23.5.2022

Ensimmäisten sähköautojen akut ovat elinkaarensa päässä  – Suomessa etsitään ratkaisuja akkujen uusiokäyttöön ja korjaukseen

Hyundai Ioniq 5

Kotimainen korjaamolaitteiden ja -palvelujen johtava valtakunnallinen toimija Diagno Finland Oy on käynnistänyt tutkimushankkeen, jossa keskitytään akkujen elinkaaren ja uusiokäytön tutkimukseen ja kehitykseen.

Johtopäätös, mistä Diagnon hanke käynnistyi, oli se, että ei ole olemassa, edes kansainvälisesti merkittäviä ratkaisuja vanhenevien akkujen korjaukselle tai elinkaaren päähän tulevien akkujen uusiokäytölle. Diagno kartoitti nykytilanteen ajoneuvojen korkeajänniteakkujen elinkaarenhallinnasta ja akkujen korjausmahdollisuuksista useiden kotimaisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kansainvälisiä toimijoita ei ole

Johtopäätös oli se, että markkinoilta puuttuu kansainvälisen tason toimija, joka olisi erikoistunut sähköautojen korkeajänniteakkujen uusiokäyttöön ja korjaamiseen, palvellen näin sekä autovalmistajien merkkiorganisaatioita että riippumatonta korjaamosektoria.

Näin ollen Diagno Finland Oy käynnisti tutkimushankkeen, jossa keskitytään akkujen elinkaaren ja uusiokäytön tutkimukseen ja kehitykseen. Hankkeessa selvitetään akkujen uusiokäytön mahdollistaminen varaosina, akkujen elinkaaren jatkamisen mahdollistaminen käytönaikaisen mittausdatan avulla sekä akkujen uusiokäytön mahdollistaminen korjattuina akkuina.

Sähköautojen määrä kasvaa räjähdysmäisesti

Hankkeessa on mukana useita suomalaisia korkeakouluja sekä muita edelläkävijätahoja. Vuoden 2022 alussa alkanut hanke kesää noin 15 kuukautta ja se saa rahoitusta Business Finlandin Smart Mobility and Batteries –ohjelmasta- Lopputuloksena valmistuva tutkimus vastaa kysymykseen, onko akkujen uusiokäytön ratkaisut ajoneuvokäytössä mahdollista rakentaa.

Sähköautojen käyttö lisääntyy tällä hetkellä erittäin kovaa vauhtia, ja akkuihin liittyvät haasteet kasvavat merkittävästi lähivuosina. Lähitulevaisuudessa Li-Ion -akkujen korjaustarve nousee myös räjähdysmäisesti automäärien kasvaessa. On arvioitu, että Li-Ion -akkujen määrä liikennekäytössä kasvaa vuosittain yli 30 prosentin vuosivauhtia seuraavien 10 vuoden aikana.

Lähde: Diagno Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat