23.2.2024 Uutinen Autoliitto: Täyssähköisten työsuhdeautojen veroedun jatko toivottavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Jos veroetua ei jatkettaisi, johtaisi se kahdenlaisiin seurauksiin: osa luopuisi kokonaan työsuhdeautosta, osa vaihtaisi muuhun kuin sähköiseen työsuhdeautoon.” Sähköautoilu on vakiintumassa Suomen tieliikenteeseen, sillä 54 prosenttia uusista autoista oli ladattavia vuonna 2023, ja erityisesti työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus kasvaa nopeasti. Yksi liikenteen sähköistymisen kiihdyttäjä on ollut työsuhdeautojen veroetu. Käytössä olevan edun mukaisesti täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvo alenee 170 eurolla kuukaudessa ja vähäpäästöisten autojen verotusarvo 85 eurolla kuukaudessa.Jos nykyinen täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu loppuisi vuoden 2025 jälkeen, se johtaisi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan epätoivottaviin seurauksiin niin päästöjen vähentämistavoitteiden, liikenteen sähköistymiskehityksen, iäkkään henkilöautokannan nuorentumisen kuin autoilijoiden valintamahdollisuuksien kaventumisenkin kannalta.– Täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu on mahdollistanut monelle sähköautoon siirtymisen. Jos veroetua ei jatkettaisi, johtaisi se kahdenlaisiin seurauksiin: osa luopuisi kokonaan työsuhdeautosta, osa vaihtaisi muuhun kuin sähköiseen työsuhdeautoon.Molemmissa tapauksissa mennään Niemisen mukaan kehnompaan suuntaan: työsuhdeautoilija ajaisi autoa, joka olisi päästöjen kannalta huonompi vaihtoehto sekä mahdollisesti myös iäkkäämpi ja turvallisuuden puolesta uutta autoa huonompi ratkaisu.– Uutta tekniikkaa edustavaan ensimmäiseen sähkökäyttöiseen autoon on helpompi hypätä, kun se on työsuhdeauto. Kynnys omaan hankintaan verrattuna on alempi, Nieminen arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuo käytettyjä sähköautoja tarjolleHankintahinnaltaan vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpia sähköautoja tulee vielä varsin vähän käytettyinä tarjolle aidoiksi vaihtoehdoiksi heille, jotka haluaisivat siirtyä sähköautoilijoiksi, mutta joilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia hankkia itselleen uutta sähköautoa.Työsuhdeautoilijoiden auto- ja käyttövoimavalinnoilla on siten yhden kotitalouden autoilua laajempaa merkitystä. Kun työsuhdeautoilija tekee päätöksensä, tarkoittaa se, että tämä autoyksilö tulee 2–4 vuoden aikajänteellä tarjolle käytettynä autona.Noin joka viides teillämme liikkuva auto on joko entinen tai nykyinen työsuhdeauto.Sähköautojen lisääntyminen edesauttaa Suomen liikenteen haitallisten päästöjen vähentämistavoitteisiin yltämistä. Päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen, mikä tarkoittaisi, ettei Suomen teillä enää käytettäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita.Valtaosalla palkan päälleMoottori uutisoi aiemmin autoleasingyhtiö Secto Automotiven tilaamasta selvityksestä, jonka mukaan lähes 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on työsopimuksessaan kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin.Täyssähköisellä tai muulla vähäpäästöisellä työsuhdeautolla ajavalle alennetun veroarvon poistaminen aiheuttaisi 1 000–2 000 euron vuosittaisen lisälaskun. Secton selvityksen vastaajista 53 prosenttia arvioi, että muutos vähentäisi kiinnostusta valita työsuhdeautoksi ladattava tai täyssähköinen auto.Secto Automotiven teettämä selvitys toteutettiin lokakuussa 2023 ja siihen vastasi yhteensä 270 henkilöä organisaatioista, joilla on käytössään työsuhdeautoja. Selvityksen toteutti tutkimusyhtiö ValueClinic.Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) on kertonut kannattavansa vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poistoa.Autoalan arvion mukaan verokannuste on lisännyt täyssähköisten työsuhdeautojen rekisteröintejä vuosina 2021–2023 noin 8 300 täyssähköautolla. Vuosina 2024–2025 vaikutuksen ennakoidaan olevan noin 15 000 autoa, mikäli tuki jatkuisi vuoden 2025 jälkeen. Autoalan mukaan yritykset ovat suhtautuneet verokannusteeseen myönteisesti, sillä se soveltuu hyvin yritysten omiin vapaaehtoisiin päästövähennystoimiin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus, Secto Automotive a:2:{i:0;s:6:"149707";i:1;s:6:"149132";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous