1.8.2021 Ajoneuvot Embraerin ja Porschen Duet näyttää mitä on ota 2 maksa 1 miljonäärin tyyliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavasti sävy sävyyn stailattua duettoa myydään ainoastaan kymmenen numeroitua kappaletta, joten kannattaa pitää kiirettä, jos parin aikoo itselleen saada – ja mikäli kaikki parit eivät ole jo tätä juttua lukiessasi ehtineet mennä. Ensimmäinen sarja on jo luovutettu onnelliselle asiakkaalle. Embraerin ja Porschen yhteistyöprojekti kantaa nimeä Duet, ja se on valmistajien mukaan maailman ensimmäinen lajissaan. Lyhykäisyydessään brasilialainen lentokonevalmistaja toimittaa asiakkaalle Phenom 300E -yksityissuihkarinsa ja saksalainen urheiluautovalmistaja puolestaan 911 Turbo S:nsä. Paria yhdistää luontaisesti ainakin se, että niissä molemmissa käytetään siipiä, Phenomissa nostovoiman tuottamiseen, 911:ssä taasen downforcen aikaansaamiseen. Duetin logossa yhdistyvätkin tyylikkäästi lentokoneen siivenkärkievä ja auton takasiipi. Logo on painettuna moneen paikkaan, esimerkiksi pääntukiin molemmissa kulkupeleissä ja myös ulkopuolelle.Embraer kuuluu liikesuihkukoneiden valmistajana maailman eliittiin. Kevyemmän pään Phenom-sarjan suurempi sisar 300 lensi ensilentonsa vuonna 2008. Maksimissaan 8-tonnisen koneen kyydissä kulkee mukavasti 9 matkustajaa, ja se on sertifioitu yhden tai kahden lentäjän ohjattavaksi. Phenom-sarjan etuihin kuuluu sen kyky operoida pieniltä lentopaikoilta. Hintakaan ei ole paha, rapiat 9 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.Porsche 911 Turbo S sen sijaan ei kaipaa ainakaan Moottorin lukijoiden keskuudessa sen kummempia esittelyjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKumpi voittaa?Se on kysymys, johon on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta kulkuneuvojen täysin erilaisten luonteiden vuoksi, mutta voimme todeta, että molemmat voittavat omassa regimentissään.Mikäli osapuolet asetettaisiin kiihdytyskilpailuun Helsinki-Vantaan lentoaseman samansuuntaisille, reilun kolmen kilometrin mittaisille kiitoteille 22L ja 22R, kannattaisivat panokset laittaa likoon Porschen puolesta. 3,8-litrainen 650 hevosvoiman turbokone siivittää auton nollasta sataan 2,7 sekunnissa ja kahteensataan 8,9 sekunnissa, kun kiitorataa olisi ahmittu karkeasti puolen kilometrin verran. Tässä vauhdissa Embraerin lentäjän tulisi alkaa tehdä päätöstä lentoonlähdöstä, mutta kone saavuttaa kahdensadan kilometrin tuntinopeuden vasta osapuilleen kilometrin kohdalla. Samalla matkalla Porschen mittarissa olisi kuitenkin jo 280 kilometrin tuntinopeus, jota Embraer ei saavuttaisi koskaan nousukiidon aikana maanpinnalla. Porsche ei ehtisi kiitotien puitteissa saavuttaa 330 km/h huippunopeuttaan, mutta Embraerkin tekisi sen vasta ilmassa.Auto voitti maan. Ilmassa liikesuihkukone on kaikkien mahdollisten todennäköisýyksien mukaan vahvoilla, Porsche kun ei (tietojemme mukaan) osaa lentää. Phenom 300E:n matkalentonopeus on noin 850 kilometriä tunnissa, ja koneella on luokkansa paras keskinopeus. Phenomilla voi lentää ylimmällä siviililentokoneiden käyttämällä lentopinnalla, joka on 45 000 jalkaa eli suunnilleen 13 700 metriä. Konetta ei ole tarkoitettu mannertenvälisille lennoille, mutta 3 700 kilometrin kantama riittää erinomaisesti vaikkapa Helsingin ja Tel Avivin välille.Kummalla sukeltaisit mieluummin ostarin parkkihallin syövereihin?Sävy sävyynDuet on ainutlaatuisen yhteistyön tulos, mitä ei jätetä missään kohtaa huomiotta. Autossa näkyy ilmailullisia yksityiskohtia muun muassa ohjauspyörässä sekä kojelaudan ”keinohorisontissa”, samalla kun esimerkiksi lentokoneen matkustajaistuimet ovat saaneet urheiluauton punaisen turvavyön ja sen lentäjien istuimet on muotoiltu kuten urheiluautossa. Autoon astuttaessa sen kynnyksessä lukee teksti ”No step” – sama kuin lentokoneen siivessä. Myös materiaalivalinnat ovat niin pitkälle kuin mahdollista samat. Onhan molempien kulkupelien filosofiakin pitkälti sama, nopeus ja mukavuus samassa paketissa. Ulkopuolelta huomaamme vastaavuudet maalauskuvioissa. Molemmat on maalattu käsin, mikä tekee autona Porschen maalipinnasta vieläkin uniikimman. Ylempänä näemme Platinum Silver Metallic -väriä, alempana puolestaan Jet Gray Metallicia. Maaleissa on yhdistetty kiilto- ja saatiinikiiltovärejä. Yksityiskohtaväri on Speed Blue. Vanteiden maalaamisessa on käytetty valmistajien mukaan ”vallankumouksellista laser-prosessia.” Eräänä hienona yksityiskohtana voimme huomata takamoottorisen auton ilmanottoaukot, joiden ympärykset on kromattu lentokoneen suihkumoottoreiden nasellien tavoin.Eikä Duetin ostajia jätetä myöskään ilman tilaajalahjoja. He saavat ainutlaatuiset Duet-logoilla varustetut matkalaukkusarjat lentäjän laukulla sekä kahdella viikonloppulaukulla. Lahjana saa myös Embraerin ohjaamon mittareista inspiraationsa saaneen Porsche Design 1919 Globe timer UTC -kellon titaanikuorella. Eiköhän näillä pärjää.Lähde ja kuvat: Embraer Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta20 vuotta kilparadoilta kadulle: Porsche 911 GT3 perhekuvissa 640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT Aerodynamiikan alttarilla – Porsche 911 GT3 RS Ainutlaatuinen Porsche 911 juhlistaa satavuotiasta Suomea 385 hevosvoiman hinnat alkaen: Porsche 911 Carrera ja Carrera Cabriolet 7 minuuttia ja 12,7 sekuntia: Porsche 911 GT3 Nürburgring Nordschleifella Ilmailukilvan valtit: kapearunkoiset suihkukoneet yleistyvät Ilmailussa alaa valtaavat kapearunkoiset matkustajakoneetMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle