20.2.2018 Ajoneuvot Citroën keksii sedanin uudelleen – ”emme halua pelkkiä katumaastureita” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5:n poistuttua markkinoilta on pohdittu, aikooko ranskalaismerkki palata enää isompien sedaneiden hiipuvaan segmenttiin. Luonnollisesti mahdollinen paluu tapahtuu tuttuun tyyliin. Reippaasti erikoisuutta tavoitteleva ranskalaisvalmistaja ei halua luottaa pelkkiin katumaastureihin. Pääjohtaja Linda Jackson ja tuotejohtaja Xavier Peugeot (!) keskustelivat sedaneiden asemasta brittiläisen Top Gear -autolehden kanssa.– Emme halua olla vain niche-valmistaja, mutta emme halua tehdä vain katumaastureita. Jotta olisit uskottava, täytyy valmistaa pieniä autoja, isoja autoja ja katumaastureita. Tämä silti, vaikka sedanit eivät juuri myy nykyisin, kiteyttää merkkiä luotsaava Jackson.– Perinteinen sedan on lähes kuollut Euroopassa. Meidän täytyy keksiä se uudelleen ja tehdä siitä moderni ja houkutteleva kuten katumaastureista. Tulemme näkemään katumaastureiden suunnittelutyyliä myös muissa segmenteissä. Yritämme motivoida muotoilijoitamme. Jos sedanisi on klassinen tai perinteinen, pelkäänpä, että olet pulassa, kommentoi puolestaan Citroenin tuotejohtaja Peugeot.– Meidän uusi sedanimme tulee olemaan raikas henkäys – emme harrasta perinteistä enää. Meidän täytyy soveltaa Citroën Cactus -asennetta jokaiseen segmenttiin, Jackson jatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi välttämättä massatuoteIsot ranskalaissedanit eivät ole kovinkaan usein myyntimenestyksiä, joten tuntuu rohkealta tähdätä edelleen D-segmenttiin. Jacksonilla on kuitenkin näkemys aiheesta:– Selvästi täytyy tasapainoilla myyntimäärän ja -katteen välillä.Jackson kertoo myös, että suurin syy pitkälle tauolle Citroënin D-segmentin sedanin suhteen johtuu siitä, että hänen tiiminsä on keskittynyt pirteästi oudon Citroënin ja luksusmuotiin tähyävän DS:n eriyttämiseen.Mitä Cactus-mentaliteetti voisi sitten olla sedaneitden maailmassa, paitsi Airbumpeja ja uuden C4 Cactuksen jousitusjärjestelmä? Vihje oli 2016 Pariisin autonäyttelyssä, jossa nähtiin CXperience-konseptiauto.– CXperience-konseptilla (kuvissa) halusimme näyttää, että voimme tehdä ison mukavan auton ilman perinteisiä aineksia. Ei nahkaa, puuta tai kromia.Suurten ranskalaisautojen faneille saattaa siis olla lähivuosina hyviä uutisia.Lähde: Top Gear Kuvat: Citroën, Lauri Ahtiainen, Aake KinnunenLue myös:Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Citroënin klassikkohuutokauppa – tulossa kevätmuuttaja myös Suomeen! Muistatko tämän: Citroënin Activa tarjosi alustojen aatelia jo 30 vuotta sitten Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä Päivän kuva: Citroënin salaiset kammiot Citroën-pomo Jackson: C5 palaa mallistoon 2020 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti