12.8.2019

Daimleria uhkaa jopa miljardin euron sakko Mercedes-dieseleistä

Daimleria uhkaa jopa miljardin euron sakko Mercedes-dieseleistä

Dieseleiden päästöjärjestelmistä väännetään jälleen. Tällä kertaa Stuttgartin syyttäjänvirasto on antamassa Daimlerille noin miljardin euron sakon joidenkin Mercedes-Benz-mallien moottorinohjausohjelmistoissa havaittujen toimintojen takia.

Stuttgartin syyttäjä on asettamassa Mercedes-Benzin emoyhtiölle Daimlerille sakon, jonka suuruudeksi on arvioitu 800 miljoonasta eurosta aina miljardiin euroon. Asiasta kertoi perjantaina Der Spiegel -lehti verkkosivuillaan. Sakon syynä on Saksan ajoneuvoviraston, KBA:n, löytämä "dieselhuijausohjelmisto" Mercedeksen C- ja E-sarjoissa. KBA on tapaukseen liittyen määrännyt Daimlerin jo aiemmin suorittamaan takaisinkutsun 280 000 autolle Saksassa. Euroopassa kokonaisuus koskee noin 670 000 autoa.

Lehden mukaan syyttäjän laskukaavassa yksittäisestä autosta tuleva sakkosumma voi olla jopa 5 000 euroa. Syytetutkinta on kuitenkin kesken, joten sekä syyttäjänvirasto että Daimler kieltäytyivät kommentoimasta tapausta. Tapauksen tutkina valmistuu aikaisintaan syys-lokakuussa.

Jos Daimlerille määrätään dieseleiden moottorinohjausohjelmistoihin liittyvä sakko, on sen sakkosumma linjassa Volkswagen-ryhmän saamien dieselgate-sakkojen kanssa. Toukokuussa Stuttgartin syyttäjät määräsivät Porschelle 535 miljoonan euron ja alihankkija Boschille 90 miljoonan euron sakot. Samalla Brunswickin syyttäjät määräsivät Volkswagenille miljardin euron sakon ja Münchenin syyttäjät rokottivat Audia 800 miljoonan euron sakoilla.

Daimlerin ovat osa viime vuonna määrättyjä takaisinkutsuja, joiden yhteydessä ei ollut kuitenkaan näyttöä varsinaisesta tahallisesta huijaamisesta. Nyt KBA:n tarkastajat kertovat havainneensa, että tiettyjen automallien moottorinohjausohjelmisto ja päästöjärjestelmät käyttäytyvät testiolosuhteissa merkittävästi arkielämää paremmin. Daimlerin kanta on edelleen, että yhtiö ei ole rikkonut lakia.

Lähde: Spiegel, Reuters via Automotive News Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat