12.11.2024

EU:n tiukat päästötavoitteet astuvat voimaan 2025 – Auto-Bonin toimitusjohtaja uskoo niiden iskevän ennennäkemättömästi polttomoottoriautoihin

Kuva Auto-Bon, Benjamin Helander, Moottorin arkisto

Pienistäkin päästörajaylityksistä seuraavat merkittävät sakot tulevat nostamaan polttomoottoriautojen hintoja, ja mahdollisesti rajoittamaan niiden saatavuutta EU:n puskiessa väkisin läpi sähköistämistavoitteitaan, uskoo toimitusjohtaja Markus Vuolle.

Euroopan unionissa autoliikenteen hiilineutraaliustavoitteen kattamiseen on valittu monitahoisen ratkaisun sijaan yksi ratkaisu, täyssähköisyys, ja sen saavuttamiseen on valittu esimerkiksi kannusteiden sijaan yksi tapa, pakottaminen. Näinkin jyrkästi ja kuivasti asian uskaltanee ilmaista sen jälkeen, kun on saanut kuulla EU:n heti ensi vuoden alusta alkaen voimaan astuvista uusista päästötavoitteista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttomoottoriautojen tuotantorajoitukset mahdollisia

Ensi vuosi saattaa tuoda tullessaan odottamattomia vaikutuksia Euroopan automarkkinoihin juuri, kun ala on alkanut toipua covid-pandemian vaikutuksista, ja aivan erityisesti niin kutstutusta komponenttipulasta.

Uusien polttomoottoriautojen tuotantoa voidaan nimittäin joutua rajoittamaan vuonna 2025, sillä valmistajille päästörajojen ylityksistä voivat langeta miljardeissa laskettavat sakot. Näin uskoo Stellantis-konsernin autoja maahantuovan Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle.

Stellantis-konserni itse uskoo ja panostaa vahvasti täyssähköisyyteen, ja tarjoaa jo nyt valtaosaan mallistostaan täyssähköisen vaihtoehdon.

- Valmistajat joutuvat rajoittamaan polttomoottoriautojensa tuotantoa välttyäkseen jättimäisiltä sakoilta. Suomalaisille kuluttajille tämä näkyy siten, että polttomoottoriautojen hinnat saattavat nousta. Samalla myös autojen saatavuudesta voi tulla pulaa. Vaarana on, että näemme odottamattomia ketjureaktioita, joiden vaikutukset ulottuvat Suomeen asti, ennustaa toimitusjohtaja Vuolle.

PSA eVMP sähköpohjalevy

Jättisakot uhkaavat

Mittakaavat kuulostavat ainakin paperille aukikirjoitettuina hurjilta.

Siinä missä henkilöautojen keskimääräisten CO2-päästöjen yläraja on nyt 115 g/km, putoaa se vuoden alusta kertalaakista 93,6 grammaan kilometriltä. Pakettiautoissa raja on nyt 198 g/km, mutta noin puolentoista kuukauden kuluttua tämän jutun julkaisuhetkestä se onkin 153,9 g/km.

Mikäli autonvalmistaja ei tähän tavoitteeseen yllä, joutuu se maksamaan 95 euroa sakkoa per ylitetty hiilidioksidigramma per rekisteröity auto.

Selvyyden vuoksi, jos autonvalmistaja myy esimerkiksi 100 000 autoa, ja ylittää päästörajan yhdellä ainoalla grammalla, maksaa se jo 9,5 miljoonaa euroa sakkoa. Ei liene yllätys, että todellisuudessa tuohon euromäärään voidaan joutua lisäämään joitakin nollia perään. Asian voi kuvailla myös näin päin:

- Kertapudotus on todella raju.115 gramman nykypäästöillä valmistaja joutuisi maksamaan ensi vuonna pelkästään yhdestä autosta 1 995 euroa sakkoa. Pakettiautojen kohdalla sakko olisi peräti 4 180 euroa. Valmistajien onkin kaikin keinoin myytävä riittävä määrä sähköautoja tavoitteeseen pääsemiseksi, mutta sähköautojen tuotanto on useille valmistajille tänä päivänä tappiollista, kertoo Vuolle.

Auto-Bonin edustaman Stellantis-konsernin myymistä autoista neljäsosan täytyy olla vuonna 2025 täyssähköisiä, jotta se pääsee omaan tavoitteeseensa eli säästyy sakoilta kokonaan.

- Stellantis on täysin sitoutunut päästötavoitteisiin kaikilla markkinoilla ja olemme niihin valmiina. Stellantiksen linja on, ettei se ei aio kompensoida päästöjään sakoilla. Tämä tarkoittaa, että täyssähköautojen myynnin on oltava kokonaismyynnistä neljännes vuonna 2025. Hyvä sähköautojen myynti mahdollistaa myös polttomoottoriautojen myynnin, Vuolle painottaa.

Vuosille 2030 - 2034 henkilöautojen päästötavoite on putoamassa vielä lähes puolet alemmas, 49,5 grammaan kilometriltä. Vuonna 2035 odottaa puolestaan lievästi sanottuna kiistelty nollan gramman raja, joka käytännössä kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin EU-alueella ainakin nykyisin tuntemassamme muodossa, vain kymmenessä vuodessa.

Lähteet: Auto-Bon, Euroopan komissio

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat