20.2.2018 Ajoneuvot Citroën keksii sedanin uudelleen – ”emme halua pelkkiä katumaastureita” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5:n poistuttua markkinoilta on pohdittu, aikooko ranskalaismerkki palata enää isompien sedaneiden hiipuvaan segmenttiin. Luonnollisesti mahdollinen paluu tapahtuu tuttuun tyyliin. Reippaasti erikoisuutta tavoitteleva ranskalaisvalmistaja ei halua luottaa pelkkiin katumaastureihin. Pääjohtaja Linda Jackson ja tuotejohtaja Xavier Peugeot (!) keskustelivat sedaneiden asemasta brittiläisen Top Gear -autolehden kanssa.– Emme halua olla vain niche-valmistaja, mutta emme halua tehdä vain katumaastureita. Jotta olisit uskottava, täytyy valmistaa pieniä autoja, isoja autoja ja katumaastureita. Tämä silti, vaikka sedanit eivät juuri myy nykyisin, kiteyttää merkkiä luotsaava Jackson.– Perinteinen sedan on lähes kuollut Euroopassa. Meidän täytyy keksiä se uudelleen ja tehdä siitä moderni ja houkutteleva kuten katumaastureista. Tulemme näkemään katumaastureiden suunnittelutyyliä myös muissa segmenteissä. Yritämme motivoida muotoilijoitamme. Jos sedanisi on klassinen tai perinteinen, pelkäänpä, että olet pulassa, kommentoi puolestaan Citroenin tuotejohtaja Peugeot.– Meidän uusi sedanimme tulee olemaan raikas henkäys – emme harrasta perinteistä enää. Meidän täytyy soveltaa Citroën Cactus -asennetta jokaiseen segmenttiin, Jackson jatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi välttämättä massatuoteIsot ranskalaissedanit eivät ole kovinkaan usein myyntimenestyksiä, joten tuntuu rohkealta tähdätä edelleen D-segmenttiin. Jacksonilla on kuitenkin näkemys aiheesta:– Selvästi täytyy tasapainoilla myyntimäärän ja -katteen välillä.Jackson kertoo myös, että suurin syy pitkälle tauolle Citroënin D-segmentin sedanin suhteen johtuu siitä, että hänen tiiminsä on keskittynyt pirteästi oudon Citroënin ja luksusmuotiin tähyävän DS:n eriyttämiseen.Mitä Cactus-mentaliteetti voisi sitten olla sedaneitden maailmassa, paitsi Airbumpeja ja uuden C4 Cactuksen jousitusjärjestelmä? Vihje oli 2016 Pariisin autonäyttelyssä, jossa nähtiin CXperience-konseptiauto.– CXperience-konseptilla (kuvissa) halusimme näyttää, että voimme tehdä ison mukavan auton ilman perinteisiä aineksia. Ei nahkaa, puuta tai kromia.Suurten ranskalaisautojen faneille saattaa siis olla lähivuosina hyviä uutisia.Lähde: Top Gear Kuvat: Citroën, Lauri Ahtiainen, Aake KinnunenLue myös:Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Citroënin klassikkohuutokauppa – tulossa kevätmuuttaja myös Suomeen! Muistatko tämän: Citroënin Activa tarjosi alustojen aatelia jo 30 vuotta sitten Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä Päivän kuva: Citroënin salaiset kammiot Citroën-pomo Jackson: C5 palaa mallistoon 2020 Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle