita ja värimieltymyksiä on kuitenkin moneksi. Joillekin auton värillä ei ole mitään valtakunnan väliä. Heille väri on tyystin yhdentekevä realiteetti, kunhan kulkupeli vie perille.

Ja on heitäkin, joille väri on turvallisuustekijä. Eräs tuntemani ahkera autoilija ei koskaan aio hankia valkoista autoa, sillä talvisin kanssaliikkujien voi olla vaikea havaita valkoista autoa valkoisesta lumimaisemasta.

Auton väri voi olla myös käytännöllinen valinta, pakon sanelama päätös. Etenkin autokuumeen vallassa oleva voi haluta autonsa mieluummin heti kuin juuri tietyn värisenä – uuden henkilöauton odotusaika voi väritoiveen vuoksi venähtää.

Uuden auton väri on tietty myös rahakysymys. Metallivärin saa lisävarustelistalta ruksaamalla ja kaivamalla kuvetta tyypillisesti 400–800 eurolla, joskus väri maksaa pitkälti yli tuhat euroa.

Erikoinen pinta erottuu

Väreillä voi erottautua harmaasta – monen mielestä – tylsän värisestä automassasta vaikka automalli olisikin tavanomainen perusauto. Erikoisia autovärejä tyypillisesti vihataan tai rakastetaan, niiden edessä harvempi jättäytyy välinpitämättömäksi.

Kantoja jakavat esimerkiksi kirkkaat värit kuten sähkönsininen, Granny Smithin vihreä tai sitruunankeltainen. Toisaalta myös hempeät pastellisävyt kuten vaaleat vihreän, keltaisen, pinkin ja sinisen sävyt erottuvat varmasti.

Mattapintaisten värien kannattajat ovat oma ryhmänsä. Mattapinta on usein kallis erikoisväri tai ympäriteipattu ratkaisu.

Automassasta erottuminen on sitä varmempaa, mitä oudompi on automallin ja värin yhdistelmä: kullanvärinen pikkuauto tai hempeän pinkki luksusvaunu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä väri pikkuautolle, mikä sportille?

Autoilijat jakaantuvat värikoulukuntiin, joiden mukaan jokin tietty väri ei sovi johonkin tiettyyn autoluokkaan. On esimerkiksi heitä, joiden mielestä valkoinen on vain pikkuautojen väri ja heitä, joiden mielestä katumaasturin tulee olla musta.

Katukuvan perusteella näyttää siltä, että valkoinen väri ei ole sidoksissa auton kokoon tai autoluokkaan. Valkoinen on ilmeisen suosittu niin pikkuauton, katumaasturin kuin farmariautonkin värinä. Monet kookkaat edustusluokan autot ovat puolestaan katuhavaintojen perusteella konservatiivisen värisiä: mustia tai hopeaisia.

Tekemäni erittäin pienimuotoisen twitterissä toteutun some-utelun perusteella urheilulliseen autoon sopivin väri on punainen, sitten musta ja keltainen. Hopea ei some-utelussa saanut suosiota, mutta klassisen British Racing Green -vihreän puuttumista paheksuttiin!

Mitä väriä karsastat, mitä väriä rakastat? Kerro mikä on suosikkivärisi autossa!

Teksti Marko Jokela Kuvat Volkswagen ja Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat