16.12.2023

Koeajo: Renault Austral E-Tech – hyviä ranskalaisia saa muualtakin kuin grilliltä

Austral E-Tech full hybrid on keskiluokan katumaasturi, joka lipsahtaa varusteltuna lähes Premumin puolelle.

Renaultin kehitystyö hybridimallien kanssa on ollut laajamittaista, ja nyt autoilijat saavat nauttia innovaatioiden tuloksista toinen toistaan parempien autojen muodossa. Yksi tuoreimmista tapauksista on Austral, jonka hybridimalli on erinomainen auto.

Renault toi tänä vuonna markkinoille uuden SUV-malli Australin, joka iskee niin sanottuun Qashqai-luokkaan. Keskikokoinen crossover on jatkumoa Kadjarille, mutta uusi mallinimi vie homman entistä pidemmälle ja aiempaa tyylikkäämmin.

Ensimmäinen ajatus uuden Australin puikoissa on hämmennys siitä, miten laadukkaan tuntuinen uusi Renault-malli on. Toki kyseessä on paras varustelutaso mitä autoon ylipäänsä saatavilla. Täydellinen mallinimi lausutaan muodossa Austral E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control. Hintakin on tukeva: 52 437 euroa.

Koeajettu malli on trendikkäästi mattaharmaa, ja väri palvelee Australin muotoja hyvin. Vanteet ovat kookkaat, mikä korostaa entisestään jykeviä muotoja. Austral on tyylikäs kokonaisuus, ja se aiheuttaa tunteen jota ei vielä vuosikymmen sitten olisi Renaultilta odottanut: voimakas omistamisen halu.

Mittaristo ja hallintalaitteet ovat pitkälti tutut sähkömalli Megane Electric -sähköautosta, sillä molemmissa on openR -näyttö ja digimittaristo. Naytöt on leivottu saman lasipinnan alle. Mittaristo on vaakatasossa ja tietoviihdenäyttö pystyssä. Design on tyylikästä ja toimivaa.

Tietoviihdejärjestelmän kanssa voi paritella yhteen Android tai Apple -puhelimen, jonka jälkeen järjestelmää voi käyttää langattomasti. Ohjaamo on viihtyisä, ja raskas varustelutaso tuo mukavuutta ja tyyliä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttis ja kaksi sähkömoottoria kuljettavat

Renault on kehitellyt hybriditekniikkaa viime vuosina isolla kädellä ja se näkyy auton toiminnassa. Austral on täyshybridi, mikä tarkoittaa sitä, että autoa ei voi latailla. Kaksi sähkömoottoria laskee kulutusta ja parantavat suorituskykyä, mutta sillä ei tavoitella lataushybridien tavoin litran tai kahden litran WLTP-vertailulukua. Itse asiassa Renault on päättänyt lopettaa lataushybridien valmistamisen kokonaan, sillä niiden menekki on laskussa.

Voimalinja koostuu 1,2-litraisesta bensaturbosta, jonka kumppanina toimii kaksi sähkömoottoria. Niistä pääasiallinen sähkövoimanlähde tuottaa 68 hv (50 kW) ja 205 Nm ja polttomoottori puolestaan 130 hv (96 kW) ja 205 Nm. Yhteensä voimalinjasta irtoaa tasan 200 hevosvoimaa.

Parin sadan hepan voimalla Austral kiihtyy nollasta sataan 8,4 sekunnissa, mikä kuulostaa sähköautojen kiihdytyslukemiin tottuneille valjulta. Toisaalta polttomoottoripuolella se on ripeä. Käytännössä kiihtyvyys on riittävä, eikä rajumpaa repäisyä edes odota Australin kaltaiselta automallilta.

Auton ajoakku on varsin pieni, 2 kWh, mutta sen ajatuksena ei olekaan omata suurta kapasiteettia, vaan tarjota hetkellistä sähköistä ajoa polttomoottorin tueksi. Tosin auton kaupunkiajosta 80 prosenttia tapahtuu valmistajan ilmoituksen mukaan sähköllä ja liikkeelle lähdetään aina sähköisesti. Myös peruuttaminen hoidellaan ilman polttomoottoria.

Voimalinja on pihi, sillä sadalla kilometrillä kulutetaan polttoainetta WLTP-mittauksen mukaan 4,6 litraa. Australin kokoiselle autolle lukema on hyvä ja se on helppo saada toteutumaan myös käytännössä. Jos Renaultilla jaksaa ajella rauhassa, on viiden litran alitus perustila. Reipas moottoritieajo hörppää hieman enemmän, mutta siinäkin jäädään selvästi alle kuuden litran.

Helpon vaikea vaihteisto

Australin vaihteiston toimintaperiaate on sama kuin monessa muussa merkin hybridiautossa. Monitilavaihteistossa on 15 erilaista vaihdeyhdistelmää, joista valitaan kuhunkin tilanteeseen passeli ratkaisu. Käyttäjälle aski tuntuu normaalilta automaattivaihteistolta.

Renault keskikokoisen crossoverin toinen moottorivaihtoehto on 1,3-litrainen bensiinimoottori, joka on kehitetty yhdessä Daimlerin kanssa. Kyseessä on 160 hevosvoimaa tuottava kevythybridi, jonka kulutuslukema on 6,2 litraa sadalla. Täyshybridi on siis huomattavasti bensapihimpi tapaus.

Techna-varustetasosta alkaen Australin varustelistaan kuuluu Multi-Sense-ajotilavalitsin, joka vaikuttaa auton käytökseen moottoriohjauksen, alustan ja ohjaustuntuman suhteen. Erot eri tilojen välillä eivät ole merkittäviä, mutta miksipä moista järjestelmää ei tekisi, jos sellainen on mahdollista ja kustannustehokasta.

Koeajetun version nelipyöräohjausta ei voi hehkuttaa riittämiin. Australin kääntösäde pienenee reippaalla metrillä kääntyvien takapyörien ansiosta. Auton pyörittely on ahtaissa tiloissa nautinnollista, sillä kääntöympyrä on 10,1 metriä. Kyseessä on ominaisuus, joka maksaa itsensä takaisin joka kerta kun autolla pitää kääntää parkkiruutuun.

Sisätilojen koon puolesta Renault on hyvää perustasoa. C-segmentin SUV ei välttämättä ole sieltä kaikkein kookkaimmasta päästä perheautona, mutta neljä aikuista tai viisihenkinen lapsiperhe kyllä mahtuu matkustamaan suhteellisen mukavasti. Tavaratila on täyshybridiversiossa 430 litraa, eli sähköistys nielaisee 70 litraa kokonaiskapasiteetista.

Kokonaisuutena Austral on todella onnistunut. Sisältä ja ulkoa tyylikäs auto on myös mukava ja teknisesti edistyksellinen. Kaiken lisäksi kulutus on kurissa. Mitä muuta arkiselta käyttöautoltaan voi toivoa?

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Renault Austral E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control

HYBRIDI, etuveto
3-syl. bensiini/dieselmoottori 1 199 cm3
Automaattinen monitilavaihteisto
146 kW (200 hv), 205 Nm
WLTP-kulutus 4,6 l/100km
CO2-päästöt 104 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s
Huippunopeus 174 km/h
Mitat
Pituus 4 505 mm
Leveys 1 830 mm
Korkeus 1 664 mm
Akseliväli 2 665 mm
Tavaratila 430 l
Omamassa 1 702 kg
Perävaunu 750 / 1500 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2023)
Takuu 4 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 35 390 €
Koeajoauto 52 437 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat