1.8.2021 Ajoneuvot Embraerin ja Porschen Duet näyttää mitä on ota 2 maksa 1 miljonäärin tyyliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavasti sävy sävyyn stailattua duettoa myydään ainoastaan kymmenen numeroitua kappaletta, joten kannattaa pitää kiirettä, jos parin aikoo itselleen saada – ja mikäli kaikki parit eivät ole jo tätä juttua lukiessasi ehtineet mennä. Ensimmäinen sarja on jo luovutettu onnelliselle asiakkaalle. Embraerin ja Porschen yhteistyöprojekti kantaa nimeä Duet, ja se on valmistajien mukaan maailman ensimmäinen lajissaan. Lyhykäisyydessään brasilialainen lentokonevalmistaja toimittaa asiakkaalle Phenom 300E -yksityissuihkarinsa ja saksalainen urheiluautovalmistaja puolestaan 911 Turbo S:nsä. Paria yhdistää luontaisesti ainakin se, että niissä molemmissa käytetään siipiä, Phenomissa nostovoiman tuottamiseen, 911:ssä taasen downforcen aikaansaamiseen. Duetin logossa yhdistyvätkin tyylikkäästi lentokoneen siivenkärkievä ja auton takasiipi. Logo on painettuna moneen paikkaan, esimerkiksi pääntukiin molemmissa kulkupeleissä ja myös ulkopuolelle.Embraer kuuluu liikesuihkukoneiden valmistajana maailman eliittiin. Kevyemmän pään Phenom-sarjan suurempi sisar 300 lensi ensilentonsa vuonna 2008. Maksimissaan 8-tonnisen koneen kyydissä kulkee mukavasti 9 matkustajaa, ja se on sertifioitu yhden tai kahden lentäjän ohjattavaksi. Phenom-sarjan etuihin kuuluu sen kyky operoida pieniltä lentopaikoilta. Hintakaan ei ole paha, rapiat 9 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.Porsche 911 Turbo S sen sijaan ei kaipaa ainakaan Moottorin lukijoiden keskuudessa sen kummempia esittelyjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKumpi voittaa?Se on kysymys, johon on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta kulkuneuvojen täysin erilaisten luonteiden vuoksi, mutta voimme todeta, että molemmat voittavat omassa regimentissään.Mikäli osapuolet asetettaisiin kiihdytyskilpailuun Helsinki-Vantaan lentoaseman samansuuntaisille, reilun kolmen kilometrin mittaisille kiitoteille 22L ja 22R, kannattaisivat panokset laittaa likoon Porschen puolesta. 3,8-litrainen 650 hevosvoiman turbokone siivittää auton nollasta sataan 2,7 sekunnissa ja kahteensataan 8,9 sekunnissa, kun kiitorataa olisi ahmittu karkeasti puolen kilometrin verran. Tässä vauhdissa Embraerin lentäjän tulisi alkaa tehdä päätöstä lentoonlähdöstä, mutta kone saavuttaa kahdensadan kilometrin tuntinopeuden vasta osapuilleen kilometrin kohdalla. Samalla matkalla Porschen mittarissa olisi kuitenkin jo 280 kilometrin tuntinopeus, jota Embraer ei saavuttaisi koskaan nousukiidon aikana maanpinnalla. Porsche ei ehtisi kiitotien puitteissa saavuttaa 330 km/h huippunopeuttaan, mutta Embraerkin tekisi sen vasta ilmassa.Auto voitti maan. Ilmassa liikesuihkukone on kaikkien mahdollisten todennäköisýyksien mukaan vahvoilla, Porsche kun ei (tietojemme mukaan) osaa lentää. Phenom 300E:n matkalentonopeus on noin 850 kilometriä tunnissa, ja koneella on luokkansa paras keskinopeus. Phenomilla voi lentää ylimmällä siviililentokoneiden käyttämällä lentopinnalla, joka on 45 000 jalkaa eli suunnilleen 13 700 metriä. Konetta ei ole tarkoitettu mannertenvälisille lennoille, mutta 3 700 kilometrin kantama riittää erinomaisesti vaikkapa Helsingin ja Tel Avivin välille.Kummalla sukeltaisit mieluummin ostarin parkkihallin syövereihin?Sävy sävyynDuet on ainutlaatuisen yhteistyön tulos, mitä ei jätetä missään kohtaa huomiotta. Autossa näkyy ilmailullisia yksityiskohtia muun muassa ohjauspyörässä sekä kojelaudan ”keinohorisontissa”, samalla kun esimerkiksi lentokoneen matkustajaistuimet ovat saaneet urheiluauton punaisen turvavyön ja sen lentäjien istuimet on muotoiltu kuten urheiluautossa. Autoon astuttaessa sen kynnyksessä lukee teksti ”No step” – sama kuin lentokoneen siivessä. Myös materiaalivalinnat ovat niin pitkälle kuin mahdollista samat. Onhan molempien kulkupelien filosofiakin pitkälti sama, nopeus ja mukavuus samassa paketissa. Ulkopuolelta huomaamme vastaavuudet maalauskuvioissa. Molemmat on maalattu käsin, mikä tekee autona Porschen maalipinnasta vieläkin uniikimman. Ylempänä näemme Platinum Silver Metallic -väriä, alempana puolestaan Jet Gray Metallicia. Maaleissa on yhdistetty kiilto- ja saatiinikiiltovärejä. Yksityiskohtaväri on Speed Blue. Vanteiden maalaamisessa on käytetty valmistajien mukaan ”vallankumouksellista laser-prosessia.” Eräänä hienona yksityiskohtana voimme huomata takamoottorisen auton ilmanottoaukot, joiden ympärykset on kromattu lentokoneen suihkumoottoreiden nasellien tavoin.Eikä Duetin ostajia jätetä myöskään ilman tilaajalahjoja. He saavat ainutlaatuiset Duet-logoilla varustetut matkalaukkusarjat lentäjän laukulla sekä kahdella viikonloppulaukulla. Lahjana saa myös Embraerin ohjaamon mittareista inspiraationsa saaneen Porsche Design 1919 Globe timer UTC -kellon titaanikuorella. Eiköhän näillä pärjää.Lähde ja kuvat: Embraer Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta20 vuotta kilparadoilta kadulle: Porsche 911 GT3 perhekuvissa 640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT Aerodynamiikan alttarilla – Porsche 911 GT3 RS Ainutlaatuinen Porsche 911 juhlistaa satavuotiasta Suomea 385 hevosvoiman hinnat alkaen: Porsche 911 Carrera ja Carrera Cabriolet 7 minuuttia ja 12,7 sekuntia: Porsche 911 GT3 Nürburgring Nordschleifella Ilmailukilvan valtit: kapearunkoiset suihkukoneet yleistyvät Ilmailussa alaa valtaavat kapearunkoiset matkustajakoneetMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa