24.7.2023

Buick suututti Opel Insignian – saksalaisvalmistajan suunnittelema Regal-haamumalli jatkaa tuotantotaivaltaan Kiinassa hurjistuneen näköisenä

Opel lopetti General Motors -taipaleensa jo kuusi vuotta sitten, eikä Insigniaakaan ole valmistettu enää vähään aikaan. GM voi siis tehdä Opel-perinnölleen mitä haluaa.

Moottori on käsitellyt Opel Insignian maailmankiertuetta jo aiemmin juttusarjassa Nimi muutettu. Riippuen maanosasta ja ratin sijoittelusta saksalaisvalmistajan lippulaiva tunnettiin myös Buickina, Chevroletina, Holdenina ja Vauxhallina.

Opel valmisti Insigniaa Rüsselsheimissa kahdessa eri sukupolvessa, Opelin tapaan nimettynä Insignia A:na ja -B:nä. Jälkimmäinen eli B-Insignia oli tuotannossa Opelina ja Vauxhallina vuodesta 2017 viime vuoden loppuun asti. Auto oli viimeinen GM-ajan tuote Opelin mallistossa, sillä silloinen PSA Peugeot-Citroënhan osti merkin nimenomaan vuonna 2017 ja sittemmin se päätyi PSA:n mukana Stellantis -jättikonserniin.

Buick Regal GS
Buick Regal ennen

Insignia B oli siis Opelin viimeinen muisto General Motorsista, mutta myös General Motorsin viimeinen muisto Opelista. Buick Regalin nimellä nykyään ainoastaan sedanina myytävä D-segmenttiläinen on myynnissä ainoastaan Kiinassa, mutta tuoreesta faceliftistä päätellen vielä hyvän aikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi ilme päälleliimattuna

Regalin faceliftin tarkoitus on tietenkin tuoda ikääntyvään sedaniin merkin tuorein ilme, joka nähtiin aikanaan villissä Wildcat -konseptissa ja nyttemmin tuotantoautoista esimerkiksi Encore GX -crossoverissa. Uusi ilme sisältää 124 vuotta vanhan autobrändin uusimman logon, uudet valot sekä ennakkoluuloja uhmaavan keulailmeen.

Buick Regal jälkeen

SAIC-GM -yhteisyritys on nykyisin Buick Regalin ainoa valmistaja. Tämän myötä myös auton facelift on toteutettu Kiinassa. Muutokset koskevat vain keulaa, sillä kyljet ovat täysin entisellään ja perässäkin uutta on vain mainittu logo. Buickin uusi ilme on siis liimattu vanhan tutun mallin päälle.

Buickin myynnistä peräti 80 prosenttia tapahtuu nykyään Kiinassa, joten merkin kannattaa panostaa sikäläisille markkinoille.

Vielä ei ole selvää, puuttuuko SAIC-GM esimerkiksi Regalin moottoripalettiin, mutta on vähintäänkin epätodennäköistä, että Opelilta perittyihin nelisylinterisiin tai Regal GS:n tapauksessa 3,6-litraiseen V6:een lähdettäisiin kajoamaan.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Buick, Motor1, Auto Home Kuvat: Buick via Auto Home

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat