28.6.2020

Citroënin mukavuuspainotteinen historia: omilla ratkaisuilla parempaan ajomukavuuteen

Citroen mukavuus

Autonvalmistajat ovat halunneet kautta aikojen panostaa ajamisen mukavuuteen, sillä kuka nyt epämukavalla autolla haluaisi ajaa? Ranskalaisvalmistaja Citroën kertoo vuosien saatossa käyttämistään ratkaisuista, joilla matkantekoa on mukavoitettu.

Citroën korostaa pitäneensä ajomukavuutta keskeisenä käsitteenä kaikissa valmistamissaan autoissa ja pyrkineensä järjestelmällisesti luomaan uudenlaisia ideoita eristääkseen auton matkustamon ulkopuoliselta hälyltä.

Heti alussa ranskalaisvalmistaja kertoo tarjonneensa muita enemmän varusteita ja korkeampaa mukavuustasoa. Vuonna 1919 debytoineessa Citroën Type A:ssa oli myös valmistajan mukaan ylellisyyksiä, kuten käynnistin, pehmustetut istuimet ja sähkövalot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuuden kautta kansainväliseksi

Muutama vuosi myöhemmin Type C:ssä André Citroënin tavoitteena kerrotaan olleen muuttaa auto entistäkin mukavammaksi. Hänen kerrotaan halunneen matkustajien voivan nousta autoihinsa helposti ja laskeutua mukaviin istuimiin koville penkeille kiipeämisen sijaan.

Mukavuus näkyi auton suosiona Ranskan ulkopuolellakin, 1920-luvun alkupuolella Citorëneja kerrotaan olleen takseina myös Lontoossa.

Vuosien varrella Citroën kertoo esitelleensä ajomukavuutta parantavia innovaatioita jokaisessa mallissaan: esimerkiksi rautarungon, jarrutehostimen ja itsekantavan korin.

Citroën Traction Avantissa esiteltiin maailman ensimmäinen massatuotettu itsekantava kori etuvetoisessa autossa. Ratkaisun kerrotaan parantaneen auton jäykkyyttä, turvallisuutta, käsiteltävyyttä ja ajomukavuutta.

Traction Avantin etupäässä mukavuutta haettiin erillisjousituksella. Matkustajien ergonomian parantamiseksi autossa oli kardaanitunnelin puuttumisen mahdollistama tasainen lattia.

Mikä muu muka?

Ehkä Citroënin tunnetuin innovaatio, kaasunestejousitus esiteltiin Citroën DS 19:ssa Pariisin autonäyttelyssä 1955. Sama tekniikka otettiin myöhemmin käyttöön muussa Citroën-mallistossa rakenteen tuoman pehmeyden ansiosta.

Kaasunestejousitusta käytettiiin Citroëneissa vielä 2010-luvullakin, mutta sitemmin siitä on luovuttu. Enemmän kaasunestejousituksesta ja sen historiasta voi lukea erillisestä jäähyväisjutustamme.

Riippumattoa ja ministerisohvaa

Avaintekijänä mukavuuteen Citroën mainitsee myös istuimensa. 2CV:n riippumattomaiset istuimet oli suunniteltu riippumattomaisiksi, mukaviksi ja paikaltaan irroitettaviksi. DS:ssä esiteltyjen istuintyynyjen materiaalin tiheyden ja kimmoisuuden kerrotaan säädetyn soveltumaan jousituksen luonteeseen.

DS 19:n seuraajissa, GS-, CX-, SM- ja BX -malleissa otettiin käyttöön vaahtomuovi-istuimet, joissa oli pehmeät istuintyynyt, reisi- ja jalkatuet ja sivutuet. Samassa yhteydessä valmistaja kertoo myös tuoneensa tarjolle ylellisen Jersey-verhoilun, jonka kerrotaan tyylikkyyden lisäksi olleen erittäin mukava materiaali istumiseen.

Lisää ylellisyyttä takaistuimille tarjosi CX Prestige, jossa esiteltiin lepotuella varustetut lounge-istuimet. Vuosina 2006–2012 valmistettu C6 Grand Luxe tarjosi puolestaan sähköisen ohjaimen kautta kallistettavat takaistuimet, joita pystyi myös liu’uttamaan eteenpäin ministeriautojen tapaan.

Tämän päivän istuininnovaatioksi ranskalaisvalmistaja kertoo advanced comfort -mukavuusistuimet, jotka henkivät valmistajan mukaan muotoilullaan vanhaa aikaa, mutta takaavat silti mukavan asennon.

Lähde: Citroën Kuvat: Citroën ja Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat