19.7.2019

Enemmän, paremmin: Yamahan lippulaiva YZF-R1 uudistuu kaudelle 2020

Yamaha YZF-R1

Yamahan 200-hevosvoimaisen sporttimalli YZF-R1:n moottori uudistetaan Euro5-normien mukaiseksi. Moottorin lisäksi päivitetään samalla ulkoäköä sekä elektronisten avustimien määrää.

Tiukentuvien päästö- ja melunormien täyttämiseksi Yamaha YZF-R1 kokee ensi kaudeksi useita muutoksia. Moottorin kymmenreikäisissä suuttimissa on jatkossa leveämpi 21,5 asteen suihkutuskulma ja kaasuläpät siirretään lähemmäs palotilaa, suuttimien alapuolelle. Nokka-akselien profiili uusitaan, samoin pakoputkisto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottorin voitelu optimoidaan

Moottorin voitelujärjestelmää kehitetään paremmaksi. Öljypumpun roottori pienenee kymmenen prosenttia ja kampiakselin voitelureikien kokoa kasvatetaan samoin kuin liukulaakerien kokoa. Mäntiä jäähdyttävät öljysuuttimet vaihdetaan tehokkaammiksi ja kampikammion öljykanavat mitoitetaan uudelleen. Vaihteistossa kakkosvaihteen ratasta vahvistetaan leventämällä sitä. Moottorin maksimiteho säilyy ennallaan, sillä tehdas ilmoittaa edelleen lukemaksi 200 hevosvoimaa 13 500 kierroksella.

Ulkoisesti katteiden muotoilua uudistetaan ja valmistajan mukaan muutosten myötä ilmanvastus pienenee yli viisi prosenttia. Pakoputkiston edessä oleva alakate vaihdetaan painosyistä titaaniseen. Jousitusta hienosäädetään Kayaban etuteleskooppien uudenmallisilla vaimennusventtiileillä sekä vaihtamalla pykälää pehmeämmät jouset ja muokkaamalla öljymäärää. Ohjaustuntumaa parannetaan kehittämällä ohjausvaimentimen ominaisuuksia. Etujarrupalat vaihtuvat pidoltaan parempiin ja ensiasennusrenkaiksi tulee Bridgestonen Battlax RS11 -huippurenkaat.

Elektroniikkaan parannuksia

Yamahan kaasuläppiä ohjaa YCC-T -järjestelmä, jota tuntuman herkentämiseksi täydennetään ensi kaudeksi APSG (Accelerator Position Sensor Grip) -järjestelmällä. ABS-jarruihin tulee kallistuksen huomioiva järjestelmä. Kuljettaja voi asetuksilla valita käyttöön joko kallistuksen huomioivan tai perinteisen ABS-järjestelmän. Kaarre-ABS-järjestelmän herkkyys ja toimintanopeus kasvavat kallistuskulman suurentuessa.

Uutta on myös moottorijarrutuksen määrän säätömahdollisuus. Kuljettaja voi valita kolmesta moottorijarrutustasosta, high - medium - low, haluamansa vaihtoehdon. Järjestelmä huomioi moottorijarrutuksen määrää säätäessään mm. käytössä olevan vaihteen, moottorin kierrosnopeuden sekä kaasuläppien asennon.

Kun vielä LCS-lähtöavustin (Launch Control System) päivitetään, on vuoden 2020 YZF-R1 -kuljettajan käytössä on yhteensä seitsemän elektronista ajoavustinta ja -hallintatoimintoa.

Vuoden 2020 Yamaha YZF-R1 on saatavilla kauppiailta syyskuusta 2019 alkaen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat