21.8.2022

Ajan merkki: Seuraava Buick Wildcat kulkee sähköllä

Buick Wildcat EV -konsepti vuodelta 2022.

Wildcat EV Concept kaivaa arkistojen pohjalta hienon mallinimen esitellessään maailmalle Buickin seuraavaa muotokieltä.

Wildcat juontaa mallinimenä Buickin historiassa pitkälle, niin konsepti- kuin tuotantoautonakin. Ensi kertaa nimi nähtiin vuonna 1953 villissä urheiluautokonseptissa, ja sitä seurasi vielä kaksi muutakin samannimistä konseptia. Tuotannossa Wildcat on puolestaan ollut kahdessa erässä vuosina 1963 - 1970, silloin suurikokoisena sedanina full size -kokoluokassa. Vuonna 1985 seurasi taas yksi Wildcat -konsepti.

Vuoden 2022 Wildcat - 69 vuotta ensimmäisen jälkeen - on ensi kertaa täyssähköinen. Syvimmältä olemukseltaan se ei kuitenkaan ole muuttunut mihinkään, onhan tälläkin kertaa kyseessä näyttävä konseptiauto, jonka tehtävänä on näyttää omana aikanaan suuntaa merkin tuleville malleille. Ja tässä tapauksessa voi myös hyvällä omallatunnolla käyttää nimitystä coupé. Auto on 2+2 -paikkainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Terävää ja rohkeaa - niin kuin pitääkin

Buickin mukaan Wildcat EV Concept ennakoi aidosti merkin tulevaa muotokieltä. Konseptit ovat aina revitteleviä, mutta niiden piirteitä sovelletaan tuotantoasuisissa malleissa.

Buick on hieman hakenut paikkaansa General Motorsin brändipaletissa, ja käynyt varmasti liipaisimellakin Pontiacin, Oldsmobilen ynnä muiden lakkautettujen merkkien rinnalla. Wildcat EV Concept terävöittääkin linjoillaan Buickin suuntaviivoja.

Wildcatin perusteella voimakkaasti eteenpäin nojaava keula hallitsee näitä suuntaviivoja. Sähköauton voimalinjan jäähdytysilmanotto on viety alas ja keskelle, terävien linjojen sekä Micro-LED -valojen ja projektorilinssien vallitessa muuta keulaa. Kylkien voimakas pokkaus on saatu hienostuneella muistuttamaan niistä 50-luvun urheiluautoista. Ja vanteethan aina kruunaavat kokonaisuuden, tällä kertaa Jet Agesta inspiroituneena, suihkuturbiinin siipien muodossa.

Uutuudelle tilausta

Buick käy todetusti läpi pitkällistä muutosvaihetta, jossa sen paikka General Motorsin sisällä, GMC:n ja Cadillacin väliin osuvana, Pohjois-Amerikkaan sekä erityisesti Kiinaan suunnattuna premium-sähköautomerkkinä hiljalleen lutviutuu.

Uuden muodon saanut logo on osa mittavaa brändiuudistusta. Tällä tyylillä mennään uusissa Buickeissa mallivuodesta 2023 alkaen.

Tällä haavaa Buickin mallisto USA:ssa koostuu ikääntyvistä crossovereista, isomman LaCrosse -sedanin ja Opel Insignia -laina Regalin poistuttua vuosikymmenen vaihteessa markkinoilta. Kiinassa mallisto on huomattavasti laajempi, mutta suurin osa näistä "lisä"malleista on toteutettu joko suoraan logonvaihdoilla tai sitten kevyillä muutoksilla esimerkiksi vanhan Daewoon tai GM-Opelin tuotteista.

Encore on Pohjois-Amerikan Buick-malliston pienin, ja enää ainoa jäljellä oleva Opel-klooni Regalin poistuttua kuvioista. Encoren taustalla on tietenkin Opel Mokka / Mokka X.

Wildcat yhdistettynä hiljattain aiemmin nähtyihin, futuristisiin tila-autokonsepteihin todellakin johdattavat Buickia ulos pitkään jatkuneesta välitilasta kohti aidosti yksilöllistä ja puoleensavetävää premium-mallistoa.

Lähde ja kuvat: Buick Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat