9.2.2016 Ajoneuvot Ferrari GTC4Lusso – Maranellon arkiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maranellon käsitys nelivetoisesta käyttöautosta poikkeaa hiukan valtavirrasta. Ferrarin nelivetoisesta FF:stä jatkokehitetty GTC4Lusso on yhtiön tuleva 2+2 -paikkainen niin sanottu grand tourer, eli leipäautomaisen perän tarkoitus on tarjota riittävästi tilaa matkatavaroille viikonloppureissuilla Eurooppaan. Merkille uskollisesti ajoelämyksen tosin luvataan olevan kunnossa myös radalla. Nimellä yhtiö on tavoitellut 330 GTC:n ja 250 GT Berlinetta Lusson yhdistelmää, viitaten suorituskyvyn ja mukavuuden yhdistelmään. Tavoitteena onkin ollut tehdä sangen pätevä arkiauto. Yhtiö ylpeilee, että joustavasti arkielämää ja urheilullisuutta yhdistänyt FF toi yhtiölle uutta, nuorempaa asiakaskuntaa, jotka myös ajoivat Ferrareitaan kolmanneksen muita enemmän.GTC4Lusson suurin tekninen oivallus on Ferrarin erikoisen 4RM Evo -nelivedon uudistettu 4RM-S-versio, joka tuo nelivedon yhteyteen myös nelipyöräohjauksen. Patentoitu järjestelmä yhdessä elektronisen tasauspyörästön ja uusien SCM-E iskunvaimentimien kanssa lupaileekin, että GTC4Lusso löytää keinot vääntönsä hyödyntämiseksi jopa lumella tai muilla liukkailla pinnoilla. Ferrarin hallittujen luistojen Side Slip Control -järjestelmä on päivitetty uusimpaan 4.0-versioon niitä hetkiä varten, kun tilanne sallii railakkaamman menon.Voimaa Ferrarin 12-sylinterinen moottori tuottaa 690 hevosvoimaa (507 kW) riemastuttavalla 8 000 minuuttikierroksen lukemalla. Suurin vääntö on 697 newtonmetriä 5 750 kierroksen kohdalla, mutta väännöstä 80 prosenttia on käytettävissä jo 1 750 kierroksesta alkaen. Moottorin puristussuhde on sangen kunnioitettava 13,5:1. Tehopainosuhteeksi ilmoitetaan 2,6 kiloa per hevosvoima, joten kiihdytyskaistojen ei pitäisi loppua kesken. 0–100km/h taittuu Ferrarin matka-autolta 3,4 sekunnissa. Ferrari lupailee myös äänipuolen olevan vähintäänkin kunnossa.Ferrari FF:n shooting brake -tyyppistä muotoilua on hiottu edelleen. Esteettisen virtaviivaistamisen lisäksi myös aerodynamiikkaa on hiottu, joten auton pitäisi olla ilmanvastukseltaan selvästi edeltäjäänsä parempi. Muotoilusta vastaa nyt Ferrarin oma Ferrari Design, edeltävän FF:n ollessa muotoilutalo Pininfarinan käsialaa. Huippunopeutta sulavalle muodolle luvataan 335 kilometriä tunnissa.Myös sisätilat ovat ottaneet melkoisen harppauksen eteenpäin Ferrarin uuden Dual Cockpit -konseptin muodossa. Siistitty keskikonsoli on siirtynyt kosketusnäyttöaikaan kymmentuumaisen ruudun turvin. Uusi ohjauspyörä on aiempaa pienempi, kiitos kehittyneen turvatyynyteknologian. Ajamiseen liittyviä kontrolleja on niitäkin viritetty paremman ergonomian saavuttamiseksi.Virallisesti Ferrari GTC4Lusso esitellään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä kuukauden päästä.Lähde ja kuvat: FerrariMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen