30.11.2021 Ajoneuvot Buick visioi tulevaisuuden huipputila-autojaan – GL8 Flagship ja Smart Pod Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Buick kuuluu niihin autonvalmistajiin, joiden mielestä tila-auto elää ja voi hyvin. Siispä se esitteli Kiinassa kaksi kyseisen lajityypin konseptia: maanläheisen ja melko korkealentoisen. General Motors on eri merkkiensä kanssa hakenut viime vuosina paikkaansa autoilevassa maailmassa. Pontiacin lopullisen lakkauttamisen jälkeen on muun muassa seurannut totaalinen Euroopasta vetäytyminen Saabin, Chevroletin ja Opelin myötä sekä Australian toimintojen päättyminen. GM:n pääbrändit ovat aakkosjärjestyksessä Buick, Cadillac, Chevrolet ja GMC. Ne kuulostavat kaikki periamerikkalaisilta automerkeiltä, mutteivät välttämättä toisiinsa verrattuna loppujen lopuksi kovin erilaisilta sellaisilta. Chevrolet keskittyy laajasti Amerikan mantereeseen sekä joihinkin muihin yksittäisiin markkinoihin hyvin laajapohjaisella mallistolla. Cadillac on konsernin arvostettu luksusmerkki ja GMC puolestaan asettuu suv-/hyötyajoneuvomallistoineen johonkin siihen väliin, kattaen myynnillisesti Pohjois-Amerikan sekä Lähi-idän. Aivan yhtä perinteikkäällä Buickilla onkin riittänyt enemmän hakeutumista, mutta sillekin on löytynyt oma paikkansa, eritoten Kiinan suuntaan panostavana premium-merkkinä. Ohessa esiintyvät kaksi tila-autokonseptia saivat maailmanensi-iltansa vastikään Auto Guangzhou -tapahtumassa Kiinassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Smart Pod Concept Vehicle Jossain tuolla termosfäärin perukoilla liitelee Buick Smart Pod (”älykapseli”) -konsepti eli VIP-tason autonominen, sähköllä kulkeva auton ja loungen yhdistelmä. Jos ajopeli hoitaa itse itsensä määränpäähän, voi matka-ajan käyttää johonkin hyödylliseen. Se on Smart Podin idea. Laatikkomaisen käytännöllisesti muotoiltuun kulkuneuvoon astutaan lavean liukuoven kautta. Autolle saavuttaessa tuhannet mikroledit toivottavat tulijan suurieleisesti tervetulleeksi. Oven takaa avautuu matkustamo, joka on huomattavan avara ja valoisa. Innovatiiviseksi kutsuttu säleikkölasi päästää paljon valoa sisään, mutta vähän ulos. Istuimia tila-autossa on vain kaksi. Ne ovat erilliset, monen monituisilla mukavuuksilla varustetut, ja ne on mahdollista kallistaa lentokoneiden bisnesluokista tuttuun lie-flat -asentoon. Yksi hyvä tapa käyttää matka-aika hyväksi onkin lepohetken pitäminen. Matkustamon etuosassa on kojelaudan sijaan laaja taso sekä 50-tuumainen retina-näyttö; matkan aikana voi niin ikään hoidella bisneksiä. Matka saattaa taittua rattoisasti myös kukkia nyppimällä. GL8 Flagship Concept Vehicle GL8 Flagship -konsepti enteilee Buickin nykyisen, samaa nimeä kantavan, lippulaivatason tila-auton seuraajaa. Se on Buickin lippulaiva ja se on suunniteltu Kiinassa – kuka olisi vielä hetki sitten voinut uskoa? Suunnittelusta on tarkalleen vastannut Pan Asia Technical Automotive Center Shanghaissa. Se on GM:n ja kiinalaisen SAIC:in yhteisyritys. Sieltä on peräisin myös nykyisin tuotannossa oleva GL8 Flagship. Kuten todettua, Flagship Concept on jonkin verran lähempänä maata, ehkä siinä troposfäärin ja stratosfäärin rajalla. Perusmuoto on ihan tavallisesta, joskin suurikokoisesta, tila-autosta, futuristisin elementein toteutettuna. Nelipaikkainen sisusta huokuu jälleen kerran lippulaivatason materiaaleja, tyyliä ja ominaisuuksia. Istuimet ovat tässäkin laajasti mukailtavat, ja etuistuimia voi myös käännellä haluamiinsa suuntiin. Kaikkein perinteisimmän ratin on korvannut ohjain-tyyppinen ratkaisu, ja näyttöpinta-alaa riittää 30 tuuman verran. Sen lisäksi löytyy koko tuulilasin levyinen HUD. Toimintoja voi kontrolloida laaja-alaisesti myös puheohjauksella. Musiikkia soitetaan matkustajille päänojiin sijoitetuilla, tasokkailla kaiuttimilla. Kuvassa näkyvän teetarjottimen ansiosta autossa onnistuu perinteisen kiinalaisen teehetken vietto oikeaoppisin kuvioin. GL8 Flagship pitää sisällään laajoja autonomisen ajamisen toimintoja. Ja kyllä, lippulaiva voi ihan yhtä lailla olla myös tila-auto. Juuri nähdyistä konseptimalleista kumpikin tähyää sanalla sanoen korkealle. Lähde ja kuvat: Buick Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Käytetyt erikoisuudet – Buick Riviera Käytetyt erikoisuudet – Buick Skylark Huutokauppahelmet – Buick Super Estate Wagon Lincoln Zephyr hurmaa nimellään ja muotoilullaan – vain Kiinassa Cadillac Escala: Suurten johtajien konseptivaunu Ioniq Seven eli eräänlainen autonomisesti sähköllä liikkuva, itse itsensä siivoava olohuone Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta