26.7.2024

Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla

Kuva Dacia, Tesla, Volkswagen

Romanialaisen pikkuauton voittokulkua ei tunnu pysäyttävän mikään. Teslan voittokulku sen sijaan on hiipumaan päin myös Euroopassa, vaikka se myydyimmän sähköauton titteliä edelleen kantaakin.

Vuoden 2024 H1:n eli ensimmäisen puolikkaan automyyntitulokset pystyvät kertomaan jo jotain autonvalmistajien koko vuoden myyntikunnosta. Tammikuun ensimmäisen ja kesäkuun viimeisen päivän väliset myyntitulokset kertovat ainakin sen, että asetelmat ovat hieman muuttumassa viime vuoteen verrattuna, joka oli tietyiltä osin erikoinen autovuosi Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dacia Sandero myydyin, Model Y putosi

Pääotsikko Euroopan vuoden 2024 H1:stä saadaan muodostettua kertomalla, kuka syöksi kenet pois myydyimmän paikalta viime vuoteen nähden. Mainittakoon tähän alkuun, että "Euroopalla" tarkoitetaan tässä tapauksessa yhdessä EU:ta, Islannin, Liechtensteinin, Norjan ja Sveitsin muodostamaa Euroopan vapaakauppajärjestöä EFTA:aa sekä Isoa-Britanniaa.

Romanialaismerkki Dacian ihastuttavan simppeli ja yksinkertaisesti halpa pikkuauto on vedonnut eurooppalaisasiakkaisiin jo pitkään, mutta nyt se saavutti vihdoin kirkkaimman myyntikruunun siitäkin huolimatta, ettei se ole suosittu leasing-auto. Sandero on ehtinyt johtaa pelkästään yksityisasiakkaiden perusteella laskettuja tilastoja jo vuodesta 2017 lähtien.

Eurooppalaiset ostivat kuluvan vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana 143 596 Dacia Sanderoa eli noin 16 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 H1:n aikana. Sanderon myynti kasvoi myös maailmanlaajuisesti.

Kuluvan vuoden ensimmäistä puolikasta myynnillisesti hallitseva Dacia Sandero on vähän joka suhteessa perin erilainen auto koko viime vuoden osalta Euroopan myydyimmäksi automalliksi päätyneeseen Tesla Model Y:hyn verrattuna. Teslan kahdesta katumaasturista pienempi myi viime vuonna Vanhalla mantereella historiallisia lukemia, mutta tämän vuoden osalta myynti on takunnut, ainakin nyt suhteessa edelliseen. Tesla Model Y löysi vuoden 2024 H1:llä Euroopasta yhteensä 100 755 uutta kotia, missä on noin 26 prosentin pudotus viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Tällä tuloksella viime vuoden tilastoykkösenä päättänyt Model Y ylsi Euroopan kokonaismyyntitilastossa "vasta" sijalle kahdeksan.

Tesla Model Y

Tesla Model Y:n tummalla pilvellä on edelleenkin hopeareunus; se on vuoden 2024 H1:llä säilyttänyt paikkansa sekä Euroopan, Kiinan että USA:n myydyimpänä sähköautomallina.

Jos katsotaan vielä Euroopan vuoden 2024 H1:n top 5 Dacia Sanderon johdolla, hyvin eurooppalaispainotteisesti mennään. Toista sijaa pitää nimittäin hallussaan peräti 43 prosentin nousun tehnyt Volkswagen Golf 125 993 kappaleen myynnillään, kolmantena on Sanderon sukulaismalli Renault Clio (114 623 kappaletta, +15 %), neljänneltä sijalta löytyy Volkswagen T-Roc (111 381 kappaletta, pysyi lähes samassa), kun taas viidennelle sijalle ylsi Peugeot 208 (107 097 kappaletta, nousua prosentin verran).

Erityisen hyvin Euroopan H1:n tilastossa on pärjännyt myös Volkswagen Golf, jolla on varsin perinteinen ja vankka asema Euroopan myyntitilastojen kärkipaikoilla.

Sähköautobuumin kovin terä katkennut

Kun lähdetään miettimään syitä sille, miten vain polttomoottorisena myytävä, halpamerkiksi identifioituvan Dacian valmistama B-segmentin hatchback onnistui lyömään laudalta niiiiiiin trendikkään sähköcrossoverin, niitä löytyy varmasti monia.

Tosiasia on nyt ainakin se, että sähköautojen myyntikäyrät ovat ehkä jonkin ajan takaisten odotusten vastaisesti laskemaan päin. Tämä ei ainakaan toistaiseksi tarkoita, että sähköautojen myynti laskisi Euroopassa, vaan sen sijaan niiden myynnin nousukäyrät ovat huomattavasti matalammat. Viime vuoteen nähden oltiin enää muutaman prosentin verran plussan puolella. Jos vastaava kehitys edelleen jatkuu, ennemmin tai myöhemmin sähköautojen kohdalla aletaan törmäämään miinusmerkkisiin vuosiin. Tesla on tunnetusti pelkästään sähköautovalmistaja, ja tällainen kehityskulku tietysti osuu siihen.

Toinen Teslan ongelma on kilpailu. Tesla pärjäsi hyvin puolijohdepulassa, se on saanut huomattavan paljon julkisuutta, ja se on myynyt varsinkin juuri Model Y:tä kilpailukykyisillä hinnanalennuksilla, mutta ikuisesti tämäkään resepti ei kuitenkaan kanna. Teslaan kohdistuu huomattavaa kilpailua niin eurooppalaisvalmistajilta, muilta amerikkalaisvalmistajilta ainakin Pohjois-Amerikan markkinoilla sekä tietysti nousevilta kiinalaisvalmistajilta. Kun siis sähköautojen kysyntä on edelleen, tosin aiempaa maltillisemmin Euroopassa noussut, ja Teslan myynti samalla laskenut, tuohon erotukseen voi laskea muiden sähköautojen valmistajien nousua.

Yksi automerkki toisensa perään on viime aikoina lähtenyt peruuttelemaan kunnianhimoisia sähköautotavoitteitaan. Viimeisen ehkä vuoden aikana lähes jokainen merkittävä autonvalmistaja on jollain tasolla kertonut himmaavansa tahtia täyssähköisyyteen siirtymisen kanssa, ja palauttanut polttomoottorit ja hybridivoimalinjat niiden rinnalle suunnittelupöydälle.

Mitä tästä kaikesta voimme oppia? No ainakin sen, että mistään ylhäältä käsin näitä käyttövoima-asioitakaan on turha määräillä. Asiakkaat ovat paras taho määrittelemään miten ja millä Eurooppa ja muu maailma liikkuvat.

Lähteet: Autocar, Autonews Europe, Dacia

Luetuimmat