21.2.2025 Ajoneuvot Estafette, Goelette ja Trafic ovat historiallisia mallinimiä, jotka Renault on herättänyt tulevaa sähköpakettiautomallistoaan varten Teksti Benjamin Helander Kuva Renault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme erityyppistä sähköpakettiautoa liittyvät ensi vuonna Renaultin hyötyajoneuvomallistoon Renaultin, Volvon ja CMA GGM:n Flexis-yhteisyrityksen malliston spin-offina. Moottori uutisoi aivan hiljattain, kuinka kaksi huomattavaa logistiikka-alan ajoneuvovalmistajaa ja yksi huomattava logistiikkayhtiö ovat perustaneet yhteisyrityksen valmistaakseen täyssähköisiä hyötyajoneuvoja jakelukäyttöön isojen kuljetusfirmojen massoittain hankittavaksi. Yhteisyrityksen nimi on Flexis, ja se avasi tiedotteessaan, kuinka näitä samoja autoja alettaisiin tavalla tai toisella myymään myös vähittäiskaupassa Renaultin nimellä. Nyt Renault on huomattavasti selkiyttänyt meille mitä tämä tulee tarkoittamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkkitehtuuri tulevaisuudestaFlexis yhteistyökumppaneineen on kehittänyt sähköisen hyötyajoneuvon "rullalautapohjarakenteen" ja sille sopivan sähkötekniikan, joita on testattu parinkymmenen prototyypin voimin tuhansien tuntien ajan. Tältä pohjalta tullaan näkemään kolme eri mallia, jotka painottavat toinen toistaan enemmän jakeluliikenteen tarpeita. Autojen tekniikasta tiedämme tässä vaiheessa varsin vähän, mutta tiedossa on ainakin arvioitu 450 kilometrin toimintamatka sekä suuri maksimaalinen latausteho, jolla 80 prosentin varaustila on mahdollista saavuttaa parissakymmenessä minuutissa. Autot tullaan valmistamaan vuodesta 2026 alkaen sekä Flexikselle että Renaultille Renaultin perinteikkäässä Sandouvillen tehtaassa Ranskan rannikolla. Tuo tehdas on valmistanut aiemmin paljon Renaultin henkilöautoja, mutta tällä hetkellä tuotannossa on vain pakettiautomalli Renault Trafic sekä sen sisarmalli Nissan Primastar. Yksi malleista kantaa nimeä Trafic E-Tech, mutta on hyvin mahdollista, että sähköinen ja polttomoottorinen Trafic jatkavat tuotannossa rinnakkain. Nimet menneisyydestäRenault on valinnut käytössään olevan retrolinjan myös näiden tulevien sähköhyötyautojensa nimipolitiikaksi. Henkilöautopuolen Renault 4 ja Renault 5 saavat siis seuraa Estafettesta ja Goelettesta, ja vaikka Trafic onkin nykymallistossa nimenä olemassa, myös sillä on takanaan jo pitkä historia. Renault Estafette oli edellisessä elämässään vuosina 1959 - 1980 noin 500 000 kappaleen vahvuudella valmistettu pakettiautomalli. Vuodesta 2026 alkaen se tulee olemaan step-in -jakeluauto. Matalalattiaiset step-in -jakeluautot eivät ole Euroopassa läheskään niin yleinen näky kuin Pohjois-Amerikassa. Monilla siellä toimivilla isoilla kuriirifirmoilla, kuten Amazonilla, on oma step-in -jakeluautomallinsa. Juuri sellaisesta ajoneuvosta on kyse Renault Estafette E-Techissä. Siinä ohjaamoon kuljetaan liukuovesta, ja auton perästä löytyy rullaovi, missä Flexis eli siis myös Renault katsovat olevansa Euroopan ensimmäisiä. Estafetten sisäkorkeus on jopa 1,9 metriä eli useimmat kuljettajat pystyvät liikkumaan auton sisällä ongelmitta. Myös työergonomiaan on kiinnitetty huomiota Estafetten kaltaisessa hektiseen kaupunkiliikenteeseen tarkoitetussa jakeluautossa. Valmistajan mukaan auton istuin on suunniteltu niin, etteivät kuljettajan polvet rasittuisi vaikka autosta joutuisi liikkumaan ulos ja sisään jopa 250 kertaa päivässä. Renault Goelette puolestaan oli aiemmin muunneltava hyötyajoneuvo, jota valmistettiin vuosina 1956 - 1966. 70 vuotta ensiesiintymisensä jälkeen Goelettesta tulee modulaarinen tavara-auto sähköiseen jakeluliikenteeseen. Goelette E-Techissä tullaan näkemään tavanomaisempi pakettiauton ohjaamo, mutta sen ideana on olla tarjolla alustamallina, lava-autona ja umpikaappina, joista jälkimmäisenä myös lämpösäädeltynä esimerkiksi elintarvikekuljetuksia varten. Renault Trafic on todetusti ollut koko ajan olemassa, ja nykysukupolvikin on jo juhlinut 10. tuotantovuottaan. Alun perin vuonna 1980 esiteltyä Traficia on tähän asti valmistettu jo 2,5 miljoonaa kappaletta ja toki monet sisarmallit mukaan lukien vielä enemmän. Kuten kuvakin kertoo, Trafic E-Tech on teknisesti hyvin lähellä Goelette E-Techiä, jonka kanssa se jakaa kaiken B-pilariin asti. Trafic E-Tech on kolmikosta kaikkein lähimpänä perinteistä tonniluokan pakettiautoa, ja se tulee olemaan polttomoottorisen Traficin sähköinen vastine. Erityisominaisuuksista Renault mainitsee kääntöympyrän, jonka pitäisi olla samaa luokkaa pikkuauto Clion kanssa. Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan Renaultin sähköisen tavara-automalliston lanseerausta. Lähde: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 2.3.2024 Ajoneuvot Renault Scénic on Vuoden auto Euroopassa 2024 – vain harva mallinimi on pystynyt siihen kaksi kertaa 26.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Renault 5 E-Tech electric – ei retroa vaan modernia tulkintaa 15.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Renault Twizy – Sähköistä hauskuutta 16.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Austral E-Tech – hyviä ranskalaisia saa muualtakin kuin grilliltä 5.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Espace – tila-auton kokonaan uusi elämä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa - nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle 22.2.2025 Lentokoneet Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään! 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille