12.11.2024 Liikennepolitiikka EU:n tiukat päästötavoitteet astuvat voimaan 2025 – Auto-Bonin toimitusjohtaja uskoo niiden iskevän ennennäkemättömästi polttomoottoriautoihin Teksti Benjamin Helander Kuva Auto-Bon, Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienistäkin päästörajaylityksistä seuraavat merkittävät sakot tulevat nostamaan polttomoottoriautojen hintoja, ja mahdollisesti rajoittamaan niiden saatavuutta EU:n puskiessa väkisin läpi sähköistämistavoitteitaan, uskoo toimitusjohtaja Markus Vuolle. Euroopan unionissa autoliikenteen hiilineutraaliustavoitteen kattamiseen on valittu monitahoisen ratkaisun sijaan yksi ratkaisu, täyssähköisyys, ja sen saavuttamiseen on valittu esimerkiksi kannusteiden sijaan yksi tapa, pakottaminen. Näinkin jyrkästi ja kuivasti asian uskaltanee ilmaista sen jälkeen, kun on saanut kuulla EU:n heti ensi vuoden alusta alkaen voimaan astuvista uusista päästötavoitteista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttomoottoriautojen tuotantorajoitukset mahdollisiaEnsi vuosi saattaa tuoda tullessaan odottamattomia vaikutuksia Euroopan automarkkinoihin juuri, kun ala on alkanut toipua covid-pandemian vaikutuksista, ja aivan erityisesti niin kutstutusta komponenttipulasta. Uusien polttomoottoriautojen tuotantoa voidaan nimittäin joutua rajoittamaan vuonna 2025, sillä valmistajille päästörajojen ylityksistä voivat langeta miljardeissa laskettavat sakot. Näin uskoo Stellantis-konsernin autoja maahantuovan Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle. Stellantis-konserni itse uskoo ja panostaa vahvasti täyssähköisyyteen, ja tarjoaa jo nyt valtaosaan mallistostaan täyssähköisen vaihtoehdon. - Valmistajat joutuvat rajoittamaan polttomoottoriautojensa tuotantoa välttyäkseen jättimäisiltä sakoilta. Suomalaisille kuluttajille tämä näkyy siten, että polttomoottoriautojen hinnat saattavat nousta. Samalla myös autojen saatavuudesta voi tulla pulaa. Vaarana on, että näemme odottamattomia ketjureaktioita, joiden vaikutukset ulottuvat Suomeen asti, ennustaa toimitusjohtaja Vuolle. Jättisakot uhkaavatMittakaavat kuulostavat ainakin paperille aukikirjoitettuina hurjilta. Siinä missä henkilöautojen keskimääräisten CO2-päästöjen yläraja on nyt 115 g/km, putoaa se vuoden alusta kertalaakista 93,6 grammaan kilometriltä. Pakettiautoissa raja on nyt 198 g/km, mutta noin puolentoista kuukauden kuluttua tämän jutun julkaisuhetkestä se onkin 153,9 g/km. Mikäli autonvalmistaja ei tähän tavoitteeseen yllä, joutuu se maksamaan 95 euroa sakkoa per ylitetty hiilidioksidigramma per rekisteröity auto. Selvyyden vuoksi, jos autonvalmistaja myy esimerkiksi 100 000 autoa, ja ylittää päästörajan yhdellä ainoalla grammalla, maksaa se jo 9,5 miljoonaa euroa sakkoa. Ei liene yllätys, että todellisuudessa tuohon euromäärään voidaan joutua lisäämään joitakin nollia perään. Asian voi kuvailla myös näin päin: - Kertapudotus on todella raju.115 gramman nykypäästöillä valmistaja joutuisi maksamaan ensi vuonna pelkästään yhdestä autosta 1 995 euroa sakkoa. Pakettiautojen kohdalla sakko olisi peräti 4 180 euroa. Valmistajien onkin kaikin keinoin myytävä riittävä määrä sähköautoja tavoitteeseen pääsemiseksi, mutta sähköautojen tuotanto on useille valmistajille tänä päivänä tappiollista, kertoo Vuolle. Auto-Bonin edustaman Stellantis-konsernin myymistä autoista neljäsosan täytyy olla vuonna 2025 täyssähköisiä, jotta se pääsee omaan tavoitteeseensa eli säästyy sakoilta kokonaan. - Stellantis on täysin sitoutunut päästötavoitteisiin kaikilla markkinoilla ja olemme niihin valmiina. Stellantiksen linja on, ettei se ei aio kompensoida päästöjään sakoilla. Tämä tarkoittaa, että täyssähköautojen myynnin on oltava kokonaismyynnistä neljännes vuonna 2025. Hyvä sähköautojen myynti mahdollistaa myös polttomoottoriautojen myynnin, Vuolle painottaa. Vuosille 2030 - 2034 henkilöautojen päästötavoite on putoamassa vielä lähes puolet alemmas, 49,5 grammaan kilometriltä. Vuonna 2035 odottaa puolestaan lievästi sanottuna kiistelty nollan gramman raja, joka käytännössä kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin EU-alueella ainakin nykyisin tuntemassamme muodossa, vain kymmenessä vuodessa. Lähteet: Auto-Bon, Euroopan komissio Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 2.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: meillä tuntemattomaksi jäänyt Peugeot 301, vähän kuin PSA:n vastine Dacian filosofialle 19.8.2024 Autoilun aikakone Päivän kuva: Peugeot kehitti ensimmäisen sähköautonsa jo yli 70 vuotta sitten 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä