8.2.2024

BMW i5- ja 5-sarjan Touring ovat iso ja tehokas sijoitus perinteisen perhefarmarin tulevaisuuteen

BMW julkisti odotetusti uuden 5-sarjan farmariversion, suurempana kuin koskaan. Myös pitkäkattoisena mennään monipuolisella voimalinjakattauksella, tarkoittaen kaikkea täyssähköstä lataushybridin kautta dieseliin. BMW:n avauksen täyssähköisten farmariautojen maailmaan saa edullisimmillaan noin 77 000 eurolla.

BMW on vihdoin täydentänyt uuden 5-sarjansa malliston farmarikorimallilla, BMW:n kielellä Touringilla, mallikoodiltaan G61:llä. BMW on tarjonnut 5-sarjasta farmarikorista versiota jo E34 -polvesta lähtien eli yli 30 vuoden ajan. Vaikka katumaasturit kovasti jyräävät, on pitkäkattoisella vitossarjalaisella kilpailijoineen edelleenkin vakiintunut asiakaskuntansa ainakin Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Farkut uransa huipulla

BMW pisti 5-sarjansa uusiksi samaan aikaan, kun sen rakas vihollinen naapuriosavaltiosta julkisti uuden sukupolven E-sarjastaan. Molemmista on nyt siis tarjolla myös farmariversiot, monella mittapuulla parhaat farmariautot koskaan.

Farmariin päädytään sedanin ohi tietysti tilan ja käytettävyyden tarpeessa. Uuden 5-sarjan BMW:n kohdalla ainakin kokoa on enemmän kuin missään edeltäjässä, alkaen akselivälistä, joka on venähtänyt 20 millimetrillä. Kokonaispituuden puolella lisää on tullut puolestaan miltei 10 senttimetriä. Auto on niin ikään parin senttimetrin rajoissa edeltäjäänsä leveämpi ja korkeampi, siis joka suuntaan isompi.

G61-polven 5-sarjalainen tarjoaa hulppean 570 litran tavaratilan, joka on takaistuimet kaatamalla mahdollista laajentaa jopa 1 700 litraan. Tila on 45 litraa pienempi kuin uudessa E-sarjan farmarissa, mutta erot kääntyvät päälaelleen, mikäli töpselit astuvat kuvioihin. Mercedeksen lataushybridimallien tapauksessahan nimittäin ajoakku syö farmarin tavaratilasta jopa 155 litraa. BMW on puolestaan suunnitellut 5-sarjan niin, että samalle lavetille on voitu rakentaa myös täyssähköinen i5, jolloin lataushybridinkin akustolla on järkevä paikkansa, eikä 570 litran kontista lähde litraakaan pois.

BMW:n lähestymistapa G61:n muotoiluun noudattaa pitkälti samaa kaavaa, joka on ollut käytössä aina sieltä 90-luvun alusta lähtien. Siinä missä Mercedes lähti viemään E-sarjan farmaria shooting brake -suuntaan perin silmänruokaisin seurauksin, pitää BMW 5-sarjan Touringin takalasin suunnilleen siinä kulmassa missä ennenkin eli lähestymistapa on jossain määrin käytännöllisempi. Premiumluokassa on pysyttävä lestissä.

Muilta osin ulkonäössä (ja ominaisuuksissa muutenkaan) ei ole paljoakaan uutisoitavaa, sillä kyseessähän on vain eri korimalli jo tutuksi tulleesta uudesta 5-sarjasta, jonka muotoilua voisi yleisesti luonnehtia jopa rohkeaksi ja varustelua nykyaikaisen yltäkylläiseksi.

i5 Touring on aika tykki farkku

Mikä yhdistää vanhaa kunnon Trabantia ja BMW i5 M60 XDrive Touringia? Ei varmaan kovin moni asia, mutta ainakin luku 601. Trabantissa se on mallimerkintä, BMW:ssä teholukema hevosvoimina. Nelivetoinen i5 on siis kerta kaikkiaan 600-hevosvoimainen perhefarmari. Sen lisäksi 820 newtonmetrin hetkellisen huippuväännön turvin auto kiihtyy paikaltaan sataan 3,9 sekunnissa ja kulkee 230 kilometriä tunnissa. 81,2 kilowattitunnin akusta riittää tälle paketille virtaa 506 WLTP-kilometrin verran.

Takavetoinen i5 eDrive 40 Touring painottaa monella tapaa M-sisartaan enemmän järkiasioita. Sillä pötkitään 54 kilometriä pidemmälle pienemmän sähkönkulutuksen turvin, eivätkä 250 kilowattia eli 340 hevosvoimaa ja 430 newtonmetriä eivät tunnu ollenkaan hassummilta. Nollasta sataan ampaistaan 6,1 sekunnissa.

5-sarjalainen on tosiasia myös polttomoottorisena. Suomessa sen myynti alkaa nelisylinterisellä ja nelivetoisella dieselmallilla 520d XDrivella. Kaksilitrainen dieselmoottori luottaa kevythybriditekniikkaan, ja on teholtaan 145-kilowattinen eli hieman vajaat 200-hevosvoimainen. Farmarikorilla ja nelivedolla ei päästä aivan yhtä piheihin kulutuslukemiin kuin takavetoisella sedanilla, mutta dieselin tahriintuneesta (tai oikeammin tahritusta) maineesta huolimatta 520d XDrive Touring tulee olemaan äärimmäisen polttoainetaloudellinen vaihtoehto varsinkin, jos farmarikoriselle autolle tulee paljon maantiekilometrejä.

Kuten on sedan-mallinkin kohdalla, myös 5-sarjan Touring tulee saamaan palettiinsa lataushybridivaihtoehdot neli- ja kuusisylinteristen polttomoottorien kera. Niiden myynti alkaa kuitenkin hieman myöhemmin, ja myös hinnat ja muut maahantuontiin liittyvät tiedot varmistuvat tuonnempana.

Kirsikkana kakun päällä meillä on lupa odottaa ensimmäistä M5 Touringia lähes 15 vuoteen. Huhut kertovat, että kyseessä olisi BMW XM-sukuinen lataushybridimörkö.

Ensimmäiset hinnat selvillä

BMW 5-sarjan Touringin myynti käynnistyy pitkälti i5 edellä.

i5 eDrive 40 Touring on täyssähkömalliston edullisin, ja sen alkaen-hinnaksi on merkitty 76 900 euroa. M Sport -malliversio samalla voimalinjalla kustantaa 3 550 euroa enemmän.

i5 M60 XDrive kilpailee eri teholuokassa, ja niin myös eri hintaluokassa. 600-hevosvoimainen nelivetomalli maksaa tasan 106 000 euroa, ja siitähän ei päädy senttiäkään autoverona valtion kassaan. i5 M60 tarjoaakin mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi superfarmari Audi RS 6 Avantille, jossa on paperilla saman verran tehoa, mutta joka olisi Suomessa myytäessä autoveroineen jotakuinkin tuplahintainen.

Dieselmalli 520d XDrive on koko 5-sarjan Touring-malliston edullisin. 67 831 euron alkaen-hinnasta maksetaan noin 10 600 euroa autoveroa eli BMW pyytää dieselmallista lähemmäs 20 000 euroa edullisinta sähkömallia vähemmän. Kymppitonnin kokonaishintaerossakin riittää laskemista, kumpi tulee viivan alla lopulta edullisemmaksi tai omiin tarpeisiin sopivammaksi.

i5 Touringin hintaero sedan-malliin on plus 1 500 euroa, dieselmallin puolestaan noin 2 700 euroa, eron selittyessä jälleen kerran autoverolla. Tämän perusteella lataushybridimalleille voisi epävirallisesti ennustaa seuraavia alkaen-hintoja: 530e Touring ~ 67 000 euroa, 550e Touring ~ 90 000 euroa.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat