9.2.2016 Ajoneuvot Ferrari GTC4Lusso – Maranellon arkiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maranellon käsitys nelivetoisesta käyttöautosta poikkeaa hiukan valtavirrasta. Ferrarin nelivetoisesta FF:stä jatkokehitetty GTC4Lusso on yhtiön tuleva 2+2 -paikkainen niin sanottu grand tourer, eli leipäautomaisen perän tarkoitus on tarjota riittävästi tilaa matkatavaroille viikonloppureissuilla Eurooppaan. Merkille uskollisesti ajoelämyksen tosin luvataan olevan kunnossa myös radalla. Nimellä yhtiö on tavoitellut 330 GTC:n ja 250 GT Berlinetta Lusson yhdistelmää, viitaten suorituskyvyn ja mukavuuden yhdistelmään. Tavoitteena onkin ollut tehdä sangen pätevä arkiauto. Yhtiö ylpeilee, että joustavasti arkielämää ja urheilullisuutta yhdistänyt FF toi yhtiölle uutta, nuorempaa asiakaskuntaa, jotka myös ajoivat Ferrareitaan kolmanneksen muita enemmän.GTC4Lusson suurin tekninen oivallus on Ferrarin erikoisen 4RM Evo -nelivedon uudistettu 4RM-S-versio, joka tuo nelivedon yhteyteen myös nelipyöräohjauksen. Patentoitu järjestelmä yhdessä elektronisen tasauspyörästön ja uusien SCM-E iskunvaimentimien kanssa lupaileekin, että GTC4Lusso löytää keinot vääntönsä hyödyntämiseksi jopa lumella tai muilla liukkailla pinnoilla. Ferrarin hallittujen luistojen Side Slip Control -järjestelmä on päivitetty uusimpaan 4.0-versioon niitä hetkiä varten, kun tilanne sallii railakkaamman menon.Voimaa Ferrarin 12-sylinterinen moottori tuottaa 690 hevosvoimaa (507 kW) riemastuttavalla 8 000 minuuttikierroksen lukemalla. Suurin vääntö on 697 newtonmetriä 5 750 kierroksen kohdalla, mutta väännöstä 80 prosenttia on käytettävissä jo 1 750 kierroksesta alkaen. Moottorin puristussuhde on sangen kunnioitettava 13,5:1. Tehopainosuhteeksi ilmoitetaan 2,6 kiloa per hevosvoima, joten kiihdytyskaistojen ei pitäisi loppua kesken. 0–100km/h taittuu Ferrarin matka-autolta 3,4 sekunnissa. Ferrari lupailee myös äänipuolen olevan vähintäänkin kunnossa.Ferrari FF:n shooting brake -tyyppistä muotoilua on hiottu edelleen. Esteettisen virtaviivaistamisen lisäksi myös aerodynamiikkaa on hiottu, joten auton pitäisi olla ilmanvastukseltaan selvästi edeltäjäänsä parempi. Muotoilusta vastaa nyt Ferrarin oma Ferrari Design, edeltävän FF:n ollessa muotoilutalo Pininfarinan käsialaa. Huippunopeutta sulavalle muodolle luvataan 335 kilometriä tunnissa.Myös sisätilat ovat ottaneet melkoisen harppauksen eteenpäin Ferrarin uuden Dual Cockpit -konseptin muodossa. Siistitty keskikonsoli on siirtynyt kosketusnäyttöaikaan kymmentuumaisen ruudun turvin. Uusi ohjauspyörä on aiempaa pienempi, kiitos kehittyneen turvatyynyteknologian. Ajamiseen liittyviä kontrolleja on niitäkin viritetty paremman ergonomian saavuttamiseksi.Virallisesti Ferrari GTC4Lusso esitellään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä kuukauden päästä.Lähde ja kuvat: FerrariMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla