12.11.2023

BestPoint-huoltomoduulilla matkailuauton vesihuolto yhtä helppoa kuin auton tankkaus

Kuva Janne Huhtala

Best Caravanin kehittämällä BestPoint-huoltomoduulilla onnistuu matkailuauton jätevesisäiliöiden tyhjennys ja vesisäiliöiden täyttö yhtä helposti kuin auton tankkaus huoltoasemalla.

Lahden Caravan -messuilla Best Caravanin toimitusjohtaja ja pääomistaja Lasse Sorvarin ja varatoimitusjohtaja Päivi Puoskari kertoivat yrityksen luomista uusista palveluista ja alan näkymistä.

-Uusien palveluiden myötä olemme nykyään karavaanarin tavaratalo, josta löytyy kaikki saman katon alta, kiteyttää Päivi Puoskari.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Idea syntyi asiakkaiden ongelmasta

Best Caravanin varatoimitusjohtaja Päivi Puoskari ja toimitusjohtaja Lasse Sorvari.

Best Caravan on kehittänyt karavaanarien käyttöön BestPoint-huoltomoduulin, jonka avulla matkailuauton tai -vaunun harmaa- ja ruskeavesisäiliöiden tyhjennys ja vesisäiliöiden täyttö sujuu yksinkertaisesti ja edullisesti. Mistä idea tällaisen moduulin kehittämiseen lähti, Lasse Sorvari?

-Se lähti yksinkertaisesti siitä meidän asiakkaiden ongelmasta, että tuolla tien päällä matkatessa ei ole riittävästi tyhjennys- ja täyttöpaikkoja.

Sorvarin mukaan esimerkiksi Kymenlaakson alueella eräät ABC-asemat ovat joutuneet sulkemaan jätevesisäiliöiden tyhjennyspaikat väärinkäytösten takia, mikä on pahentanut karavaanarien tilannetta entisestään. Moduuleita löytyy jokaisesta Best Caravanin toimipisteestä, mutta myös muista karavaanarien suosimista pysähdyspaikoista. Nyt BestPoint-moduuleja on jo parikymmentä ympäri Suomea, mutta tilausta on selvästi suuremmalle määrälle.

-Suomeen niitä mahtuu helposti yli 200 yksikköä, eli kymmenkertaisesti nykymäärään verrattuna. Ja me tietysti toimitetaan niin paljon kuin asiakkaat haluavat ostaa, toteaa Sorvari.

BestPoint-moduulin hankkiva yritys voi vapaasti hinnoitella sen käytön. Jos yrittäjä tuottaa muitakin palveluita karavaanareille ja siten hyötyy BestPointia käyttävistä asiakkaista, niin silloin sen käytön voi panna tosi halvaksi. Tällä hetkellä hintahaarukka on 4,90 - 8,90 euroa, jolla se on tunnin ajan vapaassa käytössä.

Mitkä sitten ovat BestPointin edut?

-Käytön kynnys madaltuu, kun on konseptoitu moduuli, joka toimii joka pisteessä täysin samalla tavalla. Se on kuin McDonalds, että asiakas tietää jo etukäteen mitä on tarjolla ja miten se toimii, tiivistää Päivi Puoskari.

Toinen etu tulee kustannuspuolelta. Jos esimerkiksi huoltoasemayrittäjä rakentaa erillisen rakennuksen karavaanareille vesihuoltoa varten, niin kustannus on helposti 50 000 euroa. BestPoint-moduulin hinta on siitä puolet, mutta se tarjoaa täysin samat edut. Lisäksi se on helppo tuoda paikalle, jossa vaaditaan enää sähkö-, vesi- ja viemärikytkennät. Ja näin on käytössä ympärivuotinen palvelupiste.

Ongelma on viime vuosina kasvanut siitäkin syystä, että matkailuajoneuvojen omavaraisuus on monipuolisemman varustelun kautta kasvanut, ja toisaalta etätöiden yleistyessä niillä liikutaan enemmän ja pidempiä aikoja. Puskaparkkien käyttö on samasta syystä yleistynyt, ja tällöin ei esimerkiksi leirintäalueiden ajokaivojen käyttö ole mahdollista. Puskaparkeissa myös WC:t ja suihkut ovat aktiivisemmassa käytössä, kun ei leirintäalueiden pesu- ja saniteettitilat ole käden ulottuvilla. Sorvari ja Puoskari luottavat ihmisten rehellisyyteen ja haluun toimia säännösten mukaan, kunhan se vain olisi mahdollista.

-Kyllä ihmiset lähtökohtaisesti haluavat toimia oikein ja säädösten mukaan, mutta jos infra ei anna mahdollisuutta toimia oikein, niin silloin on ratkaistava ongelma jotenkin. Sitä infraongelmaa me ollaan tällä lähdetty ratkaisemaan.

Julkinen sektori unohtanut karavaanarien tarpeet

Päivi Puoskari avaa ongelmaa asiakkaan näkökulmasta.

-Jos on hankittu sadan tonnin auto, niin kyse ei ole siitä ettei olisi rahaa tällaisten palveluiden käyttämiseen, vaan siitä ettei näitä paikkoja ole tarpeeksi. Eikä välttämättä aina edes tarkkaan tiedetä miten harmaavesien kanssa tulee toimia, niin jopa laillisiin paikkoihin vähän häveten lasketaan ne ”lähdetään karkuun”. Haluttiin ratkaista tämä ongelma, eikä odottaa niin kauan että asiaan tulee lisää rajoituksia tai luvanvaraisuutta.

Esimerkiksi Norjassa on valtiovallan taholta järjestetty pysähdyspaikoille ja levikkeille tyhjennyspaikkoja, Suomessa ei.

-Julkisella sektorilla ei varmaan edes mietitä, että mihin karavaanarit jätevedet laskee. Ihmettelenkin vähän kuntia ja kaupunkeja, että satamissa on kyllä veneille septitankkien tyhjennyspaikat ja vesisäiliöiden täyttömahdollisuus, mutta karavaanarit on unohdettu. Väitän, että kaupungit ja niissä toimivat yritykset tienaavat huomattavasti enemmän karavaanareilta kuin veneilijöiltä, onhan veneilysesonki paljon lyhyempi, kummastelee Sorvari.

Ilmainen pesu matkailuajoneuvolle

BestPointin lisäksi Best Caravan on tuonut toisenkin houkuttelevan palvelun, joka tosin on tarjolla vain yrityksen omille kanta-asiakkaille.

-Kanta-asiakkaat saavat käyttää meidän toimipisteiden pesukatuja virka-ajan ulkopuolella ilmaiseksi, eli käydä pesemässä autonsa meidän laitteilla ja pesuaineilla, sanoo Puoskari.

Kyseessä on siis puhtaasti ammattikäyttöön tarkoitetut laitteet, jotka päiväsaikaan ovat yrityksen omassa käytössä. Näin asiakas voi olla varma, että laitteet toimivat matkailuajoneuvojen pesussa ilman ongelmia. Ei tarvitse miettiä pysyvätkö peilit ja aurinkopaneelit paikoillaan tai mahtuuko se oma auto pesuriin. Samalla vältytään vieläkin suuremman ongelman riskiltä.

-Rekkapesuloissa jotkut on pesseet autojaan, mutta niissä on käytössä voimakkaammat pesuaineet ja mahdollisesti kovemmat vedenpaineet, ja pahimmillaan matkailuautojen pesussa sulaneita saumoja on jouduttu korjauttamaan käyttämällä autoa tehtaalla, toteaa Puoskari.

Erityisesti talvella matkailuajoneuvon pesu on monelle omakoti- tai rivitaloasujallekin ongelma, vaikka kesällä pesu vielä kohtuudella onnistuu omalla pihalla.

-Monet meidän asiakkaat toimivat talvella reissusta tullessaan niin, että ajavat meidän toimipisteen kautta. Pesevät siellä auton ja tyhjentävät kaikki vesisäiliöt. Meillä on muutamassa toimipisteessä saunakin käytössä, niin käyvät siellä ja nukkuvat pihalla matkaparkissa yön. Aamulla ajavat sitten puhtaalla autolla kotiin, sanoo Sorvari.

Miksi pesupalvelu sitten tarjotaan ilmaiseksi, ja toisaalta miksi se ei ole lainkaan käytössä muille kuin kanta-asiakkaille?

-Me haluttiin tarjota omille asiakkaille se ilmaiseksi. Siinä on ihan käytännön asia, että kun kanta-asiakas varaa pesuajan, niin järjestelmä tunnistaa heidät ja tiedämme kuka laitteita käyttää. Joskushan saattaa käydä niinkin, että lähtiessä jää talvella ovi auki, putket jäätyy ja tulee 30 000 euron vahinko. Sellaistakin on sattunut. Toiseksi kun me saadaan se meidän oman asiakkaan auto seuraavan kerran vaihdossa, niin se on pikkusen paremmassa kunnossa kun on annettu se infra heidän käyttöön, perustelee Sorvari.

Miltä sitten näyttää alan lähitulevaisuus bisneksen kannalta?

-Lahden Caravan -messuilla tehtiin enemmän kauppaa kuin viime vuonna. Mutta samaan aikaan pitää olla rehellinen, että eihän se maailmantilanne hyvältä näytä. Ei ole talouden syvintä kohtaa vielä nähty. Meidän asiakkaissa on se hyvä puoli, että moni on työnsä jo tehnyt ja rahansa tienannut eli on eläkkeellä, niin kuluttajaluottamus ei aivan suoraan heijastu kaupantekoon. Kyllä monet miettivät silti ostopäätöstä tarkemmin ja median syöttämä tieto talouden kehityksestä ohjaa päätöksiä. Toisaalta tämä on normaalia yrittämistä, välillä on parempia ja välillä huonompia aikoja, toteavat Sorvari ja Puoskari yhdessä.

Sorvarilla on tässäkin tilanteessa kiitoksen sanoja yrityksen asiakkaille.

-Ollaan kasvettu, luotu uusia toimipisteitä ja palveluita, ja palveltu samoja asiakkaita pitkänkin aikaa. Kun on tiukempi taloustilanne, niin löytyy asiakkaita joilla on arvostusta meitä kohtaan, tehdään edelleen kauppaa ja heidän ansiostaan ollaan pärjätty. Se vetää kyllä nöyräksi.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat