19.11.2020

Daimler ja Geely suunnittelevat hybridiauton polttomoottoria yhteistyössä

Daimler karsii jopa 15 000 työpaikkaa

Daimler ja Geely suunnittelevat polttomoottoria hybridivoimalinjassa käytettäväksi. Yhteistyö voisi säästää Daimlerilta jopa satoja miljoonia euroja.

Daimler ja Geely suunnittelevat polttomoottoria hybridiautoja varten. Tavoitteena on luoda seuraavan sukupolven modulaarinen polttomoottori. Saksalainen talousalan lehti Handelsblatt kertoi, että Daimler vastaa näiden moottorien kehitystyöstä ja sama lehti myös raportoi ensimmäisenä yhteistyöstä.

– Yritykset aikovat kehittää erittäin taloudellisen modulaarisen moottorin, kertoi Daimlerin edustaja Automotive News Europen mukaan.

Daimlerin edustaja jatkoi, että tätä moottoria on tarkoitus hyödyntää hybridivoimalinjojen osana ja sitä on tarkoitus valmistaa sekä Euroopassa että Kiinassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Daimler ja Geely suunnittelevat polttomoottoria

Daimlerin mukaan polttomoottorien valmistus jatkuu Saksassa, mutta samaan aikaan valmistajan Saksassa sijaitsevia tehtaita varustellaan vähän kerrallaan valmistamaan sähköisiä voimalinjoja. Alkuperäisen lähteen, Handelsblatt-lehden, mukaan yhteistyö säästäisi autonvalmistajalta jotakin 100 miljoonan ja 1 miljardin euron väliltä. Geely omistaa nykyisellään 9,69 prosenttia Daimlerin osakekannasta.

Uutinen tuli kuitenkin täytenä yllätyksenä Daimlerin yritysneuvostolle Stuttgartin Untertürkheimin tehtaalla, Saksassa. Tuo tehdas on erikoistunut polttomoottori- ja sähkövoimalinjojen kokoonpanoon.

– Olemme sanattomia. Mahdollisista vaihteoehtoisista tuotantolaitoksista ei ole edes keskusteltu. Meillä on kyky valmistaa nelisylinterisiä polttomoottoreita Untertürkheimissa, mutta asiasta ei ole keskusteltukaan, kertoi yritysneuvoston johtaja Michael Häberle.

Se, että Daimler-Geely Daimler ja Geely suunnittelevat polttomoottoria ei tarkoita Daimlerin ja Renaultin välisen yhteistyön loppumista, paljasti Renaultin edustaja Automotive News Europelle. Hän kertoi, että Daimlerin, Renaultin ja Nissanin moottoriyhteistyö jatkuu entisellään ja uusiakin mahdollisuuksia selvitetään.

Tällä hetkellä Renaultin ja Daimlerin yhteistyönä valmistettu 1,3-litrainen moottori löytyy esimerkiksi Renault Meganesta ja Mercedes-Benz A-sarjasta. Mercedes käyttää Renaultin 1,6-litraista dieselmoottoria Vitossa ja Renaultin valmistama 1,5-litrainen dieselmoottori löytyy A-sarjasta ja monesta muusta saman kokoluokan Mercedes-Benzistä.

Geely ja Daimler ovat puolestaan lisänneet yhteistyötään viime vuosina, kaupunkiautomerkki Smartin uusien tuulien ollessa suunnitelmien konkreettisinta antia.

Kuvituskuva: Daimler, Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat