16.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Austral E-Tech – hyviä ranskalaisia saa muualtakin kuin grilliltä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Austral E-Tech full hybrid on keskiluokan katumaasturi, joka lipsahtaa varusteltuna lähes Premumin puolelle. Renaultin kehitystyö hybridimallien kanssa on ollut laajamittaista, ja nyt autoilijat saavat nauttia innovaatioiden tuloksista toinen toistaan parempien autojen muodossa. Yksi tuoreimmista tapauksista on Austral, jonka hybridimalli on erinomainen auto. Renault toi tänä vuonna markkinoille uuden SUV-malli Australin, joka iskee niin sanottuun Qashqai-luokkaan. Keskikokoinen crossover on jatkumoa Kadjarille, mutta uusi mallinimi vie homman entistä pidemmälle ja aiempaa tyylikkäämmin. Ensimmäinen ajatus uuden Australin puikoissa on hämmennys siitä, miten laadukkaan tuntuinen uusi Renault-malli on. Toki kyseessä on paras varustelutaso mitä autoon ylipäänsä saatavilla. Täydellinen mallinimi lausutaan muodossa Austral E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control. Hintakin on tukeva: 52 437 euroa. Koeajettu malli on trendikkäästi mattaharmaa, ja väri palvelee Australin muotoja hyvin. Vanteet ovat kookkaat, mikä korostaa entisestään jykeviä muotoja. Austral on tyylikäs kokonaisuus, ja se aiheuttaa tunteen jota ei vielä vuosikymmen sitten olisi Renaultilta odottanut: voimakas omistamisen halu. Mittaristo ja hallintalaitteet ovat pitkälti tutut sähkömalli Megane Electric -sähköautosta, sillä molemmissa on openR -näyttö ja digimittaristo. Naytöt on leivottu saman lasipinnan alle. Mittaristo on vaakatasossa ja tietoviihdenäyttö pystyssä. Design on tyylikästä ja toimivaa. Tietoviihdejärjestelmän kanssa voi paritella yhteen Android tai Apple -puhelimen, jonka jälkeen järjestelmää voi käyttää langattomasti. Ohjaamo on viihtyisä, ja raskas varustelutaso tuo mukavuutta ja tyyliä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttis ja kaksi sähkömoottoria kuljettavat Renault on kehitellyt hybriditekniikkaa viime vuosina isolla kädellä ja se näkyy auton toiminnassa. Austral on täyshybridi, mikä tarkoittaa sitä, että autoa ei voi latailla. Kaksi sähkömoottoria laskee kulutusta ja parantavat suorituskykyä, mutta sillä ei tavoitella lataushybridien tavoin litran tai kahden litran WLTP-vertailulukua. Itse asiassa Renault on päättänyt lopettaa lataushybridien valmistamisen kokonaan, sillä niiden menekki on laskussa. Voimalinja koostuu 1,2-litraisesta bensaturbosta, jonka kumppanina toimii kaksi sähkömoottoria. Niistä pääasiallinen sähkövoimanlähde tuottaa 68 hv (50 kW) ja 205 Nm ja polttomoottori puolestaan 130 hv (96 kW) ja 205 Nm. Yhteensä voimalinjasta irtoaa tasan 200 hevosvoimaa. Parin sadan hepan voimalla Austral kiihtyy nollasta sataan 8,4 sekunnissa, mikä kuulostaa sähköautojen kiihdytyslukemiin tottuneille valjulta. Toisaalta polttomoottoripuolella se on ripeä. Käytännössä kiihtyvyys on riittävä, eikä rajumpaa repäisyä edes odota Australin kaltaiselta automallilta. Auton ajoakku on varsin pieni, 2 kWh, mutta sen ajatuksena ei olekaan omata suurta kapasiteettia, vaan tarjota hetkellistä sähköistä ajoa polttomoottorin tueksi. Tosin auton kaupunkiajosta 80 prosenttia tapahtuu valmistajan ilmoituksen mukaan sähköllä ja liikkeelle lähdetään aina sähköisesti. Myös peruuttaminen hoidellaan ilman polttomoottoria. Voimalinja on pihi, sillä sadalla kilometrillä kulutetaan polttoainetta WLTP-mittauksen mukaan 4,6 litraa. Australin kokoiselle autolle lukema on hyvä ja se on helppo saada toteutumaan myös käytännössä. Jos Renaultilla jaksaa ajella rauhassa, on viiden litran alitus perustila. Reipas moottoritieajo hörppää hieman enemmän, mutta siinäkin jäädään selvästi alle kuuden litran. Helpon vaikea vaihteisto Australin vaihteiston toimintaperiaate on sama kuin monessa muussa merkin hybridiautossa. Monitilavaihteistossa on 15 erilaista vaihdeyhdistelmää, joista valitaan kuhunkin tilanteeseen passeli ratkaisu. Käyttäjälle aski tuntuu normaalilta automaattivaihteistolta. Renault keskikokoisen crossoverin toinen moottorivaihtoehto on 1,3-litrainen bensiinimoottori, joka on kehitetty yhdessä Daimlerin kanssa. Kyseessä on 160 hevosvoimaa tuottava kevythybridi, jonka kulutuslukema on 6,2 litraa sadalla. Täyshybridi on siis huomattavasti bensapihimpi tapaus. Techna-varustetasosta alkaen Australin varustelistaan kuuluu Multi-Sense-ajotilavalitsin, joka vaikuttaa auton käytökseen moottoriohjauksen, alustan ja ohjaustuntuman suhteen. Erot eri tilojen välillä eivät ole merkittäviä, mutta miksipä moista järjestelmää ei tekisi, jos sellainen on mahdollista ja kustannustehokasta. Koeajetun version nelipyöräohjausta ei voi hehkuttaa riittämiin. Australin kääntösäde pienenee reippaalla metrillä kääntyvien takapyörien ansiosta. Auton pyörittely on ahtaissa tiloissa nautinnollista, sillä kääntöympyrä on 10,1 metriä. Kyseessä on ominaisuus, joka maksaa itsensä takaisin joka kerta kun autolla pitää kääntää parkkiruutuun. Sisätilojen koon puolesta Renault on hyvää perustasoa. C-segmentin SUV ei välttämättä ole sieltä kaikkein kookkaimmasta päästä perheautona, mutta neljä aikuista tai viisihenkinen lapsiperhe kyllä mahtuu matkustamaan suhteellisen mukavasti. Tavaratila on täyshybridiversiossa 430 litraa, eli sähköistys nielaisee 70 litraa kokonaiskapasiteetista. Kokonaisuutena Austral on todella onnistunut. Sisältä ja ulkoa tyylikäs auto on myös mukava ja teknisesti edistyksellinen. Kaiken lisäksi kulutus on kurissa. Mitä muuta arkiselta käyttöautoltaan voi toivoa? Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Renault Austral E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiini/dieselmoottori 1 199 cm3 Automaattinen monitilavaihteisto 146 kW (200 hv), 205 Nm WLTP-kulutus 4,6 l/100km CO2-päästöt 104 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 174 km/h Mitat Pituus 4 505 mm Leveys 1 830 mm Korkeus 1 664 mm Akseliväli 2 665 mm Tavaratila 430 l Omamassa 1 702 kg Perävaunu 750 / 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 4 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 35 390 € Koeajoauto 52 437 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe